După semnarea contractului, care a avut loc în luna ianuarie, atât statul român, cât şi cele două firme aveau la dispoziţie 90 de zile pentru a rupe înţelegerea fără penalizări.

Cei din minister spun că nu va exista o nouă licitaţie în perioada următoare, iar viitoare parteneriate public-private vor avea loc pe Coridorul 4, acolo unde există finanţare UE.      

Acord încetat fără penalizări

Cu o zi înainte de expirarea acestui termen, reprezentanţii Vinci-Aktor au anunţat autorităţile că nu au reuşit să facă rost de bani.

„Subscrisa Carpaţii Autostrada SA denunţă unilateral prin prezenta contractul de concesiune cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificări”, se arată într-un document trimis ieri Ministerului Transporturilor.

În notificare se specifică faptul că anunţul e făcut în termenul de 90 de zile prevăzut în contract, astfel că acordul „încetează de drept fără nicio formalitate prealabilă, fără intervenţia instanţelor judecătoreşti sau arbitrale”.          

Lucrarea ar fi început în 2012

Reprezentanţii ministerului spun că acest deznodământ era previzibil după ultimele discuţii avute.

„Iniţial, au vrut să facă o serie de modificări, ba la termenele de execuţie, ba la sumele care trebuiau plătite. În plus, lucrările ar fi început cel mai devreme în 2012, dar nici asta nu era sigur”, au declarat surse din minister.

Contractul semnat cu consorţiul franco-elen urma să se întindă pe o perioadă de 30 de ani, timp în care constructorul ar fi beneficiat de circa 4,8 miliarde de euro. Lucrarea efectivă era evaluată la 1,2 miliarde euro. Acest tronson ar fi fost primul pe care urma să se introducă o taxă.             

„Au vrut să modifice ba termenele de execuţie, ba sumele de plată.“,
REPREZENTANT, Ministerul Transporturilor