Trotuarele sunt pe cale de disparitie. Precum o specie de animale vanata in exces, in acelasi fel trotuarele din orasul nostru au fost exterminate.
In Bucuresti nu poti merge pe jos. Acea portiune de asfalt destinata pietonilor nu duce nicaieri. Sau se termina brusc. Chiar atunci cand inca mai supravietuiesc, multi vad in trotuar un fel de prelungire a proprietatii, una care nu apartine nimanui si poate fi exploatata in interes propriu. Priviti cand se construieste un nou magazin la parterul unui bloc. Veti observa ca se ia un pic din portiunea destinata pietonilor. Se fac trepte, se pun balustrade. Trotuarul se amenajeaza. Nimeni nu-si face probleme, primariile sunt prea ocupate cu problemele mari ale orasului pentru a da atentie dramei cotidiene a celor care incearca mersul pe jos.
Pe trotuarele bulevardelor, care odata au fost marete si largi, s-au facut parcari, magazine, chioscuri. Desi fiecare primar a promis ca va rezolva aceasta problema, reusitele au fost mult mai putine decat infrangerile.
La inceputul anilor ‘90, as putea spune ca economia de piata a inceput pe bucata de asfalt dintre statia de metrou Armata Poporului si Piata Veteranilor. Peste noapte au aparut zeci de tarabe cu acoperis de tabla care vindeau marfa turceasca. Iti lua mai mult de un sfert de ora sa faci 20 de metri. Acele improvizatii au disparut, dar unele constructii au evoluat. Dintr-o aprobare provizorie in alta, proprietarii si-au consolidat afacerea si, pana la urma, s-au integrat in peisaj.
E vorba de supravietuitorii singurei campanii importante de salvare a orasului - daramarea chioschiurilor cu care s-a afirmat actualul presedinte. O campanie continuata de distrugerea trotuarelor cu totul.
Cum incepe sa se ridice o noua cladire de birouri, primul care e inghitit de-o groapa hidoasa e trotuarul, iar oamenii isi tarasc picioarele prin baltile drumului, ferindu-se de masini.
Ar trebui modificate toate cantecele si toate versurile care vorbesc despre indragostiti care se plimba de mana prin oras. Pur si simplu pentru ca n-au pe unde. Chiar si expresia „a face trotuarul” nu mai are nicio realitate. „Fetele” au navalit de mult in strada, in mijlocul traficului nocturn.
In Bucuresti e aproape imposibil sa renunti la automobilul personal. Iti trebuie un spirit de aventurier. In fond, nu ne deplasam decat in doua moduri, cu propria masina sau cu metroul. Mersul pe jos a disparut si pentru ca trotuarele sunt ucise cu sange rece.
De acelasi autor, cititi si blogul „Stockholm 330”, la www.evz.ro/isaila