Acuzați grave aduse la adresa conducerii Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci în urma unei acțiuni de control
- Daniela Popescu
- 15 ianuarie 2025, 10:45

Acuzați grave aduse la adresa conducerii Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) în urma unei acțiuni de control a Corpului de Control al Prim-Ministrului.
Control la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci
Acesta a efectuat o acțiune de control la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, care a vizat perioada 01.01.2020 – 09.09.2024. Raportul de control a fost finalizat la data de 05.12.2024, iar principalele concluzii se găsesc în Sinteza acțiunii de control efectuată la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci.
OSIM este autoritatea unică pe teritoriul României în asigurarea protecției proprietății industriale, în conformitate cu legislația națională în domeniu și cu prevederile convențiilor și tratatelor internaționale la care România este parte. Acesta este organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului României.
Din 16.05.2022, OSIM este condus de Marian - Octavian ȘERBĂNESCU în calitate de Director General, acesta a fost Consilier Local Municipal în Constanța, ales pe listele PSD. Înainte de asta a fost și directorul de cabinet al Ministrului Transportului, mai exact în noiembrie 2017, după ce șeful său la nivel de partid, Felix Stroe, a preluat frâiele acestui minister.
Acuzații grave privind organizarea consursurilor pentru ocuparea posturilor în cadrul OSIM
Corpul de control al prim-ministrului în urma acțiunii de control la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci („OSIM”) a constatat grave deficiențe privind organizarea concursurilor organizate pentru ocuparea unor posturi în cadrul instituției.
Astfel, anunțurile de concurs pentru ocuparea celor posturilor de Director – Direcția Brevete de Invenție și Informații Tehnologice și Director – Direcția Mărci și Desene din cadrul OSIM au fost publicate cu nerespectarea dispozițiilor art. 18 alin. (2) lit. c) din HG nr. 1336/2022, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că în cadrul acestora nu au fost cuprinse toate condițiile specifice prevăzute în fișele de post, fiind prevăzute totodată și condiții specifice suplimentare celor ce se regăseau în cuprinsul respectivelor fișe.
În ciuda solicitărilor menționate în anunțul de concurs, câștigătorii celor două concursuri au semnat fișele postului în care au fost consemnate cerințele specifice existente înainte de scoaterea la concurs a acestora și nu condițiile specifice prevăzute în anunțurile de concurs.
Corpul de control a constatat și încălcarea legii de directorul general, Marian - Octavian Șerbănescu, la constituirea comisiilor de concurs
Constituirea comisiilor de concurs pentru cele două posturi, prin emiterea de către directorul general, a Ordinelor nr. 43/26.04.2023 și nr. 44/26.04.2023, s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 19 alin. (2) și (3) din HG nr. 1336/2022, cu modificările și completările ulterioare, respectiv din componența acestor comisii a făcut parte și directorul general care ocupa o funcție de demnitate publică (rang de secretar de stat) și nu de salariat cu raport de muncă sau de serviciu.
La OSIM sun încălcate constant dispozițiile legale în vigoare. Dosarele, analizate discreționar
Deși au fost multe cometarii în spațiu public privind analiza dosarelor depuse, taxelor plătite, termenelor de analiza, lipsei comunicării și informării privind situației dosarelor, conducerea OSIM nu a depus eforturi să remedieze problemele. Poate acum, după acest control, vor fi luate măsuri sau, poate chiar la nivelul Guvernului României, se va decide schimbarea actualei conduceri a OSIM. Anumite surse afirmă că aceasta ar fi mai interesată de participarea la diverse evenimente externe decât de organizarea bunei funcționări a instituției.
Corpul de control a constatat că reprezentanții Serviciului Examinare Preliminară, Administrare Brevete Naționale și Europene din cadrul OSIM nu au publicat un număr de 100 de cereri de brevet de invenție imediat după termenul de 18 luni de la data de depozit, fiind astfel nerespectate dispozițiile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenție, republicată, cu modificările ulterioare.
Totodată, reprezentanții OSIM nu au considerat ca fiind retrase 20 de cereri de brevet de invenție pentru care a fost depășit termenul maxim de 33 de luni de plată a taxei de examinare (termen ce cuprinde și perioada scursă de la data de depozit până la data 2 efectuării cererii), cu nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (4) lit. f) din Legea nr. 64/1991, republicată.
Alte nereguli
Deși prin procedura operațională instituită și aplicabilă la nivelul OSIM a fost stabilit un termen de 45 de zile doar pentru simplu transfer al dosarului de la o structură la alta, au existat 192 de situații în care cererile de brevet de invenție au fost transferate din examinarea preliminară în examinarea de fond în mai mult de 45 de zile.
În aceste condiții Procedura P.O.4-01 Examinarea și administrarea cererilor și brevetelor de invenție, aprobată în data de 03.11.2017, nu a fost respectată.
Analiza procedurilor în vigoare la nivelul OSIM a relevat faptul că prin acestea nu a fost prevăzut un termen în care Șeful serviciului examinare fond trebuie să repartizeze dosarul CBI examinatorului.
Termenele legale de analiză și finalizare a cererilor încălcate frecvent de către OSIM
La nivelul OSIM au fost identificate 497 de situații în care cererile de brevet de invenție nu au fost examinate în termenul de 18 luni de la data plății taxei de examinare, în sensul că nu a fost transmisă prima notificare sau a unui raport de documentare sau a unui raport de documentare fără opinie scrisă, nefiind respectat termenul de examinare prevăzut la pct. 3 din Anexa nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
La nivelul OSIM au fost identificate 489 de situații în care cererile de brevet de invenție nu au fost examinate în termenul de 15 luni de la data transferului în examinarea de fond, în sensul că nu a fost transmisă prima notificare/RD/RDOS, cu nerespectarea Procedurii PO-4-05 privind examinarea de fond a cererilor de brevet de invenție ediția I, din 22.02.2021, Revizia 0.
La nivelul OSIM au fost identificate 52 de situații în care cererile de brevet de invenție nu au fost examinate în termenul de 18 luni de la data de depozit, în sensul că nu a fost transmisă prima notificare/RD/RDOS, nefiind respectat termenul de examinare prevăzut la pct. 7 din Anexa nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale şi regimul de utilizare a acestora, cu modificările și completările ulterioare.
Acuzații grave în 64 de situații
La nivelul OSIM au fost identificate 64 de situații în care cererile de brevet de invenție nu au fost examinate în termenul de 10 luni de la data transferului în examinarea de fond, în sensul că nu a fost transmisă prima notificare/RD/RDOS, cu nerespectarea Procedurii PO-4-05 privind examinarea de fond a cererilor de brevet de invenție ediția I, din 22.02.2021, Revizia 0.
Totodată, din cele 178 de cereri pentru care a fost achitată taxa de urgentare, care la data de 07.03.2024 nu erau soluționate, pentru 33 de cereri CBI a fost achitată taxa de urgentare la mai mult de 3 luni de la data depozitului (Anexa nr. 6) cu nerespectarea dispozițiilor pct. 7 din Anexa nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale şi regimul de utilizare a acestora, cu modificările și completările ulterioare.
Cu toate acestea, OSIM a acceptat plata taxei peste termenul stabilit de actul normativ invocat anterior, deși acesta era obligat să le declare retrase, fiind astfel încălcate prevederile art. 27 alin. (4) lit. f) din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenție, republicată, cu modificările ulterioare.
Corpul de control al Prim-Ministrului a constatat ineficiența instrumentului managerial
Din analiza gradului de realizare a planului de activitate pentru examinarea în fond a cererilor de brevet de invenție la nivelul OSIM s-au constatat următoarele:
- în toată perioada 2020 – 2023 nu a fost realizat planul de activitate aprobat inițial în ceea ce privește realizarea punctelor echivalente;
- în anii 2020 și 2023 nu au fost realizate punctele echivalente aferente planul de control actualizat;
- în anii 2022 și 2023 nu a fost realizat numărul minim de hotărâri CBI.
Prin urmare, având în vedere gradul redus de diminuare a stocului de dosare CBI prezentat la capitolul 2, se constată ineficiența instrumentului managerial aplicat la nivelul OSIM, respectiv alocarea de puncte echivalente și a unui număr de hotărâri CBI fiecărui examinator prin planul de activitate anual, mai ales în contextul în care acestea sunt diminuate în cursul anului prin actualizarea acestui plan ca urmare a altor activități prestate de examinatori se arată în ”Sinteza acțiunii de control efectuată la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci”.
Probleme privind raportarea excedentelor bugetare, achizițiilor și controlului Intern
In concluziile controlului se mai arată că excedentele anuale rezultate din execuția bugetelor de venituri și cheltuieli ale OSIM din perioada 2022 – 2023, nu au fost reportate în integralitate în anul următor. Totodată sunt constatate deficiențe grave privind Programul Anual al Achizițiilor Publice al O.S.I.M. și neclarități privind procedurile demarate de achiziții lucru care a îngreunat activitatea instituției prin neasigurarea investițiilor în echipamente, software și alte servicii .
La începutul acestui an, OSIM a anunțat demararea unei noi licitație deschisă pentru atribuirea unor contracte pentru diferite echipamente, software și servicii, sperăm ca de această dată aceasta să decurgă conform legislației.
Corpul de control aduce acuzații Directorului General al OSIM că nu a dispus măsurile necesare în urma sesizărilor Compartimentului de Control Intern
Din documentele, datele și informațiile oferite de OSIM nu a rezultat că ulterior informărilor primite de Directorul General, atât din partea Direcției Mărci și Desene, cât și din partea Compartimentului Control Intern, s-ar fi întreprins demersuri în sensul celor luate la cunoștință fie cu privire la o posibilă stare de incompatibilitate/conflict de interese fie cu privire la o posibilă abatere disciplinară constând în nepunerea la dispoziție a documentelor solicitate de către expertul din cadrul Compartimentului Control Intern cu nerespectarea procedurii privind verificarea respectării de către compartimentele din cadrul OSIM a ordinelor Directorului General, a regulilor, dispozițiilor și procedurilor interne, precum și a dispozițiilor legale aplicabile.
Prin urmare, directorul general OSIM nu a întreprins demersurile necesare, în sensul dispunerii de măsuri în vederea cercetării aspectelor care au condus la nerealizarea planului de control aferent anului 2023, așa cum a fost aprobat
Există modele de bune practici la nivel european pentru reorganizarea OSIM
Ce nu a putut analiza Corpul de control al Prim-Ministrului este relația deficitară a OSIM cu solicitanții. In ciuda taxelor plătite pentru analizarea dosarelor depuse există o foarte slabă implicare din partea OSIM pentru soluționarea favorabilă a acestora. Practic conlucrarea cu solicitanții pentru remedierea sau unor neclarități sau înțelegerea specificului dosarului este inexistentă, existând respingeri, de multe ori nejustificate.
Comunicarea deficitară, generată de transmiterea informațiilor prin intermediul serviciului poștal, nu este înlocuită și de o cumunicare mult mai directă cu solicitanții existentă la oara actuală, e-mail sau telefon.
La nivel european, există modele de bună practică pentru implementarea unui management eficient la OSIM. Spre exemplu toată intereacțiunea unui solicitant din spațiul european se desfășoară cu Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) prin intermediul unui portal unic.
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) este agenția Uniunii Europene (UE) responsabilă de gestionarea mărcilor UE (mărci UE), a desenelor și modelelor comunitare înregistrate (desene și modelelor industriale înregistrate), a indicațiilor geografice (IG) pentru produsele artizanale și industriale și a cooperării europene și internaționale în domeniul proprietății intelectuale (PI), precum și a Observatorului european privind încălcările drepturilor de proprietate intelectuală.
Orice cetățean european poate depune cereri pe acest protal, inclusiv cetățenii români, acesta având și versiunea în limba română: https://www.euipo.europa.eu/ro
Portalul OSIM poate fi consultat la adresa: https://www.osim.ro/