Hussein Chalayan, designerul care modelează timpul cu laser
- Adam Popescu
- 22 august 2010, 16:02
Într-una dintre primele sale prezentări, designerul Hussein Chalayan şi-a trimis modelele pe pasarelă îmbrăcate în mătase descompusă, care fusese anterior îngropată în grădina casei sale, timp de două săptămâni.
Rochiile, care făceau parte din colecţia sa de absolvire a Şcolii Centrale St. Martins din Londra, au provocat senzaţie, potenţând, totodată, gustul pasionaţilor de modă pentru creaţiile de avangardă.
Aceasta s-a petrecut în 1993, iar, de atunci, Chalayan a devenit renumit pentru originalitatea ţesăturilor şi pentru perfecţiunea croielilor, dar, mai presus de orice, pentru îndrăzneala de a folosi tehnologia de ultimă generaţie pentru creaţiile sale.
De două ori desemnat ”Designerul Britanic al Anului”, Hussein Chalayan este încă mâna forte a casei care îi poartă numele şi este asiduu curtat de vedete precum Lady Gaga sau Bjork. Despre originile sale se pune că sunt britanico-turco-cipriote, iar, recent, designerul, artistul şi producătorul de film Chalayan a fost onorat în Turcia cu o retrospectivă a întregii sale cariere, expusă la Muzeul de Artă Modernă din Istanbul.
Arta absolută Vizitând expoziţia “Hussein Chalayan, 1994-2010”, oricine s-ar putea considera îndreptăţit să gândească: ”De ce să creezi o rochie nebunească pe care nimeni nu ar îndrăzni să o poarte pe stradă şi să mai numeşti asta şi artă?” De ce nu?
”În ceea ce creează Chalayan, importante sunt ideile pe care acesta le pune în aplicare până în cel mai mic detaliu”, apreciază curatorul Lora Sarıaslan pentru ”Vogue”.
Designerul a reuşit astfel să transforme lumina laser şi elementele decorative din lemn în creaţie vestimentară. Pe lângă acest tip de exponate, la Muzeul de Artă Modernă din Istanbul vor fi prezentate şi instalaţiile semnate Chalayan şi care au făcut parte din filmul ”Absent Presence”, în care rolul principal a fost deţinut de câştigătoarea Oscarului Tilda Swinton. În acest scurmetraj, designerul şi-a dezvăluit pasiunea pentru studierea reacţiilor umane şi a jonglat cu concepte sensibile precum xenofobia şi teama de terorism, pe care le-a imprimat pe creaţiile sale, unite sub titlul ”Genometrics”. Moda e versatilă, chiar şi cu telecomanda
După colecţiile inedite din 2003, când artistul a folosit tehnologia pentru modificarea fiecărei piese în raport cu o anumită perioadă istorică, şi show-ul din 2006, în timpul căruia pe catwalk au defilat rochii-robot capabile să se transforme din butonul telecomenzii, anul acesta Chalayan propune în colecţia toamnă/iarnă o călătorie istorică prin America.
Din întreaga sa artă, fie că o face conştient de relaţia pe care o stabileşte cu privitorul, fie inconştientă, răzbat emoţii şi idei deloc străine publicului obişnuit, ceea ce face din Hussein Chalayan un liant prin modă între diferite identităţi, culturi şi epoci.
<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/zSWmUQMN30A?fs=1&hl=en_US" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/zSWmUQMN30A?fs=1&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>