In perioada iulie-septembrie, marile companii aeriene din Europa au pierdut aproape doua milioane de bagaje. British Airways, care opereaza si in Romania, e pe locul doi in top.
Aglomeratia din lunile de vara de pe marile aeroporturi i-a facut chiar si pe marii operatori aerieni sa rataceasca mii de bagaje. In topul companiilor clasice de linie care au pierdut vara aceasta cele mai multe bagaje se afla British Airways, Alitalia, KLM, Air France si Lufthansa, operatori care efectueaza zboruri si in Romania.
Din randul companiilor care opereaza si in Romania, cele mai mari probleme le-au avut englezii de la British Airways, care „au reusit” sa rataceasca 30 de bagaje la 1.000 de pasageri. Pe conti-nentul european au fost depasiti la acest „record” doar de portughezii de la TAP Air, potrivit celor mai recente date ale Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). Tinand cont de cei aproape 12 milioane de calatori imbarcati, rezulta ca, in doar trei luni (iulie-septembrie 2007), operatorul britanic a pierdut aproximativ 360.000 de bagaje.
Compania romaneasca Tarom se afla pe locul 19 in acest clasament, cu 11,7 bagaje ratacite la 1.000 de pasageri imbarcati, fata de doar 9,9 in aceeasi perioada a anului trecut. Reprezentantii companiilor aeriene sustin insa ca, in Romania, numarul de bagaje pierdute nu este la fel de mare ca in alte tari, iar aceasta si datorita marimii mai reduse a aeroporturilor. Potrivit datelor AEA, media de bagaje pierdute de companiile aeriene in perioada iulie-septembrie 2007 a fost de 18,9 la 1.000 de calatori, ceea ce inseamna aproape doua milioane de valize ratacite de companiile aeriene clasice pe intregul continent. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, datele nu difera prea mult.
Cel mai mare pierzator de bagaje din randul acestor companii in 2006 a fost tot British Airways, cu 30,7 bagaje ratacite la 1.000 de pasageri. Oficialii operatorului britanic pun scorul prost pe baza faptului ca cele mai multe zboruri ale companiei sunt efectuate de la Heathrow, cel mai aglomerat aeroport international din lume.
DESPAGUBIRE
20 de euro pe kilogram Aproximativ 85% dintre bagajele ratacite sunt recuperate de obicei in 48 de ore si returnate posesorilor, conform AEA. In cazul valizelor care nu mai sunt gasite, companiile si-au stabilit strategii de despagubire a clientilor pentru valorea bagajelor.
In cazul unui bagaj pierdut de Tarom, de exemplu, un pasager trebuie sa astepte aproximativ cinci zile pentru o cautare primara, iar daca valiza nu este gasita va fi nevoit sa mai aiba rabdare inca 21 de zile. Daca nici dupa aceasta perioada valiza lui nu a fost gasita, pasagerul are doua variante: fie primeste despagubiri echivalente cu 20 de euro pentru fiecare kilogram de bagaj, fie alege sa mai astepte pana la 100 de zile pentru cautari avansate, potrivit purtatorului de cuvant al companiei, Madalin Tudor
Oficialii British Airways ne-au declarat ca strategia companiei este „de a trata fiecare caz individual”, iar procedura de recuperare a bagajului poate dura pana la 30 de zile.