Evaluări naționale cu „necunoscute”, la final de an școlar

Evaluări naționale cu „necunoscute”, la final de an școlar

Profesorii și elevii fac front comun în fața testărilor cu efect de diagnostic pentru sistemul de educație: sunt mult prea facile și organizate după ureche.

Modelele de subiecte pentru evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, publicate recent de Ministerul Educației, au deschis „cutia Pandorei” în privința neregulilor acestor testări.

Menite să radiografieze starea învățământului primar, dar și să ajute elevii de clasa a VI-a în alegerea viitorului liceu, evaluările programate să se desfășoare în perioada 6-29 mai reprezintă încă o nebuloasă atât pentru elevi, cât și pentru dascăli.

Micuții care au rezolvat modelele de subiecte la clasa a IV-a, spre exemplu, spun că exercițiile sunt cu mult sub nivelul de dificultate mediu, anunțat de șefii din Educație. „Am făcut testele împreună cu alte colege și la final ne-am dat seama că nu avem nicio greșeală. Multe cerințe sunt de clasa a II-a și a IIIa, precum adunările și scăderile, doar fracțiile și organizarea datelor în tabele țin de clasa a IV-a”, explică Iulia, elevă în clasa a IV-a la o școală din Capitală.

Ne puteți urmări și pe Google News

Eșantionarea, o chestiune incertă

Pe de altă parte, dascălii nu știu dacă testările vor fi sau nu eșantionate, așa cum s-a întâmplat în anii trecuți.

„Aceste «bâjbâieli» din metodologie se răsfrâng asupra elevilor. Dacă testele se vor susține doar în anumite școli, așa cum se aude, va fi o discriminare pentru copii, care mai târziu vor trata examenele cu indiferență, gândindu- se că nu vor fi incluși”, este de părere Elena Nicolae, învăţătoare la clasa a IV-a, la Şcoala Nr. 88 din Capitală.

Reprezentanții ministerului Educației recunosc faptul că au făcut o eroare de exprimare: „Testele vor fi naționale. Va fi vorba de o eșantionare, însă a rezultatelor, pe baza cărora se va face un studiu de caz în fiecare județ”.

O altă neclaritate este și modul în care elevii vor primi subiectele. „Anul trecut, broșura de examen conținea atât testul la limba română, cât și pe cel de la matematică și nu puteai să-l oprești să tragă cu ochiul. Cu alte cuvinte, elevii puteau vedea la proba de azi, ce li se va da mâine”, explică învățătoarea Elena Nicolae.

Nu în ultimul rând, aceasta crede că decizia ministerului Educație de a nu trece notele acestor evaluări în catalog va atrage după sine dezinteresul elevilor. „Copiii din clasele I-VIII au nevoie de un obiectiv. Teoria conform căreia trebuie să înveți de dragul de a învăța se aplică doar în cazul adulților, pentru copii este o noțiune abstractă”, este de părere dascălul.

„Sper să nu se ajungă la situația de anul trecut, când elevii au văzut la testul de română și subiectele la matematică.” ELENA NICOLAE, învățătoare la clasa a IV-a, în București

La ce folosesc testările

Cel care a introdus aceste evaluări, fostul ministru al Educație, Daniel Funeriu, a elaborat trei broșuri de informare a părinților. Iată principalele idei:

  • evaluare la clasa a II-a: are rolul de a identifica eventualele lacune până la finalul clasei a IV-a;
  • evaluare la clasa a IV-a: pentru a diagnostica sistemul de învățământ primar;
  • evaluare la clasa a VI-a: are rol de preorientare, ca elevii să poată alege liceul potrivit.