În carieră, mai vechi nu înseamnă, neapărat, şi mai bun. Rezultatele unui nou angajat pot fi mai bune decât ale unuia cu zece ani de experienţă.
Angajăm bonă, cu experienţă minimum trei ani“, „Recrutăm agent imobiliar, cunoscă tor al domeniului de cel puţin un an“ - cam aşa sună anunţurile de selecţie de personal. Indiferent că este vorba despre un post de bucătar, recepţioner, asistentă ori inginer, angajatorul vrea, de regulă, să aibă candidaţi „gata formaţi“.
Şi asta pentru că mulţi consideră că, dacă cineva a lucrat cinci ani (sau mai mult) întrun post, înseamnă că este şi competent. Specialiştii în resurse umane atrag însă atenţia că acest lucru nu este valabil întotdeauna. Contează rezultatele, măsurabile Mihaela Forgaciu, membră a board-ului HR-Club, este de părere că vechimea nu garantează excelenţ a profesională: „Rezultatele sunt cele care contează şi, de multe ori, un tânăr poate depăşi net un angajat cu vechime mare“. Explicaţia de genul „e vechi aici, deci e bun“ nu se aplică în toate cazurile.
„Există angajaţi cu două-trei luni sau un an de experienţă, care depăşesc aşteptările în privinţa sarcinilor şi obiectivelor concrete ce le sunt încredinţate. Mai mult, unii au rezultate de excepţie“, completează Mihaela Forgaciu. Evident, experienţa ajută, este importantă, dar, spun specialiştii, nu trebuie ridicată la rang de mit al excelenţei doar pentru că există în ani şi nu în rezultate concrete, recunoscute şi apreciate de echipă.
„Un manager adevărat nu se autoproclamă şef, însă întreaga lui echipă va vorbi de performanţa şi despre stilul de conducere remarcabil“, explică Mihaela Forgaciu.
„Vechimea poate fi egală cu excelenţa atunci când înseamnă o implicare şi o cunoaştere complexă atât a mediului intern de lucru, cât şi a celui extern: piaţa, concurenţa, noutăţile, tendinţele“, spune trainerul Alina Negrea. Mai vechi, mai bine înţepenit în post? Există în România o tendinţă de selectare a unui „nucleu dur“ de persoane care se adaptează atât de bine culturii organizaţionale încât par să se eternizeze într-o firmă. Specialistul în inteligenţă emo- ţională Daniel Bichiş spune că, dintr-un punct de vedere, prezenţa lor este şi un avantaj.
„Aceste persoane acumulează cunoştinţe, abilităţ i, relaţii ce pot fi rapid preluate şi de nou-veniţi, pentru a le accelera integrarea în activitatea companiei“, explică Daniel Bichiş. Dar oare toţi cei din „vechea gardă“ sunt dispuşi să joace rolul de mentori?
„Realitatea spune că, foarte adesea, astfel de persoane mai degrabă abuzează de experien- ţa acumulată de-a lungul anilor pentru a-şi asigura stabilitatea poziţ iei pe care o ocupă“, atenţionează trainerul Daniel Bichiş.