Cleopatra Stratan si tatal ei, atacati vulgar in spectacole independente
- Adam Popescu
- 4 martie 2007, 02:00
Sexul urca din ce in ce mai des pe scenele romanesti. VIDEO
Spectatorii, in special cei tineri, se inghesuie la piese in care limbajul explicit si scenele incarcate de erotism fac parte din spectacolul de teatru. Cleopatra Stratan si alte simboluri ale culturii pop sunt demolate in texte cinice in cadrul unor show-uri de stand-up comedy. La Cafe Deko, local patronat de Dan Chisu, spectacolele de stand-up comedy (monolog comic si satiric sustinut de un actor in fata publicului dintr-un club de comedie) sunt specialitatea casei. Se vorbeste deschis, direct, fara prejudecati, despre subiecte precum: rromi, homosexualitate, politicieni si personaje ale culturii pop precum Stefan Hrusca sau Cleopatra Stratan.
Cafeneaua are propria trupa de comedianti formata din tineri indragostiti de stand-up comedy. Claudiu Teohari, cunoscut ca Teo, a postat pe www.youtube.com cateva dintre prestatiile sale. Cea mai socanta a fost cea in care face referire la modul in care Pavel Stratan a facut din fiica sa, Cleopatra, un star la numai 3 ani.
"Cati dintre voi aveati inima franta la 3 ani?... Nici macar nu vorbeste de dragoste curata, ci de dragoste murdara, pe bani - "sa nu vii ca de obicei cu mana goala" ...Te iubesc cu sufletul meu de copila si cu pasarica mea mai stramta decat conditiile de aderare", a spus comicul.
"Exista un curent, cel angajat, care vrea sa transmita un anumit mesaj. Eu incerc sa miros unde e ipocrizie in viata publica si sa o arat. Acolo (n.r. - la Pavel Stratan) mi s-a parut ca este vorba de ipocrizie. Eu sunt acuzat si de colegi de brutalitate, dar e o chestie pe care o fac voit si pe care mi-o asum", motiveaza comediantul numarul sau.
Sex, droguri si cultura Actorul Claudiu Teohari e de parere ca un comediant poate folosi cuvinte considerate vulgare, dar cu un scop. "Cuvintele vulgare provoaca reactie. In momentul in care incalci un tabu, ai o reactie. Important e ce reactie obtii si cum o folosesti. Eu nu am un limbaj vulgar, ci direct. Nu vreau ca publicul sa rada doar pentru ca pronunt cuvintele respective, dar daca vorbesc despre sex, voi folosi cuvintele explicite."
Tot subiectul Cleopatra Stratan a provocat un scandal in urma cu doua saptamani la Deko, dupa ce, in seara amatorilor, unul dintre cei care au urcat pe scena a folosit o formula care a starnit reactia violenta a unor persoane prezente in sala.
Daya este una dintre primele companii de teatru independent din Romania. In prezent, compania are doua spectacole care se joaca in Capitala, pe scena Laptariei lui Enache, aflata in aceeasi cladire cu Teatrul National. In "Hell" si "Dragostea dureaza trei ani" se vorbeste explicit, se consuma cocaina si exista o doza de agresivitate.
"Tinerii sunt dezinhibati" Chris Simion este regizoarea celor doua spectacole si s-a facut remarcata si ca scriitoare cu cartea "In fiecare zi Dumnezeu se roaga la mine". Simion explica de ce considera ca folosirea cuvintelor explicite nu afecteaza actul cultural: "Eu cred ca spectatorii sunt suficient de inteligenti ca, in momentul in care un limbaj agresiv si vulgar este justificat, sa accepte un act scenic. Daca limbajul este folosit pentru a soca, nu se justifica."
Despre publicul care gusta acest tip de spectacol, regizoarea in varsta de 29 de ani spune: "Avem un tip de spectatori dezinhibati. In principal sunt spectatori tineri, varsta merge spre maximum 40-45 de ani. Dupa aceea, intervin prejude-catile unor generatii obisnuite cu teatrul clasic."
In ultimii ani, regizorii au venit in fata publicului cu piese precum "Hell", "Elevator" sau "Evanghelistii" in care teme precum consumul de droguri si religia, dar si limbajul murdar fac parte din spectacol. Spectatorii de teatru, mai ales cei pudici, ar trebui sa fie informati asupra spectacolului inainte de a intra in sala.
Minorii sunt expusi Spectatorii nu sunt intotdeauna avertizati asupra limbajului sau continutului piesei de teatru. De aceea, la unele piese asista si persoane sub 16 ani chiar daca temele alese nu recomanda prezenta minorilor. Un astfel de caz este piesa "Elevator" jucata la Teatrul Foarte Mic.
Iulia Popovici, critic de teatru si membra a juriului pentru Premiile UNITER din acest an, explica: "La fel ca si-n cazul literaturii sau artelor vizuale, in teatru nu exista norme si comisii de "rating", asa cum e in televiziune sau cinematografie (chiar si acolo, nu stiu cata lume chiar citeste si tine cont de recomandarile de acest fel). Teatrul e o arta de nisa, nu de masa, si impunerea de standarde similiare televiziunii nu mi s-ar parea foarte constructiva."
Cu sau fara cuvinte explicite? Despre limbajul folosit pe scenele de teatru, Iulia Popovici spune ca societatea romaneasca este inca marcata de "pudibonderia" care a existat pana in 1989. "In Romania, dupa ani de pudibonderie lingvistica, orice apel la limbajul strazii si orice apel la altceva decat locurile comune obisnuite poate parea agresiv."
Iulia Popovici considera ca limbajul explicit poate afecta spectacolul de teatru daca e folosit gratuit. "Daca e nejustificat in estetica piesei sau a spectacolului, da, afecteaza. Dar nu in sine, ci in relatie cu ceea ce vrea sa comunice respectivul act artistic."
Ofense aduse crestinismului Criticul vorbeste si despre piese care pot fi un afront pentru crestini precum piesa "Evanghelistii" a Alinei Mungiu Pippidi. ""Evanghelistii" nu e o piesa cu probleme de violenta a limbajului, protestele au fost generate de tema dramaturgica.
Ceea ce scandalizeaza e abordarea, la fel cum a facut-o "Codul lui Da Vinci", "Patimile lui Hristos" si altele. Astfel de "scandaluri" sunt o ocazie de a ne aminti din nou valorile in care credem."
SEX OPERA Erotism la Viena > Regizorul Andrei Serban a avut in aceasta saptamana, la Viena, premiera spectacolului "Manon".
> Personajele principale, Manon (soprana Anna Netrebko) si Des Grieux (Roberto Alagna) canta impreuna si joaca scene erotice pe podiumul de la Staatsoper, costumate sumar.
> "Am vrut sa fac o poveste foarte veridica, ca un film neorealist", spune Andrei Serban.
Ion Caramitru, conservator? "Limbajul explicit afecteaza actul cultural" Ion Caramitru, directorul Teatrului National din Bucuresti (TNB), nu crede ca vulgaritatea face casa buna cu scena teatrului. "Din punctul meu de vedere, limbajul vulgar afecteaza grav actul cultural, insa exista si situatii, mai ales in cinematografie, cand nu dauneaza. Sunt filme care s-au ocupat mai mult de traseul uman suburban, iar acolo a fost folosit un limbaj explicit pentru a da izul de realism necesar productiei cinematografice."
De curand, la TNB a avut loc premiera piesei "Viata mea sexuala", iar personajele interactioneaza intr-un sex-shop cu program non-stop. Ion Caramitru precizeaza ca nu exista cuvinte vulgare.
"Piesa nu face apologia libertatii sexuale. Sex-shop-ul este locul in care mai multe personaje se iubesc, se urasc si isi cauta destinul. Consider ca limbajul explicit pe scenele importante - TNB, Bulandra, Teatrul Mic si altele - nu probeaza o calitate in plus, ci o greseala in plus."