Ambuteiajele de pe DN1 demonstrează mereu că românilor le place să meargă la munte, în ciuda unui drum mereu aglomerat
Odată ajuns însă la munte, dacă vrei să mergi prin pădure, trebuie să ai grijă ca mașina pe care o ai să aibă câteva calități esențiale. Prima și cea mai importantă este garda la sol.
„O gardă la sol mai mare îți permite să treci mai ușor peste șleauri și să protejezi elemente ale caroseriei precum spoilere sau praguri”, a declarat Vlad Mihail, trainer Volkswagen. O mașină normală, din clasa compactă sau medie, are o gardă la sol de 14-15 cm, dar este recomandat să aveți cu cel puțin 2 cm mai mult pentru a nu avea probleme pe drumuri forestiere. De exemplu, un Volkswagen Golf are o gardă la sol de aproape 15 cm, iar Golf Alltrack, recent lansat, are 17 cm.
Tracțiunea integrală
Un alt aspect important este legat de tracțiunea integrală, necesară în cazul în care vreți să abordați suprafețe alunecoase precum zăpadă, noroi sau nisip. Dacă mergeți pe asfalt, dar vreți stabilitate pe zăpadă, ploaie sau polei, atunci nu aveți nevoie de o gardă mare la sol, dar este întotdeauna utilă tracțiunea integrală. În plus, dacă mergeți iarna pe drumuri forestiere, combinația dintre tracțiune integrală și gardă mare la sol este întotdeauna binevenită. Pasionații de off-road vor alege întotdeauna o cutie de viteze manuală și un motor diesel care oferă cuplu mare la turații joase.
Anvelopele sunt esențiale
Un aspect foarte important îl reprezintă anvelopele. Dacă mergeți iarna pe drumuri forestiere, este esențial să cumpărați anvelope cu însemnele M + S (mud + snow), speciale pentru noroi și zăpadă. Totodată, o idee greșită în rândul șoferilor este aceea potrivit căreia, dacă ai tracțiune integrală, te descurci cu anvelope all-season.
Ceea ce este parțial adevărat, dar trebuie ținut cont că un SUV, de regulă, este o mașină mai grea și mai înaltă decât un sedan. În condiții extreme, ai nevoie de aderență foarte bună, așa că iarna trebuie să ai anvelope de iarnă. „Dacă, timp de o săptămână, avem dimineața o temperatură de 7 grade Celsius sau mai mică, este recomandat să cumperi anvelope de iarnă”, a afirmat Mihail. Aveți însă grijă când vine vara: o anvelopă de iarnă se uzează atunci de cinci ori mai repede decât una de vară, ceea ce creşte riscul de accidente.
Prețurile automobilelelor
Prețurile pentru o mașină de teren accidentat și/sau cu tracțiune integrală diferă destul de mult, în funcție de multe variabile, chiar și în cadrul aceluiași model. De exemplu, prețul unui VW Tiguan pornește de la aproape 25.000 de euro și poate depăși 40.000 de euro. În funcție de dealeri, dotări și de discounturile oferite, un Suzuki SX4 costă aproximativ 16.000 de euro, Skoda Yeti nouă o puteți găsi și la un preț de 18.000 de euro, Hyundai iX35 la 20.000 euro, Audi A3 quattro la 26.000 euro, BMW X1 la 30.000 euro, iar un Mercedes- Benz GLK la aproape 40.000 euro.