Sondajul AT Kearney cuprinde companii din diferite domenii de activitate şi a fost realizat în această perioadă în care majoritatea companiilor şi-au finalizat planificarea bugetelor pentru anul viitor.

Criza a afectat aproape toate industriile. Doar unul din zece directori intervievaţi în cadrul studiului au afirmat că efectele crizei asupra industriei în care activează sunt reduse.

Întrebaţi cât de puternic i-a lovit criza, comparativ cu alte societăţi din acelaşi domeniu de activitate, un sfert dintre manageri au spus că firma a fost afectată peste media sectorului, în timp ce jumătate se plasează la un nivel mediu faţă de piaţă.

Aşteaptă ajutoare de la stat

Nouă din zece manageri de top din România sunt de părere că statul poate juca un rol important în contracararea efectelor crizei economice, arată studiul AT Kearney. Deşi multe dintre companii sunt reprezentante ale unor mari jucători internaţionali, doar 13% dintre repondenţi se aşteaptă să primească un ajutor consistent din partea holdingurilor internaţionale.

Puţin peste jumătate dintre directorii intervievaţi sunt de părere că un rol important în stoparea crizei trebuie să-l joace băncile şi investitorii străini. În acelaşi timp, 47% dintre manageri aşteaptă ca rezolvarea să vină din partea marilor jucători din industria din care fac parte.

"Din cauză că majoritatea companiilor consideră că soluţiile pentru depăşirea crizei trebuie să vină din afară, există tendinţa pentru anul viitor de a rămâne într-o stare de supravieţuire, fără a face paşi importanţi pentru schimbare sau pentru adaptarea modelului de afacere la piaţă", comentează Michael Weiss, partener şi manager pe România al AT Kearney.

De unde s-au tăiat costurile

"În ultimul an şi jumătate, toate companiile au demarat acţiuni de ţinerea costurilor sub control, însă în locul unor schimbări structurale în modelul de afaceri, majoritatea măsurilor s-au limitat la reduceri de personal, îngheţarea salariilor şi a noilor angajări şi îngheţarea investiţiilor", declară Michael Weiss.

Aceste măsuri au avut efecte doar pe termen scurt. Din ce în ce mai mulţi manageri se confruntă cu situaţii dificile precum personal demotivat, competitori agresivi şi o îngustare a pieţei.

În ceea ce priveşte reducerile de costuri pentru a face faţă crizei, 51% dintre manageri au tăiat de la investiţii, iar 49% au îngheţat noile angajări. 45% dintre intervievaţi au îngheţat salariile, iar 34% au dat oameni afară. Când vine vorba despre reducerea cheltuielilor directe, s-a tăiat în principal de la bugetele de călătorii, training, marketing şi servicii profesionale.