CFR Marfă va fi desființată, dar datoriile uriașe rămân. O manevră legislativă cu efect negativ

CFR Marfă va fi desființată, dar datoriile uriașe rămân. O manevră legislativă cu efect negativCFR. Sursa foto: Facebook/CFR Calatori

Se preconizează desființarea CFR Marfă și înființarea unei companii noi, Carpatica Feroviar. Dar, așa cum s-au gândit inițiatorii proiectului legislativ, nu se schimbă nimic. Doar titulatura.

Conform unui proiect de hotărâre de guvern publicat pentru transparență decizională pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Carpatica Feroviar ar putea prelua activitățile CFR Marfă, propunându-se crearea unei noi companii. Proiectul, care necesită aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării și a Consiliului Concurenței, prezintă viitoarea entitate ca fiind de „interes strategic pentru apărarea națională”.

Există însă voci critice care susțin că această inițiativă nu este benefică, menționând cerința Comisiei Europene pentru o discontinuitate clară față de CFR Marfă. Se poate face referire oricând la cazul clubului Rapid București. Acesta a fost obligat să acopere datoriile vechi datorită continuității simbolurilor și suporterilor, ilustrând riscurile unei astfel de succesiuni.

În ultimii 15 ani, CFR Marfă a înregistrat pierderi de aproximativ 970 milioane EUR, iar Carpatica Feroviar este văzută ca succesor al acesteia. Cine va plăti pierderile preluate de noua companie? Tot Statul. Și atunci de ce este creată o nouă entitate, de fapt o altă Mărie cu aceeași pălărie? Mai bine închidem CFR Marfă, după modelul insolvență, faliment, decât să încercăm resuscitarea unui muribund. Ca să nu mai luăm credite scumpe pentru datorii istorice.

CFR Marfă, înlocuită din motiv de interes strategic

Comisia Europeană a contestat argumentul interesului strategic pentru înființarea unei noi companii feroviare de stat. Subliniind faptul că România trebuie să recupereze integral ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă înainte de a justifica crearea unei noi entități de transport feroviar de marfă de stat. Orice majorare a capitalului social al Carpatica Feroviar prin aport de locomotive, vagoane și numerar ar putea fi interpretată ca un nou ajutor de stat ilegal într-o piață concurențială.

În documentația justificativă pentru înființarea Carpatica Feroviar, pe lângă menționarea interesului strategic, se afirmă că noua companie va satisface necesitățile de transport în situații de criză. Totuși, operatorii privați de transport feroviar de marfă, care dețin o cotă de piață cumulată de peste 70%, sunt capabili să îndeplinească această cerință fără dificultăți.

Nota de fundamentare

În nota de fundamentare a proiectului de HG scrie: "Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existenţa unei societăţi de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forţelor armate ale României şi ale partenerilor strategici;

- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaţionale;

- transportul de cereale, materii prime şi combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021-2027, acesta fiind inclus şi în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021-2027 (CEF 2.0). Statul român şi-a asumat creşterea mobilităţii militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) şi în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018".