România va trebui să realizeze proiecte de infrastructură privind închiderea coridoarelor paneuropene de transport feroviar şi rutier, a declarat, ieri,  ministrul Fondurilor Europene. „Cu cei 738 de kilometri de autostradă suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană. În ulltimii ani, ne-am aflat în următoarea situaţie: suntem cu banii alocaţi, dar ne lipseşte capacitatea de implementare”.

Proiectele privind loturile 1, 4 şi 5 din autostrada Sibiu-Piteşti au fost trimise la Bruxelles, iar lotul 1 a şi fost atribuit. În acest moment, se desfăşoară procedura de achiziţie publică a lucrărilor pentru execuţia loturilor 4 şi 5.

Marcel Boloş a arătat: „Pentru loturile 2 şi 3, care include străpungerea muntelui, căutăm soluţii pentru confirmarea proiectului tehnic propus de IPTANA, după care va urma actualizarea costurilor. Sperăm să trimitem, până la finalul anului viitor, la Comisia Europeană, aplicaţia de finanţare pentru aceste tronsoane din autostrada Sibiu-Piteşti. Din păcate, cea mai mare problemă pe care am găsit-o în minister, la preluarea mandatului, a fost întârzierea majoră în implementarea proiectelor de infrastructură. Nu este normal să te ocupi de proiectele pe Programul Operaţional Capital Uman, iar cele pe Programul Operaţional Infrastructură Mare să fie lăsate de izbelişte. Voi schimba acest lucru, mai ales că există o stufoşenie a funcţiilor de conducere în cadrul ministerului. Inflaţia de directori se vede cu ochiul liber în MFE, nu trebuie să fii specialist”.

Marcel Boloș a mai spus că este  uriașă diferența între gradul de finanțare – 98% și gradul de absorbție de 35%, cu tot ce va închide până la finalul acestui an. „Am avut discuţii cu şefii autorităţilor de management şi targeturile le definitivăm în cursul lunii ianuarie, la care se adaugă pachetul de măsuri pe care îl gândim pentru ca să asigurăm implementarea proiectelor”, a spus ministrul.

Oficialul Fondurilor Europene nu a exclus întârzierile sau blocajele, dar sensul trebuie să se schimbe: „Să nu fim tot timpul reactivi, să fim proactivi”. Nu spun că nu vor fi proiecte care vor fi în întârziere sau blocate din diverse motive, dar regulile generale ale bunei implementări să le avem stabilite de la începutul anului şi să ne preocupăm de implementarea proiectelor în cursul anului”, a subliniat Boloş.

Potrivit datelor MFE, alocarea României pentru actuala perioadă de programare (2014-2020) a fost de aproximativ 31 de miliarde euro Fonduri Structurale şi de Investiţii Europene (FESI), din care aproape 23 de miliarde de euro prin Politica de Coeziune a UE.

Stadiul absorbţiei de fonduri nerambursabile, valabil la data de 1 noiembrie 2019, este de 9,99 miliarde de euro, echivalentul unui procent de 32,34% din alocarea totală.