Comisia Europeană pregăteşte impozite mai mari pe carburanţii tradiţionali
- Adam Popescu
- 1 iunie 2010, 17:06
Oficialii de la Bruxelles pregătesc o legislaţie care ar taxa suplimentar carburanţii tradiţionali, transformând combustibilii „verzi” în cele mai ieftine soluţii.
Executivul Uniunii Europene vrea să revizuiască domeniul taxelor pe energie, care aduc anual 240 miliarde de euro la bugetul comunitar. În prezent, legislaţia este larg diferenţiată între statele membre şi creează situaţii paradoxale în care cei mai mari poluatori sunt mai încurajaţi decât zona resurselor regenerabile.
„Reglementările standard de taxare discriminează energiile regenerabile”, se arată în niște documente obţinute de agenția Reuters, citată de Mediafax.
Potrivit documentelor CE obţinute de Reuters, noul sistem de taxare ar avea două componente. Prima ar fi o taxă bazată pe conţinutul energetic al unui combustibil, şi nu pe volum, aşa cum se calculează accizele în sistemul actual.
Cea de-a doua este o „taxă pe carbon”, al cărei cuantum este în prezent discutat în intervalul 4-30 de euro pe tonă de dioxid de carbon emis în atmosferă. Taxa pe emisiile de carbon este deja în vigoare în Danemarca, Suedia şi Irlanda, iar Marea Britanie, Germania şi Olanda au diverse „taxe eco”, notează Reuters. Însă în alte state ideea este respinsă de agricultori, pescari şi transportatori.
Surse diplomatice au afirmat că Franţa susţine propunerea discutată de CE, însă Germania „ar putea avea probleme cu ea”. Surse europene susţin că fermierii ar putea câştiga anumite scutiri de taxa pe conţinutul energetic, dar că au şanse mai mici să evite taxarea emisiilor de carbon, din moment de agricultura este un poluator important. Planul va fi dezbătut de comisarii europeni până pe 23 iunie.
Dacă liderii UE vor adopta noua legislaţie, aceasta ar fi introdusă gradual în perioada 2013-2018 şi dispune, în primul rând, impunerea unor niveluri minime de taxare pentru cărbune, păcură şi alţi carburanţi tradiţionali.
Tot consumatorii vor suferi
Discuțiile privind taxarea energiei sunt mai vechi în interiorul Comisiei Europene, unde se poartă un război dacă să se implementeze sau nu, ne-a declarat un expert din piață. „Efectul poate să fie că pui o presiune suplimentară pe consumatorii tăi, pentru că aceste taxe se vor regăsi în prețurile plătite”, potrivit sursei citate. Acesta a adăugat că e mai rezonabil să încurajezi direct energiile regenerabile, decât să le faci pe cele tradiționale mai scumpe, mai ales că nu se poate renunța 100% la combustibilii tradiționali.
„Și încurajarea regenerabilelor e, până la un punct, discutabilă. S-a argumentat că UE susține domeniul și dezvoltă, în același timp, o industrie paralelă. Pe de altă parte, China e cel mai mare producător în domeniul echipamentelor solare”, a mai explicat analistul.
Sursă nouă de venituri în criză
Statele europene s-au obişnuit să se opună intervenţiilor CE pe probleme de taxare, însă criza datoriilor de stat din zona euro deschide o fereastră pentru reforma îndelung amânată a impozitării energiei. În plus, taxarea combustibililor tradiţionali, precum cărbunele, păcura sau motorina, ar putea reprezenta o soluţie pentru obţinerea veniturilor bugetare necesare reducerii deficitelor fără măsuri care să irite şi mai mult publicul larg. Diplomaţii contactaţi de Reuters consideră că propunerea are „şanse mai mari ca niciodată” să fie aprobată.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene pe fiscalitate, Emer Traynor, a declarat că nu poate comenta documentele, dar a confirmat „filozofia” aflată la baza planurilor. „Obiectivul nu este de a majora taxele, ci de a le restructura astfel încât consumatorii să poată înţelege şi să se obişnuiască. Consumatorii ar putea astfel să reducă taxele pe care le plătesc prin schimbarea comportamentului în privinţa eficienţei energetice”, a arătat ea.
Pachetul legislativ cuprinde şi măsuri de protecţie pentru industriile grele, precum oţelul şi chimicalele, care se confruntă cu presiuni competiţionale severe pe pieţele globale deoarece concurenţii din alte regiuni pot polua mai mult fără a fi traşi la răspundere de autorităţi. Noua legislaţie va stipula şi măsuri de ajutorare a familiilor sărace care au probleme cu facturile la încălzire.
Uniunea Europeană vrea să-şi reducă emisiile de dioxid de carbon cu 20% până în 2020. Principalul instrument adoptat în acest sens este piaţa europeană de certificate de carbon, care obligă poluatorii să cumpere un astfel de permis pentru fiecare tonă de CO2 emisă.
Însă circa jumătate dintre poluatorii din UE nu sunt acoperiţi de acest sistem, precum transporturile, care generează circa 23% din emisiile din spaţiul european, sau locuinţele, care sunt responsabile pentru 10% din emisii. O taxă pe carbon ar rezolva acest dezechilibru şi ar contribui în acelaşi timp cu 4% la obiectivele „verzi„ ale UE, potrivit proiectului CE.
Aceste obiective sunt în prezent subminate de un sistem care exercită cea mai scăzută presiune fiscală pe cele mai mari surse de poluare, punând în acelaşi timp cele mai ridicate taxe pe industria bioetanolului, una dintre cele mai ecologice.