Cel mai tânăr „mogul“ din lumea modei internaţionale, rusoaica Kira Plastinina, atrage VIP-uri precum Paris Hilton sau Monica Columbeanu.
"N-am văzut în viaţa mea atâta presă, atâtea televiziuni şi atâţia fotoreporteri“, a spus Monica Columbeanu, care a prezentat luni seara, la Roma, câteva piese din colecţia celui mai tânăr dintre „mogulii“ modei internaţionale, creatoarea în vârstă de numai 15 ani, Kira Plastinina. Fiică a unui oligarh rus dispus să investească oricât în capriciile copilului său, Kira este cea mai tânără creatoare de modă implicată în „jocurile“ greilor din exclusivistul domeniu.
La numai 15 ani, tânăra rusoaică are în grijă un mic imperiu, coordonează peste cinci sute de angajaţi, în lanţul de peste treizeci de buticuri răspândite pe teritoriul Rusiei, în timp ce creaţiile ei, „Kira Plastinina Style“, au şanse să cucerească, în scurt timp, întreaga lume. Monica Columbeanu a fost cooptată în show-ul Kirei Plastinina (care a avut-o în prezentările sale şi pe Paris Hilton) la recomandarea actriţei Linda Batista. „Linda le-a arătat celor din echipa Kirei câteva fotografii şi m-a recomandat pentru această prezentare. Ei m-au plăcut şi mi-au făcut propunerea“, spune Monica, fără să dezvăluie însă onorariul primit.
Până la săptămâna modei de la Milano, când soţia lui Irinel Columbeanu urmează să urce pe podium, ca invitat special în prezentarea actriţei italiene Valeria Marini (care-şi face astfel debutul în lumea modei), „aventura“ italiană a Monicăi a „bifat“ săptămâna modei din Roma, „Alta Roma“, care se desfăşoară zilele acestea în capitala italiană.
Festival în care Kira Plastinina şi-a prezentat creaţiile pentru sezonul de vară-primavară 2008, înainte de a-şi pune în practică proiectele pentru anul acesta. Kira urmează să deschidă magazine proprii atât în Italia, cât şi în Statele Unite, iar în prima jumătate a anului acesta este programată lansarea unui lanţ de zece magazine în New York şi Los Angeles. Ceea ce pare visul oricărui creator de modă, pentru tânăra rusoaică devine o realitate.
Eleva-model, un profit de 20 de milioane de dolari
Compania Kirei, înfiinţată doar cu şapte luni în urmă şi „condusă“ de „eleva model“ a Rusiei, a făcut până acum un profit de 20 de milioane de dolari şi produce pe zi 40 de mii de haine. Cu bluze roz, hotpants în culori strălucitoare şi cizme de lac, Kira a cucerit inimile tinerelor rusoaice. Anul trecut, revista „Glamour“ a încoronat-o drept „Femeia anului“ la categoria „revelaţii“, ulterior a devenit creatoarea oficială a emisiunii de televiziune „Star Factory“, corespondentul rusesc al emsiunii „Megastar“.
Kira şi-a asigurat succesul în Rusia şi atenţia presei internaţionale, printr-o „manevră“ de marekting care s-a dovedit de bun argur. La prezentarea colecţiei „Kira Plastinina Style“, în cadrul săptămânii modei de la Moscova, de la finele anului trecut, în primul rând avea un loc rezervat Paris Hilton. Fotografiile de la prezentarea Kirei au făcut imediat înconjurul lumii, iar tânăra a devenit un star, un „mogul“ al modei, după cum nota până şi presa indiană, alături de colegi de breaslă de la „The Guardian“ sau ABC.
„Mogulul“ modei, la cantina şcolii
Titlul de „mogul“ al modei i se potriveşte tinerei, care-şi petrece dimineţile într-un colegiu anglo-american din Moscova. După prânzul luat la cantina şcolii, Kira este condusă de şoferul personal la sediul propriei firme, unde, comentează presa, micuţa calcă cu paşi hotărâţi pe urmele tatălui său, un adevărat mogul în industria alimentară din Rusia.
Serghei Plastinin este unul dintre cei mai bogaţi ruşi, cu o avere estimată la aproximativ 300 de milioane de euro. Proprietarul unei companii de sucuri şi produse lactate susţine din greu cariera de designer a fiicei sale. Publicaţia britanică „The Guardian“ scrie că Plastinin ar fi pus la dispoziţia minorei 50 de milioane de lire pentru a-şi putea pune în valoare talentul în zona creaţiei vestimentare.
Numai vizita lui Paris Hilton la Moscova l-a costat pe generosul tată două milioane de dolari. Investiţia în Hilton, însă, se dovedeş te eficientă. Întreaga presă o descrie pe tânăra Kira drept o prietenă a celebrei Paris sau anunţă că Paris ar fi un fan al creaţiilor Kirei, ceea ce pentru popularitatea creatoarei este un vădit câştig.
Geniu sau impostoare?
Averea şi implicarea directă a tatălui în afacerea fiicei dă naştere unor speculaţ ii, anume că micuţa Kira nu ar avea nimic de-a face cu creaţiile care îi poartă numele. Kira, citată de postul american de televiziune „ABC“, precizează, însă, că „este într-adevăr greu pentru o singură persoană să facă această muncă“, recunoscând că nu ea creează fiecare obiect vestimentar în parte, dar că-şi dă acordul pentru producerea fiecăruia dintre ele.
„Ideea acestei afaceri a fost a tatălui meu“, povesteşte tânăra care, cu ocazia săptămânii modei „Alta Roma“ - manifestare ce îşi propune „să încurajeze tineri artişti“ -, a primit Medalia de Argint a oraşului Roma. „El conduce partea de afaceri a companiei, iar eu partea de creaţie“, spune tânăra.
TENDINŢE ÎN RUSIA
Beizadelele anunţă moda
Kira Plastinina nu este un fenomen unic în Rusia. Ea este doar cel mai tânăr exponat al unei „tendinţe“. Creatoarea Daşa Jukova, în vârstă de 26 de ani, coproprietară a mărcii „Kova&T“, îşi vinde creaţiile în mai mult de 70 de magazine din întreaga lume, iar printre clienţii săi se numără Drew Barrymore sau gemenele Olsen. La rândul ei, Jukova este fiica unui oligarh rus, dar şi prietena multimiliardarului Roman Abramovici, proprietarul clubului britanic de fotbal Chelsea.
Rusia pare a-şi crea oligarhi ai modei pentru oligarhia ţării, ţinând cont că majoritatea ruşilor nu au un standard de viaţă prea ridicat, notează publicaţia „The Guardian“. Dar oligarhia rusă este suficient de puternică financiar încât să susţină şi tendinţele în modă ale ţării. Creatorul Tom Ford, fost şef al casei Gucci, compară apetenţa ruşilor pentru produsele de lux cu cea a italienilor.
Iar specialiştii în modă din Rusia, precum Aliona Doleţkaia, şefa ediţiei ruseşti a revistei „Vogue“, explică de unde provin banii şi „pofta“ ruşilor de lux: „Este simplu, petrolul are un preţ bun acum. Mulţi tineri lucrează aici pentru salarii ca în Vest şi preferă să-şi cheltuiască banii pe produse de lux. Chiar dacă locuiesc într-o garsonieră de 14 mp, ei conduc un Lexus“.