Dosarele cu fonduri europene ale Ministerului Dezvoltării erau arhivate la firma al cărei depozit a ars

Dosarele cu fonduri europene ale Ministerului Dezvoltării erau arhivate la firma al cărei depozit a ars

Ultimele informații legate de misteriosul incendiu în care a ars depozitul de arhivare al Global Archive Management arată că apelul la 112 a fost făcut cu întârziere, după ce fl ăcările au cuprins dosarele din interiorul halei, situată în comuna Dărăști-Ilfov. „Evenimentul zilei” a aflat că, pe lângă actele unor bănci și societăți de asigurări, în depozitele firmei se află documente de la Ministerul Dezvoltării, care a arhivat dosare cu banii cheltuiți din fonduri europene. Pe lista instituțiilor de stat care au încheiat contracte cu firma se mai afl ă Forțele de Muncă Ilfov, Teatrul Evreiesc, dar și autorități subordonate unor primării de sector din București și județul Ilfov. Criminaliștii de la IPJ Ilfov au fost, ieri, la fața locului și au ridicat imaginile surprinse de camerele de luat vederi

Focul ardea, încă, mocnit, ieri, în depozitul plin cu tone de documente bancare și ale unor instituții de stat al celui de-al doilea mare operator de arhivare din România, Global Archive Management. Pompierii și polițiștii nu se pot pronunța, încă, asupra cauzei care a condus la distrugerea a milioane de acte, însă autoritățile au serioase semne de întrebare privitoare la modul în care a luat foc imensa hală de 15 metri lungime, întinsă pe o suprafață de circa 1.000 de metri pătrați, amplasată lângă șoseaua care leagă comunele Măgurele și Dărăști-Ilfov. Apelul la 112 a fost făcut vineri seara, în jurul orei 17.30, cu o mare întârziere, de către un angajat al firmei care asigură paza celor trei depozite aflate în zonă. Când au ajuns la fața locului, pompierii au observat fumul gros care răzbătea prin pereții și tavanul halei. Specialiștii consultați de noi ne-au explicat că hala este construită etanș, iar prezența fumului arată că flăcările cuprinseseră, deja, o mare parte dintre documentele aflate în interior. De altfel, pompierii nu au putut intra în interior din cauza vâlvătăilor. Hala plină cu aproximativ 20.000 de metri cubi de documente, dar și suporturi electronice de stocare a informațiilor, avea autorizație de funcționare din partea ISU. Nu avea, însă, sistemul modern de stingere a incendiului despre care vorbea, în videoclipul de prezentare al Global Archive Management, directorul firmei, Ștefan Ecxarcu, bazat pe gaz inert care poate stinge orice vâlvătaie în mai puţin de cinci minute. După izbucnirea incendiului, Ecxarcu a declarat că sistemul modern era amplasat doar în două dintre depozitele companiei, dar nu și în hala care a luat foc.

Dosar penal

Ne puteți urmări și pe Google News

Oficiali din cadrul IPJ Ilfov au declarat, pentru Evenimentul zilei, că în urma incendiului din Dărăști-Ilfov a fost deschis un dosar penal pentru distrugere din culpă. Cazul este instrumentat de polițiștii din Măgurele, sub supravegherea unui procuror de la Parchetul Cornetu. Totodată, cazul este cercetat și de criminaliștii de la IPJ Ilfov. Aceștia au fost, ieri, la fața locului pentru o primă evaluare. Surse judiciare ne-au dezvăluit că au fost ridicate imaginile surprinse înainte și după izbucnirea incendiului. Oameni ai legii neau declarat că imaginile video au putut fi recuperate deoarece echipamentele de înregistrare nu se aflau în hala mistuită de flăcări.

 Firma de arhivare a semnat contracte cu mai multe instituţii publice

„Evenimentul zilei” a descoperit că multe documente privind finanţări nerambursabile derulate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi sute de metri liniari de acte ale Agenţiei de Muncă Ilfov au fost arhivate de Global Archive Management. Oficialii instituțiilor publice și ai băncilor nu au transmis, încă, o evaluare a pierderilor suferite, în contextul în care toate arhivele contractate sunt împărțite în cele trei hale ale firmei din Dărăști-Ilfov.

FOTO: Contractul încheiat între Global și AJOFM Ilfov

Așa cum reiese din registrul de plăţi al Ministerului Dezvoltării, instituția condusă de Sevil Shhaideh avea contracte de arhivare cu Global Archive Management (GAM). Ultima factură pentru arhivare documente este din data de 24 aprilie 2017. Plata făcută la sfârşitul lunii trecute a fost efectuată în vederea arhivării documentelor provenind din proiecte derulate cu fonduri nerambursabile, adică bani europeni. Pe data de 3 aprilie s-a mai achitat o facută, în valoare de 323,66 de lei. În aprilie 2016, Ministerul Dezvoltării a achitat companiei Global 978,88 de lei pentru arhivare documente provenite din proiecte derulate tot cu fonduri nerambursabile.

Sute de metri liniari de documente

Şi Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Ilfov a semnat un contract cu GAM, pe data de 29 aprilie 2016. Așa cum reiese din contract, instituţia care gestionează informaţii privind vechimea în muncă, plătea 3 lei pentru metru liniar pentru depozitare arhivă şi 250 de lei metru liniar, fără TVA, respectiv 300 de lei lunar, cu TVA, pentru serviciile de arhivare.

Potrivit documentului obţinut de EVZ, în perioada ianuarie-iunie 2016, AJOFM Ilfov a avut depozitat 497 de metri liniari, iar în perioada iunie-decembrie 2016 la Global figurau depozitaţi 532 metri liniari de hârtie.

Valoarea lunară a contractului pentru servicii de depozitare şi arhivare este de 10.241 de lei, fără TVA, a fost în perioada ianuarie-mai 2016, iar pentru arhivarea din perioada mai-decembrie 2016, AJOFM a plătit pentru depozitare 1.915,2 lei cu TVA. Pe pagina de internet, GAM anunța că poate elibera adeverințe legate de vechimea în muncă, toxicitate, condiții deosebite de muncă și gradul al II-lea.

Ministrul Muncii explică cum îşi pot recupera oamenii datele

Pe de altă parte, ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, a precizat, pentru EVZ, că a dispus verificări pentru a stabili dacă instuituții de stat din subordine aveau documente acolo. Ministrul a adăugat că, din 2004-2005, ITM-ul nu mai eliberează adeverinţe pentru certificarea grupei. „Angajatorii au obligaţia de a certifica grupa în condiţiile deosebite. Din 2001 avem situaţia electronică a stagiilor de cotizare iar ANAF poate certifica dacă s-a făcut plata pentru aceste condiţii speciale, mă refer la perioada 2001-2017. În situaţia în care angajatorii au avut arhivă depozitată la această firma şi nu mai pot elibera adeverinţe de grupa, se poate merge la instanţa, în cel mai rău caz cu 2 martori sau cu adeverinţă CNPP de stagiu şi zic eu cu certificarea de la ANAF, putem reconstitui şi lua în calcul perioada de grupa. Nu știm dacă sunt angajatori care au depus arhiva acolo. Statul sigur nu”, a explicat Olguța Vasilescu.

150 de companii şi instituţii

În depozitele Global Archive Management îşi tineau documentele peste 150 de clienți, în mare parte companii importante din industria alimentară, mai multe banci și companii care se ocupă cu vânzarea articolelor de bricolaj şi instalații, dar şi instituţii publice. Directorul GAM, Ştefan Ecxaru, susține că toţi clienţii vor fi despăgubiţi, depozitele şi conţinutul fiind asigurate. „Pentru o parte din documente există şi suport digital, acolo unde s-a ales să se facă şi această transformare”. Potrivit acestuia, depozitul era asigurat pentru 500.000 de euro. În videoclipul de prezentare al Companiei, Ştefan Excaru spune că oferă cea mai mare asigurare de pe piață: 70 de euro cutia.

Firmă cu 44 de angajaţi şi profit, în doar trei ani

Global Archive Management figurează cu 44 de angajaţi în baza de date a Ministerului Finanţelor Publie şi cu zero datorii. Potrivit ultimului bilanţ financiar depus, Global Archive a avut un profit de 825.170 lei. Pe de altă parte, în 2011, firma avea zero profit, pierderi de 677.560 de lei şi 24 de angajaţi. Sediul companiei se află în Bucureşti, iar punctul de lucru, acolo unde se află şi depozitul ars a fost înfiinţat în octombrie 2010, când societatea a încheiat un contract de închiriere.

Radu Soviani lansează o ipoteză-șoc: „ASF avea documente în depozitul care a luat foc”

Faptul că şi Autoritatea de Supraveghere Financiară ar putea avea documente arhivate la GAM aruncă în aer piaţa asiguratorilor. Radu Soviani, fostul purtător de cuvânt de la ASF, a declarat, pentru Evenimentul zilei: „Atunci când DNA a cerut documente pentru ASTRA, ASF nu le-a găsit decât târziu, motivând că erau la o firmă privată. ....Arhiva ASF şi arhiva unei banci (mari) din sistem au fost ţinute de o firmă (poate aceiaşi), fiind de natură să fie „înecată” respectiv „făcută scrum” pentru a pretexta că documentele nu mai există. Se înşeală”. GMA avea pe site-ul de prezentare şi o ofertă de distrugere documente: „Prin serviciul de distrugere, te asiguri că documentele sunt distruse cu ajutorul unui echipament dedicat acestei operațiuni, pentru a nu mai putea fi reconstituite ulterior. La final, primești un certificat care atestă distrugerea în condiții de confidențialitate a documentelor”. Față de acest aspect, Radu Soviani susține că distrugerea de documente reprezintă o infracțiune. „Şi de aici lansez o ipoteză: în depozitul care „s-a făcut scrum” şi care nu era protejat anti-incendiu, erau declarate documente pentru care diverşi clienţi, printre care o mare bancă din sistem, la comanda «distruge-o», vroiau să se asigure că «aceste documente nu mai pot fi reconstituite ulterior ». Doar că distrugerea de documente este infracţiune, iar o astfel de comandă nu putea veni pentru a servi drept pretext, pentru că ar fi trimis după gratii o mare parte din finanţa şi avocatura «naţională» şi atunci, nu e mai comod un foc? ”, a precizat Soviani. (Carmen Andrei)