Şeful exportatorilor: ''E o greşeală să exportăm doar în UE''
- Adam Popescu
- 8 noiembrie 2010, 12:26
Exporturile către statele din afara Uniunii Europene au crescut în 2010, comparativ cu 2009, cu peste 64%, potrivit secretarului general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor din România (ANEIR), Mihai Ionescu.
Numai în luna octombrie a acestui an, livrările către statele non-UE au sporit cu 62,4%.
''Exportatorii români au înţeles că e o greşeală să exporţi doar în spaţiul comunitar'', a declarat Mihai Ionescu, la lansarea Strategiei Naţionale de Export.
Pentru creşterea exporturilor, România va miza anul viitor pe creşterea pe construcţia de maşini, agricultură, IT şi turism, sectoare care au înregistrat rezultate bune şi anul acesta, potrivit secretarului de stat în Ministerul Economiei şi Comerţ, Károly Borbély.
''Exporturile au crescut cu 24% anul acesta faţă de 2009, iar 72% din exporturi sunt livrări către statele UE. România exportă foarte puţin în China, Rusia, Brazilia şi India şi va trebui să ne creştem prezenţa pe aceste pieţe'', a subliniat Károly Borbély.
Irigaţiile şi investiţiile străine, puncte forte
Analiza comparativă privind competitivitatea comercială a României arată ca principalele puncte tari, precum şi principalele puncte slabe sunt legate de capitalul uman şi social (atitudini şi capacităţi sociale şi culturale) şi de capacitatea instituţională.
Comparaţia s-a realizat pe un grup de state în care au fost incluşi principalii competitori, respectiv Bulgaria, Croaţia, Italia, Polonia, Tunisia, Turcia şi Ucraina, se arată în Strategia Naţională de Export, lansată astăzi.
Potrivit acesteia, printre punctele tari ale României se numără calitatea înaltă a instruirii în ştiinţe şi matematica, fluxul puternic al investiţiilor străine directe (ISD), care reprezintă o sursă eficientă pentru transferul technologic, suprafaţa arabilă mare şi procentul ridicat al suprafeţelor irigate din totalul suprafeţelor arabile.
Principalele puncte tari şi puncte slabe ale economiei României din perspectiva principalilor competitori
Puncte tari:
- Calitatea înaltă a instruirii în ştiinţe şi matematică
- Flux puternic al investiţiilor străine directe (ISD)
- Suprafaţa arabilă mare
- Procent înalt al suprafeţelor irigate din totalul suprafeţelor arabile
- ISD reprezintă o sursă eficientă pentru transferul technologic
- Impact scăzut al crimei organizate asupra mediului de afaceri
- Nivelul scăzut al datoriei publice
- Cadru comercial de reglementare ''cross-border" eficient
- Nivel redus al cheltuielilor de înfiinţare a unei afaceri
- Structura administrativă de licenţiere eficientă
- Costuri administrative reduse în mediul de afaceri
- Angajări şi disponbilizări lesnicioase
Puncte slabe:
- Cheltuieli publice reduse pentru educaţie
- Cheltuieli reduse per student în ciclul educaţional terţiar
- Probleme serioase datorită plecării cadrelor pregătite
- Gradul de şcolarizare, mai ales în învăţământul secundar
- Economiile populaţiei sunt reduse
- Subfinanţarea formării de bază
- Creditare redusă a economiei de către sectorul bancar
- Creditare redusă a sectorului privat de către sectorul bancar
- Fragmentare puternică a suprafeţelor agricole
- Agricultura de subzistenţă cu eficienţă redusă reprezintă un segment important
- În agricultură se utilizează puţine îngrăşăminte
- Producţie agricolă totală redusă
- Salariaţi prea mulţi în sectorul agricol
- Accesul la internet este prea scump
- Liniile telefonice principale sunt puţine
- Calitatea infrastructurii este scăzută
- Cheltuieli reduse în sectorul cercetare-dezvoltare
- Numărul cercetătorilor este redus faţă de totalul forţei de muncă
- Solicitări de patente aproape inexistente
- Lipsa conexiunii dintre cercetarea publică din universităţi şi cea din sectorul privat
- Nivel ridicat al corupţiei
- Preţul orei de lucru este mare/în creştere
- Cursul de schimb este în creştere
- Costuri excesive în comerţul "cross-border"
- Procedură prea lunga de închidere a unei afaceri
- Sistem de taxare ineficient ce împovărează semnificativ sectorul privat
- Costul mediu de cumparare al populaţiei este încă influenţat în măsură semnificativă de preţuri fixate în afara unei pieţe concurenţiale
Rămâi pe evz.ro pentru afla detalii legate de Strategia Naţională de Export.