În general, modelele Skoda nu sunt cele mai ieftine propuneri în segmentele pe care activează. În plus, nu fac prea des obiectul unor oferte promoţionale. Când se ivesc, acestea se limitează îndeobşte la echipamente opţionale oferite gratuit sau la preţuri mai avantajoase. Rar se iveşte câte o campanie clasică de discountare.
 
În pofida acestei realităţi, Skoda a devenit anul trecut cea mai de succes marcă străină care activează pe piaţa de autoturisme noi din România. Succesul s-a petrecut pe fondul păstrării unei cifre de vânzări comparabile cu aceea din 2007 (o scădere de doar 0,3%) coroborată cu prăbuşirea liderului istoric Renault (care a încheiat anul cu un regres de 34,2%!).

Paradoxurile continuă. Cel mai de succes model al mărcii din Cehia nu a fost şi cel mai ieftin (Fabia a terminat anul cu o scădere la vânzări de 12,3%), ci Octavia. Octavia cea nouă, nu vechea generaţie, păstrată încă în ofertă (sub titulatura Octavia Tour), la un preţmai mic.
 
Cele peste 9.000 de unităţi comercializate (plus 18,1% faţă de 2007) i-au asigurat un confortabil loc întâi în topul vânzărilor clasei compacte.

Schimbări minore
 
Un test lămuritor cu noua Skoda Octavia se impunea aşadar, mai ales după faceliftul primit de acest model în a doua jumătate a anului trecut.

La exterior, cea mai vizibilă schimbare se regăseşte în partea frontală. Grupurile optice sunt mai mari şi mai rotunjite în acelaşi timp. O tuşă personală şi discutabilă este reprezentată de inscripţionarea numelui Octavia pe laturile dinspre exterior ale farurilor. Grila radiatorului a fost la rândul ei restilizată, câştigând în proporţii.
 
Modificările din habitaclu sunt, fără îndoială, mai importante, chiar dacă s-au concentrat la nivelul bordului. Octavia etalează acum volanul care poate fi regăsit şi la Superb, vârful de gamă Skoda. Interfaţa sistemului audio, cu touchscreen, este disponibilă şi în noul Volkswagen Golf, la fel ca şi noul set de butoane adiacent climatizării.

Materialele, de bună calitate, au rămas la nivelul vechiului Golf V, iar impresia de trăinicie s-a păstrat la cotele cunoscute pentru Skoda. Gra ţie multiplelor ajustări permise de volan şi de scaunul şoferului, se poate găsi relativ uşor o poziţie comodă de condus, iar spaţiul alocat tuturor pasagerilor nu poate fi comentat decât de cei mai înalţi sau corpolenţi dintre aceştia.

Portbagajul imens rămâne mai mult ca sigur una dintre explicaţiile succesului cunoscut de Octavia.

Cuplu atotprezent

Motorul aflat sub capota maşinii de test (1.8 litri turbo pe benzină) nu va face niciodată recorduri la vânzări, dar este, de departe, cel mai reuşit din întreaga gamă Octavia.
 
Dincolo de pu terea considerabilă, se remarcă printr -un cuplu sănătos dis po nibil aproape instantaneu şi pe o plajă largă de turaţii.

O opţiune deosebită este cutia automată DSG cu şapte rapoarte, care schimbă fulgerător şi aproape insesizabil, atât de plăcut încât padelele de pe volan, care permit selectarea manuală a rapoartelor, riscă să fie uitate foarte repede. Octavia împarte aceeaşi platformă cu VW Golf (cu suspensie spate independentă), lucru care se simte foarte bine pe şosea. Agilitatea se situează aproape de cotele înalte stabilite de compacta germană, la fel şi confortul.

Consum moderat

În timpul testului urban, computerul de bord al Octaviei 1.8 TSI DSG a indicat un consum mediu de 13 l/100 km, în condiţiile în care bogatele resurse ale motorului au fost utilizate fără regrete ori de câte ori a fost nevoie. La drum lung, media nu a sărit de 8 l/100 km.

Cea mai ieftină versiune Octavia 1.8 TSI DSG costă 20.694 de euro inclusiv TVA. Maşina pe care am condus-o, într-o echipare superioară, era ceva mai scumpă – 21.250 de euro. Pare mult pentru o Skoda? De acord, dar acesta este doar unul dintre preţurile cu care anul trecut cel puţin o mulţime de clienţi s-au împăcat foarte bine. 

TEST EVZ

Skoda Octavia 1.8 TSI DSG