Aterizări sigure chiar și în condiții de ceață densă. Aeroportul Chișinău trece la sistemul ILS CAT III
- Ana Munteanu
- 21 ianuarie 2025, 22:18

Republica Moldova. Aterizări sigure chiar și în condiții de ceață densă pe Aeroportul Internațional Chișinău. Din 23 ianuarie curent, aerogara va intra oficial în categoria aeroporturilor dotate cu sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III.
Astfel, aeronavele vor putea opera zboruri în condiții meteo nefavorabile sau ceață densă. Acest fapt va contribui la reducerea întârzierilor și anulărilor de zboruri.
Capacitățile tehnice ale sistemului
Potrivit reprezentanților Aeroportului Internațional Chișinău, sistemul furnizează piloților informații precise despre direcție și altitudine în timpul aterizării, chiar și atunci când vizibilitatea este aproape zero.

Sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III. Sursa foto: www.facebook.com/AirportChisinau
De asemenea, categoria ILS CAT III permite aterizări în condiții cu vizibilitate verticală sub 30 de metri până la 0 metri și vizibilitate orizontală sub 300 de metri până la minim 75 de metri. Utilizarea acestei tehnologii depinde și de nivelul de pregătire al echipajelor și a companiilor aeriene.
Beneficii pentru călători
Certificarea ILS CAT III aduce beneficii majore pentru călători, reducând la minim devierile aeronavelor de la orarul stabilit precum și aterizările la aeroporturile de rezervă, situație frecvent întâlnită anterior în condiții meteo nefavorabile.
„Aeroportul Internațional Chișinău este pregătit să opereze în siguranță chiar și în condiții meteorologice dificile, minimizând disconfortul și întârzierile pentru pasageri. Sistemul asigură o experiență de călătorie mai predictibilă, iar pasagerii pot ajunge la destinație conform orarului stabilit”, au remarcat reprezentanții aerogării.

Sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III. Sursa foto: www.facebook.com/AirportChisinau
Proiectul a fost implementat de Aeroportul Internațional Chișinău și MOLDATSA. Acțiunile au fost coordonate de Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova. Proiectul a presupus înlocuirea modulelor ILS/DME PDA08 cu tehnologii de ultimă generație, modernizarea infrastructurii de iluminare a căilor de rulare, dar și instruirea suplimentară a personalului implicat în dirijarea proceselor.
Anterior, în condiții de ceață densă, orarul de zboruri al Aeroportului suferea modificări, fiind înregistrate întârzieri, anulări sau redirecționări de zboruri.
De pe Aeroportul Chișinău, 19 companii aeriene efectuează zboruri charter si zboruri regulate spre 40 destinații mondiale. Aeroportul este dotat cu o pistă de aterizare/decolare. Aceasta este în proces de reconstrucție pentru a putea primi și deservi fără restricții toate tipurile de aeronave. Astfel, vor putea ateriza/decola avioane de capacitați mari precum Boeing 777, 767, 787 și Airbus A330, A340, A310.