"Dracula", tot ce ştiu turiştii italieni despre România
- Adam Popescu
- 8 noiembrie 2010, 00:00
"În afară de Dracula, clienţii mei nu mai ştiu nimic altceva despre România" - e concluzia Ioanei Păduraru. Româncă, rezidentă la Florenţa, a deschis de mai bine de şase luni o agenţie de turism, care îi oferă multe satisfacţii. Regretul său este că România nu apare în circuitul turistic important deşi mulţi dintre clienţi sunt interesaţi să-şi petreacă vacanţa în ţara noastră.
Ioana Păduraru este originară din Piatra Neamţ, are 27 de ani, iar în prezent locuieşte la Florenţa. A absolvit la Iaşi Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, specializarea Management. În timpul facultăţii a făcut o vizită în Italia şi s-a hotărât se stabilească în peninsulă.
La început a fost nevoită să lucreze ca ospătar, după care a intrat într-o firmă care oferea servicii diversificate. "Primele 3 luni am lucrat ca ospătar într-un restaurant, după aceea am lucrat într-o firma în cadrul căreia existau mai multe ramuri de activitate. Făceam contabilitate primară, practici pentru extracomunitari, pentru împrumuturi, ofeream informaţii juridice şi multe altele. A fost practic perioada de acomodare, când am întâlnit tot felul de persoane, cu păreri mai puţin bune despre străini, dar şi altele care m-au ajutat şi susţinut foarte mult".
Cum a început afacerea
Locuind la Florenţa, un oraş plin de vizitatori în tot timpul anului, Ioana Păduraru s-a hotărât să-şi deschidă o activitate de turism. În urmă cu mai bine de şase luni a deschis firma, trecând peste unele probleme.
"Până să deschid această activitate am fost nevoită să lupt cu birocraţia, lipsa de profesionalism sau de respect a unor persoane. Am trecut peste aceste inconveniente şi pot spune că sunt mulţumită. Florenţa e un oraş turistic, cu o atmosferă deosebită şi cred că de aici s-a născut şi ideea de a lucra intr-un mediu care îmi place. Pe zi ce trece, realizez că am făcut o alegere bună, chiar dacă obstacolele de început şi lipsa de experienţă mi-au creat unele probleme. Activitatea este una foarte dinamică, trebuie mereu să te informezi, să fii la curent cu notăţile şi asta mă stimulează. E o meserie care îţi dă satisfacţii".
Foarte mulţi români rezidenţi în zonă i-au călcat pragul biroului. "Mulţi români mi-au devenit clienţi dar, din păcate, doar pentru bilete de avion pentru România sau transport cu autocarul. Sunt puţini români care pleacă în vacanţă şi în altă parte decât România. Doar cei care sunt în familii mixte îşi permit să se gândească la o vacanţă într-o altă ţară. Generaţia care este acum e venită pentru a pune un ban de-o parte. Sper ca, odată cu trecerea timpului, familiile de români care s-au integrat şi stabilit definitiv aici să aibă posibilitatea să-şi petreacă vacanţa mai diferit".
Ioana are un proiect pentru dezvoltarea turismului în România, dar e conştientă că singură sau fără a primi un ajutor nu poate să-l realizeze.
"Am clienţi italieni care mă întreabă mereu despre posibilităţile turistice din România, despre tradiţii, posibilităţi de vânătoare, băi termale, gastronomie. Le spun din ceea ce ştiu eu despre toate acestea, dar materiale informative, site-uri profesionale sau programe destinate străinilor nu există în România. Ar trebui să creez eu astfel de programe. Asta înseamnă să mă deplasez în România, să stau o lungă perioadă pentru a stabili contracte, să fac pachete turistice pentru diferite sectoare. Asta înseamnă să-mi închid practic activitatea aici în Italia. Nu înţeleg de ce România nu pune la dispoziţia agenţiilor din străinătatea astfel de pachete sau materiale informative, pliante".
"În afară de Dracula, clienţii mei nu mai ştiau nimic altceva despre ţara noastră"
Proiectele sale legate de turism ar putea începe dacă ar cunoaşte persoane interesate să se alăture ei. "După cum am mai spus, astfel de proiect are nevoie de prezenţa mai multor persoane interesate. Mi-ar place să cunosc conaţionali care să se alăture. Am putea lucra la el şi să-l trimitem autorităţilor din România. Sunt convinsă că dacă e făcut profesional şi se delimitează clar beneficii vom putea accesa fonduri europene destinate promovării turismului. Ar trebui creat un site profesional, dinamic dar acestea au nişte costuri de activare şi gestionare destul de mari".
Românca, deşi a început activitatea de puţin timp, a reuşit să delimiteze domeniile care sunt interesante pentru turismul în România. "Din relaţiile pe care le-am avut cu clienţii mei am încercat să aflu ce cunosc ei despre România şi ce i-ar interesa. Dezolant este să constaţi că în afară de Dracula, clienţii mei nu mai ştiau nimic altceva despre ţara noastră. Sunt însă curioşi să cunoască castele, biserici, artă, cultură sau tradiţii. M-au impresiona câţiva care doreau să mergă în satele româneşti, să vadă tradiţiile de sărbători sau să descopere gastronomia românească. Nu am avut însă curajul să vorbesc niciunui italian despre litoralul românesc. Am fost întrebată în schimb despre Delta Dunării, despre posibilitaţile de vânătoare sau pescuit. România are cu ce să atragă turiştii. Lipseşte infrastructura şi o anumită mentalitate. Frumuseţile şi unicitatea locurilor le pot însă suplini".
Andi Rădiu, Corespondenţă din Italia