Black Friday și fenomenul FOMO. De ce cumpărăm produse de care nu avem nevoie

Black Friday și fenomenul FOMO. De ce cumpărăm produse de care nu avem nevoieBlack Friday cumpărături online. Sursa foto; Pixabay

Black Friday este unul dintre cele mai aşteptate evenimente din România, ca dovadă că 57% dintre români intenţionează să facă cumpărături în zilele care urmează. Bugetul total estimat ajunge la 1,2 miliarde de euro, potrivit studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023, realizat de o agenţie de cercetare.

Fenomenul FOMO: Cum se manifestă în cazul cumpărătorului compulsiv

De Black Friday, românii sunt așteptați să cheltuie, în medie, a fiecărei comenzi în jur de 400 de euro, dar pentru mulți aceste achiziții nu răspund unor nevoi reale, arată analiza. Majoritatea românilor cumpără produse doar pentru că sunt la ofertă, nu pentru că ar avea nevoie de ele.

Psihologul Bogdan Stoian a vorbit despre dependența de cumpărături în perioada Black Friday amintind de fenomenul cunoscut sub numele de „shopping compulsiv” sau dependență de cumpărături.

Potrivit psihologului, fenomenul „Fear of Missing Out” (FOMO), adică frica de a rata ceva important, împinge în fiecare an peromâni să cumpere produse de care nu au neapărat nevoie și apoi regretă:

„Pentru unii oameni, cumpărăturile devin o metodă de a umple un gol emoțional. Achiziția impulsivă a unui obiect sau tentația reducerilor mari poate aduce o senzație temporară de satisfacție, însă, de cele mai multe ori, aceste cumpărături se finalizează cu regrete. Într-o societate orientată către consum, nevoia de a deține mai multe lucruri este amplificată de frica de a rata (FOMO – Fear of Missing Out), accentuată în perioada de sărbători”.

Negru, Vineri, Vânzare, ServiciiBlack Friday. Sursa foto: Pixabay

Cum putem identifica un cumpărător compulsiv

Persoanele dependente de cumpărături au obiceiul de a petrece mult timp căutând reduceri. Bogdan Stoian a mai arătat că unii ajung să fie datori din cauza dependenței de shopping;

„Un cumpărător compulsiv își alimentează dependența prin activități de shopping impulsiv sau prin achiziții planificate special pentru a contracara stări negative. Din păcate, acest comportament duce la acumularea de datorii, tensiuni în familie și afectează relațiile personale.” avertizează Bogdan Stoian.

Sunt și cumpărători echilibrați care caută cadouri de sărbători

Conform rezultatelor studiului menționat mai sus, mulţi consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun. Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generaţiile Gen Z şi Millennials şi persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.

Reducerile mari sunt aşteptarea principală pentru 6 din 10 români care îşi doresc discounturi, în medie, de 50% din preţ.

Studiul a fost realizat în luna octombrie, pe un eşantion de 1.000 de respondenţi, reprezentativ naţional pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) şi distribuţie geografică, pe baza celor mai recente date INS.