Copiii cresc mai bine alături de alţi copii

Copiii cresc mai bine alături de alţi copii

Părinţii care au locuri de muncă bine plătite sunt tentaţi să îi ducă pe cei mici la grădiniţă încă de la vârsta de 2 ani, atunci când se termină concediul de maternitate. Psihologii sunt de părere că este bine ca micuţul să intre în colectivitate cât mai repede.

Părinţii care au locuri de muncă bine plătite sunt tentaţi să îi ducă pe cei mici la grădiniţă încă de la vârsta de 2 ani, atunci când se termină concediul de maternitate. Pe de altă parte, managerii grădiniţelor bucureştene trebuie să primească în primul rând dosarele copiilor de 5 sau 6 ani, care sunt foarte aproape de înscrierea în clasa I. Psihologii sunt însă de părere că este bine ca micuţul să intre în colectivitate cât mai repede.

Grădiniţele, însă, nu sunt un mediu prielnic pentru cei care au mai puţIn de 2 ani, din cauză că nu pot asigura condiţii corespunzătoare unor prichindei atât de mici. “Pentru un copil de 3 ani este important să socializeze cu covârstnicii. Grădiniţa este un astfel de mediu care oferă condiţiile unei bune socializări”, spune Aura Stănculescu, directorul Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională din Bucureşti. Prichindeii fără grădiniţă nu se adaptează la şcoală Copiii care nu frecventează grădiniţa şi merg direct la şcoală din mediul familial, care nu are întotdeauna norme şi reguli explicite, se adaptează mai greu, au tendinţa de a se opune cerinţelor şcolii, completează consilierul.

Chiar dacă unii părinţi pot avea dificultăţi atunci când îi duc pe prichindei la grădiniţă, trebuie să ştie că aceastea sunt normale şi reprezintă anxietatea de separare (teama copilului că se desparte de părinţii), care este tipică vârstei, după cum spune psihologul Bogdana Bursuc. De aceea, pe de o parte poate fi bine orientarea părinţilor către instituţii care oferă locuri şi copiilor care au mai puţin de 3 ani. Înainte însă de a alege o astfel de unitate, părinţii trebuie să se asigure că grădiniţa respectivă are personal pregătit pentru a răspunde nevoilor unui copil de doi ani şi de asemenea, dacă are grupe speciale pentru această vârstă, cu activităţi speciale, recomandă Bogdana Bursuc. În grupele de 2 ani trebuie să fie numai copii de aceeaşi vârstă, personalul trebuie să fie suficient pentru supraveghere şi pentru desfăşurarea de activităţi educative. “În general, când un părinte decide să-şi ducă micuţul la grădiniţă, este bine să fie atent la câteva aspecte: numărul de copii la grupă (optim 15-16, nu mai mult de 20), dotarea , igiena, nivelul de asigurare a securităţii în incintă şi în curtea grădiniţei, oferta de programe educative”, atrage atenţia Aura Stănculescu.

SFATURI Părinţii trebuie să vadă ce-şi doresc cei mici În ultimul timp, grădiniţele se întrec în a oferi tot mai multe cursuri opţionale copiilor: balet, informatică, limbi străine, teatru. Nu este un lucru rău să existe o ofertă variată, atâta vreme cât rămâne cu titlul de opţional. Fiecare părinte îşi poate înscrie copilul la 1-2 cursuri care consideră că satisfac nevoile acestuia, îi dezvoltă aptitudinile.

“Din nefericire, sunt multi părinţi care îşi înscriu micuţii la cât mai multe cursuri, chiar solicită grădiniţei organizarea lor, din dorinţa de a avea copii cât mai deştepţi. În fapt, aceşti părinţi doresc să realizeze prin prichindeii lor ceea ce dumnealor nu au putut la acea vreme”, crede Aura Stănculescu. Strategia este însă din start greşită, pentru că privesc copilul ca pe o copie şi nu ca pe o fiinţă unică, cu un potenţial diferit, cu traseu de viaţă distinct. “De dorit ar fi ca părintele să petreacă mult timp cu copilul pentru a-l cunoaşte cu adevărat, pentru a vedea care îi sunt adevăratele inclinaţii, adevaratele nevoi şi aspiraţii”, spune consilierul. “Falsele nevoi induse copiilor din dorinţele neîndeplinite ale părinţilor dezvoltă adolescenţI şi adulţi nefericiţI”, concluzionează Aura Stănculescu.

Ne puteți urmări și pe Google News