31 martie

 

25 de ani de la catastrofa de la Balotești. HOROSCOPUL LUI DOM PROFESOR

 

Pe 31 martie s-au născut: Rene Descartes, Franz Josef Haydn, Nikolai Gogol, John Fowles, Christopher Walken, Richard Chamberlain, Adrian Enescu, Nichita Stanescu, Ion Pillat, Tamara Creţulescu.

 

Se muncea, se munceşte, se va munci, probabil de la domiciliu – nimic în „kalendar” şi nimic important în calendarul creştin ortodox, doar Sfinţii de santinelă eternităţii: Ipatie al Gangrei, Acachie Mărturisitorul din Melitina şi Veniamin diaconul.

 

Evenimentul Zilei” din 31 martie 1995: catastrofă aeriană la Baloteşti (lângă Bucureşti), în cursul căreia un avion Airbus A-310 al Companiei TAROM, pe ruta Bucureşti-Bruxelles, cu 61 de persoane la bord, s-a prăbuşit, la puţin timp după decolare; nu au existat supravieţuitori. (Sursă: RADOR)

 

Nici până astăzi nu-mi este foarte clar ce s-a întâmplat atunci. Repede muşamalizată, repede uitată, catastrofa aviatică pune şi astăzi la încercare creierele detectivilor. „Detectiv” în sensul propriu, nu chiar poliţist, ci cel care detectează, află, descoperă adevărul! Poate, un fel de Hercule Poirot, detectiv particular.

 

Cu toate că publicul a fost educat şi învăţat, adică intoxicat, că „avionul este cel mai sigur mijloc de transport”.  Nimic mai fals! Aşa zisele statistici folosite de zâmbitorii moderatori de la diferitele televiziuni care primesc substanţiale subvenţii de la companiile de transport aeriene sub forma publicităţii, concursurilor sau a diferitelor sponsorizări, se bazează în general, pe numărul de kilometri parcurşi. Diferenţa este însă clară: dacă un automobil, de exemplu, se deplaseză într-un oraş unde sunt obstacole şi posibilităţi de accident la tot pasul, o navă aeriană străbate un spaţiu în principu…gol. Nu am auzit de avioane doborâte de meteoriţi, sau că s-au ciocnit de Lună. Nu, încă!

 

Luându-se în considerare, printr-un dificil calcul al probabilităţilor nu mai puţin decât 36 de factori, un matematician din Brazilia a  enunţat această scară a pericolului în istoria transporturilor: cel mai puţin periculos este mersul pe jos. Normal! Urmează, mersul pe bicicletă, apoi calea ferată, transportul cu tracţiune animală, transportul pe apă, automobilele şi apoi, la urmă, considerat cel mai periculos mod de transport – avionul. Mai periculos decât avionul este doar mijlocul de transport folosit de donatorii de organe: motocicleta!

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE