Evenimentul Zilei > Opinii > Opinii EVZ > Ce repede au uitat 16 noiembrie
Ce repede au uitat 16 noiembrie

Ce repede au uitat 16 noiembrie

Am citit, ieri, „Situația economică a României”, documentul pregătit de Executiv. Ce am râs! După slide-uri ample în care fotomodelele creștere economică și economie sunt pozate în ansamblu (cu performanțele raportate, de preferință, la vechea moștenire) și în detaliu (căci iată câte creșteri trimestriale s-au strâns), am ajuns la pagina de dume.

Slide-ul 25, „Pericole pentru dezvoltarea României”, începe astfel: „Avem creștere sănătoasă, suntem pregătiți de Euro, suntem primul Guvern care transferă major bunăstare spre cei cu venituri mici, DAR TREBUIE SĂ FIM ATENȚI LA CAPCANA POPULISMULUI”. 

Nu știu cine o fi redactat documentul Guvernului, dar, ca regulă, populismul este, eventual, o acuză pe care opoziția o poate aduce unui partid aflat la Guvernare. 

A spune, ca Guvern, că te paște capcana populismului, nu poate trimite decât spre două concluzii stupide: fie ești o construcție schizoidă și, în ceea ce te privește, recunoști că s-ar putea să nu ai control deplin asupra uneia dintre părțile tale, care ar putea recurge la măsuri populiste, fie deții controlul, dar recunoști că, deși ar trebui să duci la capăt o strategie așa încât poporului să îi fie mai bine, te-ar putea lua valul. Bunăoară, ai putea fi tentat să iei anumite măsuri doar ca să furi oamenilor voturile.

În retorica cu care PSD-ul ne-a obișnuit până acum, nu e valabilă însă niciuna dintre variante. Este o tehnică a discursului care spune că, dacă încerci să anticipezi eventualele critici pe care le-ai putea genera prin discurs și să le răspunzi chiar în cadrul prezentării acestuia, câștigi mult mai repede încrederea auditoriului. 
Numai că ambiția aceasta a PSD de a se prezenta în culori vii, drept singurul salavator al economiei și societății, în general, convins că este suficient un discurs persuasiv, ca acesta să prindă, a mai dat chix. Să ne gândim la seriile de discursuri care n-au putut opri ieșirile în stradă, pe 16 noiembrie. 

În „Situația economică a României”, de exemplu, este sau nu Guvernul populist? Să vedem ce promite (în esență, vești bune pentru toți, pentru omul de rând, dar și pentru mediul de afaceri): 

– „legea salarizării bugetarilor   – proiect pentru ridicarea veniturilor celor ce intră în sistem și creșterea generală a anvelopei salriale, sprijin mame, în special”

– când vine însă vorba de reforme structurale, cheltuielile trebuie drămuite cu măsură, spune documentul: „nu vom accepta măsuri structurale fără a avea un calcul privind impactul bugetar al acestora!”

– „viziune de dezvoltare – nu luăm măsuri pentru campanii electorale, ci gândim soluții de creștere sănătoasă!”

– „dialog cu mediul de afaceri, cu instituțiile internaționale, cu Președinția, BNR și Parlametul”