EXCLUSIV EVZ. Director CNAIR: Avem multe drumuri expirate. S-au dat bani pentru cârpire, nu pentru construire

EXCLUSIV EVZ. Director CNAIR: Avem multe drumuri expirate. S-au dat bani pentru cârpire, nu pentru construire

Directorul Departamentului care trebuie să se îngrijească ca să nu fie gropi pe autostrăzi şi drumuri naţionale, Radu-Munteanu Dumitru, a explicat pentru EVZ, de ce nu sunt drumurile bune şi de ce nu avem sistem de autostrăzi în România. Concluziile sunt de-a dreptul şocante: drumurile sunt expirate. Nici viitorul nu pare roz: avem bani puţini pentru întreţinerea şi construirea de noi drumuri.

Foarte multe drumuri de la noi au durata de viaţă expirată. Există o situaţia pe fiecare județ, potrivit lui Radu Munteanu Dumitru director în cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

“La Iaşi sunt cele mai multe drumuri expirate, 27%. Foarte multe drumuri sunt vechi, sunt moştenite de pe vreme lui Ceauşescu. Stratul de asflat a fost turnat în anii 70-80, la traficul de atunci. Între timp s-a mai turnat un strat de asfalt peste şi cam atât. Deci, drumurile acestea nu rezistă la traficul actual. Mai ales în ceea ce priveşte cel de mărfuri, care se practică de multe ori peste normele legale. Din cauza aceasta apar şi făgaşe. Şi clima de la noi din ţară este neprielnică. Sunt cicluri diferite faţă de alte ţări. Sunt multe cicluri de îngheţ-dezgheţ foarte multe în comparaţie cu alte ţări. La noi sunt minus 10 grade noaptea şi ziua sunt plus 10 grade”, a explicat directorul pentru EVZ.

Drumurile nici nu au fundaţia care trebuie, a mai explicat oficialul. Motivul: traficul este cu mult supradimensionat acum față de atunci când au fost construite drumurile.

Drumarii dinozauri, pe cale de dispariție

Potrivit acestuia, s-au mai cernut constructorii. “Nu vedeţi că şi acum mai intră constructorii în faliment. Dezvoltăm conceptul cu întreţinerea multi-anuală, pe patru ani, pentru ca să evităm procedurile dese de achiziţie. De ce, pentru că se contestă foarte mult.”, a mai adăugat acesta.

El a explicat că  mai sunt la câteva lucrări cei vechi şi mai cunoscuţi de opinia publică. “Au apărut societăţi noi care s-au specializat pe lucrări de întreţinere. Nu au mai venit nici la deszăpeziri cei vechi. Au apărut societăţi locale, care s-au dotat cu utilaje. Facem contracte pentru fiecare lucrare în parte: iluminat, asfaltări, estetica drumurilor”, a mai spus directorul din Compania de Drumuri.  

De ce la noi nu se circulă la fel de lin ca în afară

În România, s-au făcut lucrări, dar nu s-au întreţinut. Fondurile de întreţinere niciodată nu au fost asigurate la nivelul la care a fost necesar. Asta ar fi cum ar zice: te duci la dentis şi dentisul spune că te costă 100 de milioane de lei. Şi tu spui că ai 10 milioane, să îţi facă de banii ăia.  Şi dacă faci treaba asta în fiecare an, se adâncesc problemele.