Iluzioniștii și magicienii războiului informațional spală creiere și pervertesc conștiințe | PULSUL PLANETEI

Iluzioniștii și magicienii războiului informațional spală creiere și pervertesc conștiințe | PULSUL PLANETEI

Când mergi la magician, știi că în spatele fiecărui număr de magie e un truc. O găselniță tehnică, un moment de neatenție, virtuozitate și rapiditatea execuției sau deturnarea atenției publicului.

 Eventual, pentru cazurile cele mai comune, există cărți sau magicienii înșiși îți arată cum se face. E un spectacol și, atunci când s-a încheiat, fiecare pleacă acasă mulțumit de calitatea lui și convins că cel din fața lui e om și că nu a asistat la manevre supranaturale. Magia e doar în cărțile de povești.

Ce te faci însă cu iluzioniștii și magicienii războiului informațional, despre care știi că există, dar nu știi când se manifestă, unde și sub ce formă? Ce te faci când nimeni nu te anunță că a început spectacolul, nu vezi că s-a tras cortina și că ești subiectul trucurilor abil desfășurate de către performeri? Cu atât mai mult cu cât, după numărul de magie, nimeni nu se laudă cu realizarea, care nu e alta decât schimbarea, alterarea percepției tale despre un subiect țintă, respectiv proiectarea unei realități alternative asupra unui public, cu scopul de a schimba decizia prin presiunea asupra celor responsabili de această decizie. În războiul informațional, atacul e continuu și după fiecare acțiune, continui să crezi că magia s-a întâmplat, respectiv după reprezentație, percepi altă realitate. Cu o firavă legătură cu Adevărul, dar profund pervertită față de ceea ce ai trăit cu adevărat.

Într-adevăr, războiul informațional nu mai e atât de simplu. Nu mai e vorba doar despre dezinformare, manipulare, știri false sau machiate prin celebrele „măsuri active”. Aici reacționezi simplu (sau mai complicat), prin intermediul Adevărului, care contestă fundamental minciuna din prezentare. Nu mai e vorba despre arme ucrainene traficate de români către teroriști ce acționează în Occident, ci despre niște farsori care montează o scenetă filmată undeva prin munți, pentru a da o lovitură de imagine și a face mai multă audiență. Nu mai e vorba despre armele nucleare americane din Turcia mutate în România, ci despre o speculație ordinară, ce implică crearea de probleme artificiale și presiuni asupra a trei state deodată, SUA care nu au recunoscut niciodată că ar avea amplasate arme nucleare în Turcia, Turcia și România. Adevărul ucide minciuna, chiar dacă nu e întotdeauna simplu să-i arăți cuiva că a fost păcălit. Mai ales când minciunea e construită mai pervers.

Ne puteți urmări și pe Google News

Războiul informațional nu înseamnă numai asta. E doar primul palier. Înseamnă și formatori de opinie consacrați, care sunt plătiți să prezinte o anumită temă cu argumente preselectate și o narațiune alternativă de laborator, livrată pe bani, prin lobby, celui care-și trădează convingerile și vinde audiența și credibilitatea pentru a promova ideile și ofensiva unui terț asupra spațiului public în care acționează. Iar expunerea publică a celui în cauză e puțin probabilă, deoarece cu toții apărăm libera exprimare, libera circulație a ideilor și opiniilor și respectăm opinia oricui. E fundamentul democrației.

Dar nici aici nu se oprește războiul informațional, ci mai conține un etaj: cel al operațiunilor informaționale - infoops, al operațiunilor psihologice – psyops, al războiului de troli, al recrutării, condiționării, compromatuluicompromiterii unor ținte, și așa mai departe. Operațiuni la adresa publicului, a spațiului public, făcute prin metode ilicite și subtile, care duc la manevrarea unui număr mare de cetățeni, spre a genera o anumită acțiune, a obține un anumit obiectiv concret. E partea profundă, grea, complicată și care vizează resorturile subtile ale psihologiei umane.

Mai complicat e faptul că reacția la războiul psihologic e complexă și reclamă combinarea unor instrumente multiple. Educația își are temeiul ei, e nevoie de introducerea unor cursuri special, încă de la gimnaziu, despre manipulare, structura minciunii, publicitate și modul ei de funcționare sau teoriile conspirației, limite și rolul lor. Însă acesta e răspuns partial, pe termen mediu și lung. Pe termen scurt e necesar un instrument care combină comunicarea strategic (pentru demontarea falsului), intelligence (pentru acțiunile de lobby) și instrumentul military (pentru operațiunile speciale informaționale și psihologice). Fără un asemenea instrument combinat, tot mai mulți concetățeni de-ai noștri de bună credință vor cădea victime operațiunilor informaționale.