
Primarul de Giurgiu, Lucian Iliescu, a suspendat taxele de la granita, dupa ce a discutat cu presedintele Basescu si cu premierul Tariceanu.
Dupa doua zile in care traficul prin Vama Giurgiu a fost blocat de protestele soferilor de TIR turci, bulgari si romani, primarul liberal al municipiului Giurgiu, Lucian Iliescu, a suspendat plata celor doua taxe (de ecologizare si de tranzit) care trebuiau achitate de cei ce doreau sa intre in Romania.
Legea UE, peste cea romaneasca
Potrivit normelor europene, taxele de ecologizare nu pot fi percepute la frontierele interne ale Uniunii Europene. Cum Romania a devenit stat membru al UE, de la 1 ianuarie 2007 legislatia europeana primeaza normelor interne. Drept urmare, perceperea unei astfel de taxe la Vama Giurgiu (frontiera interna cu Bulgaria, un alt stat membru UE) este ilegala.
De altfel, secretarul de stat in Ministerul Administratiei si Internelor, Mircea Toader, a explicat ieri ca, potrivit normelor europene, o taxa cum este cea de ecologizare nu trebuie sa existe intre tarile comunitare. „Taxe de ecologizare pot fi percepute doar la frontierele externe ale UE, adica, spre exemplu, la granita Romaniei cu Moldova”, a explicat Toader.
In ceea ce priveste taxa de tranzit - instituita legal, printr-o hotarare a consiliului local - Toader a precizat ca aceasta va ramane suspendata pana la o eventuala anulare a ei de catre un act normativ adoptat de guvern, prin care drumul respectiv va fi trecut din administrare locala in administrare nationala.
„Astfel, costurile de intretinere a drumului ar fi suportate de noi, iar autoritatile locale nu vor mai avea nevoie sa incaseze taxe pentru a acoperi cheltuielile legate de tot ceea ce presupune administrarea acestuia. (...) Cert este ca aceia care tranziteaza Vama Giurgiu nu vor mai nevoiti sa plateasca aceste taxe. Ele vor ramane suspendate pana ce se va gasi o solutie”, a spus Toader.
Potrivit acestuia, taxele locale sunt stabilite de administratiile locale, ca principiu al autonomiei, dar daca Consiliul Local Giurgiu ar fi stabilit o taxa modica pentru vehiculele care tranziteaza orasul, nu ar fi aparut discutiile din vama.
Sfaturi si solutii de la presedinte si guvern
La randul sau, edilul Lucian Iliescu a precizat ca a decis sa suspende plata celor doua taxe, dupa ce s-a consultat cu reprezentanti ai guvernului si a vorbit de cateva ori la telefon si cu presedintele Basescu. „Nu fac nimic de capul meu. Intotdeauna m-am consultat cu conducerea tarii. Ieri (sambata - n.r.) am discutat de trei ori cu presedintele Basescu. Dansul era implicat in alte activitati, dar a dorit sa fie informat. Am discutat si cu premierul Tariceanu de trei ori. Am mai discutat si cu alti membri ai guvernului”, a explicat Iliescu.
El a adaugat ca doreste sa se intalneasca cu reprezentantii guvernului pentru a gasi o solutie de finantare pentru infrastructura din Vama Giurgiu. „Taxele acestea erau o sursa de venituri importanta pentru Giurgiu. (...) Am contractat credite pentru intretinerea si modernizarea infrastructurii orasului si acestea trebuie rambursate. Guvernul trebuie sa gaseasca o alta solutie de finantare”, a mai precizat Iliescu.
Un baron local
Lucian Iliescu este un personaj controversat. Ales primar in 1996 din partea Partidului Socialist al Muncii, el a sarit in barca PNL, dupa patru ani. Este sef al PNL Giurgiu, partid care a castigat majoritatea in consiliul local, in anul 2004. A fost tinta a numeroase acuzatii din partea adversarilor politici si a presei: de la afaceri suspecte cu bani publici pana la amenintarea unui ziarist cu pistolul. In acest an, s-a facut remarcat prin cadoul inedit oferit de 8 Martie functionarelor de la primarie: o petrecere cu stripperi, platita din bugetul local.
Vama Giurgiu
Ghereta discordiei dintre Romania si Bulgaria
Ieri, in Vama Giurgiu, singurele fiinte care mai faceau galagie erau cainii gardienilor. „Rascoala tiristilor” - care cu o zi inainte blocasera drumul spre Bulgaria de nervi ca trebuie sa plateasca peste 200 de lei pentru a tranzita orasul romanesc de la Dunare - trecuse. In locul revoltei a ramas, in mijlocul campului, ghereta discordiei dintre Romania si Bulgaria, punctul de pe harta Europei care a inflamat pana si comisarii de la Bruxelles; o „cutie” alba care, pana la amiaza, a „inghetat” bariera in pozitie ridicata.
Punctul strategic al Giurgiului
Dupa ce consiliul local a fost nevoit sa suspende taxele de tranzit pentru ca tiristii au blocat drumul spre Ruse, taxatoarea si-a continuat munca cu bariera si a taiat chitante in cursul diminetii de ieri doar pentru autoturisme si motociclete. Din cand in cand, cate-un sofer incerca sa scape: „Dar am auzit la radio ca nu se mai plateste!”.
Raspunsul era simpu: „Nu se mai plateste pentru camioane, nu pentru astea mici”. De dimineata, ghereta fusese vizitata si de primarul Lucian Iliescu, semn ca este un punct important al localitatii. Din „birul” pus la granita se adunau in conturile primariei, intr-un an, aproximativ 200 de miliarde de lei vechi. Motiv suficient pentru care „cutia” alba cu bariera sa ramana in picioare si sa fie aparata.
Dupa pranz insa, taxatoarea a ridicat bariera, si-a strans lucrurile si a parasit locatia cu o expresie care amesteca deznadejdea cu furia stinsa. „Nu pot sa va dau nicio informatie, mergeti la primarie”, era raspunsul acesteia la orice intrebare. In urma ei, indaratul ghiseului, au ramas un scaun, un top de hartii de xerox, un fierbator, un resou si un radio cu ceas de bazar. Chitantierul disparuse, iar soferii incetineau, priveau cu teama ghereta, si plecau bucurosi ca au mai scapat de-o taxa multumita Uniunii Europene.
Taxa de drum rezista
La un kilometru departare, la intrarea pe podul prieteniei romano-bulgare se taiau chitante pentru taxa de drum, singurul bir care mai desparte cele doua tari. „Ieri am fost impiedicati sa luam taxa de drum de domnul primar. A zis ca daca el nu incaseaza, noi de ce sa incasam”, rezuma povestea taxei Daniel Dinu, seful Agentiei Giurgiu a Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi. (Liviu Iolu)
CONSTANTA
Prefectul ataca din nou taxele lui Mazare
Primarul orasului Constanta, Radu Mazare, a devenit celebru si din cauza celor 16 taxe speciale instituite in 2002, in urma carora obtinea pana anul trecut, potrivit propriilor declaratii, peste 200 miliarde de lei vechi.
Cea mai renumita este taxa de bariera, perceputa turistilor din alte judete care intrau cu masina in statiunea Mamaia. Protestele oamenilor au fost zadarnice pana in primavara trecuta, cand prefectul de Constanta, Danut Culetu, a obtinut castig in instanta si a anulat toate taxele speciale. In vara, guvernul a modificat mai multe legi care dau autoritatilor locale independenta totala in instituirea taxelor speciale.
Astfel ca, pe data de 13 decembrie 2006, primarul Constantei a propus si a obtinut din partea consilierilor locali aprobarea pentru patru taxe speciale - taxa de bariera, taxa de irigat spatii verzi in Mamaia - platita de hotelieri, taxa de trama stradala - care va fi platita de toti transportatorii ce trec cu masinile grele prin oras -, si taxa pentru asigurarea ordinii si linistii in oras - cunoscuta drept „taxa de protectie” -, platita de agentii economici.
„Pentru a face ceva in acest oras si pentru Mamaia, pasarela si portul de la Cazino, teleschiul, autobuzele supraetajate, oraselul lacustru de pe ghiol, este obligatoriu sa reintroducem taxele speciale, care nu afecteaza populatia”, a spus Mazare.
Prefectul de Constanta, Danut Culetu, ne-a declarat ca in aceasta saptamana va ataca in contencios administrativ taxa de bariera. „Este o bariera in calea liberului acces al marfurilor, serviciilor si persoanelor, ceea ce nu se poate intampla acum, odata cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Nu putem intra in Europa cu reglementari antieuropene”, spune prefectul.
Si pe granita de est s-au instituit taxe speciale. De mai putin de o luna, Consiliul Local Siret a fost abilitat prin hotarare de guvern sa perceapa taxa de ecologizare in vederea finantarii activitatii de salubrizare si intretinere a zonei de frontiera.
La Siret, taxa de ecologizare perceputa are valori cuprinse intre 7 si 27 de euro, in functie de capacitatea autovehiculului si de ceea ce transporta acesta - pasageri sau marfa. Sunt scutite de plata taxei mai multe categorii sociale. (Feri Predescu)