Cu circa 60 de halte, secţii de linie şi cantoane în beznă, CFR SA şi-a eşalonat datoriile de aproape un miliard de lei către furnizorii de energie.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, care are în administrare reţeaua feroviară, va plăti lunar, către furnizorii de energie electrică, circa 90 de milioane de lei pentru a acoperi datoria pe care o are faţă de companiile de electricitate. 58 de halte, secţii de linie, cantoane şi birouri aparţinând CFR Regionala Craiova rămân însă în beznă, după ce CEZ Electrica Oltenia a hotărât, în mai, debranşarea lor.
CFR SA s-a angajat la sfârşitul lunii iulie a anului viitor să plătească integral datoria în valoare de peste 948 de milioane de lei pe care o are către Electrica, E.ON, CEZ şi Enel, potrivit oficialilor din cadrul companiei. Mai bine de două treimi din această sumă vor intra în conturile companiilor Electrica şi Enel, care au de recuperat datorii în valoare de circa 750 de milioane de lei. O treime din totalul datoriei va veni de la CFR Călători, care îşi va achita astfel datoria pe care o are către CFR SA. Alexandru Dumitrescu, purtătorul de cuvânt al companiei feroviare de călători, ne-a declarat că s-au achitat deja către CFR SA 180 de milioane de lei,bani care au ajuns la furnizorii de energie.
Majorarea TUI-ului, singura şansă
Toată speranţa companiei de căi ferate române CFR SA de achitare a datoriilor stă în aprobarea de către executiv a proiectului de hotărâre de urgenţă care cere majorarea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI). Proiectul a fost respins iniţial. „Noi am avea bani să plătim până în octombrie. Sperăm că până atunci să fie aprobat proiectul de act normativ“, ne-a declarat Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR SA. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, declara în primăvară că o parte din datorii vor fi plătite în urma vânzării de către compania naţională de căi ferate a unor terenuri deţinute în Bucureşti şi Ploieşti. CFR Călători anunţase că intenţionează să majoreze, de la 1 septembrie, preţul biletelor de tren, însă majorarea nu a fost încă aprobată de Ministerul de Finanţe.