Desi deocamdata nu pot trai din scris si au tot felul de slujbe, ambitiile literare ale autorilor din generatia tanara nu sunt deloc modeste. Ai nostri tineri ar vrea sa fie publicati peste tot in Europa, imediat dupa aparitia cartilor in Romania, si nu le-ar displacea sa vanda in tara peste 100.000 de exemplare dintr-o carte, asemenea lui Cartarescu.

In ceea ce priveste cariera literara pe care si-o doresc, tinerii autori ii au ca modele din strainatate pe Umberto Eco, pe prozatorul american Philip Roth sau pe portughezul Antonio Lobo Antunes, la fel de bun in profesia de medic psihiatru, cat si ca scriitor. 

Modelul Philip Roth

Cu toate ca-i admira pe scriitorii rusi, pe Vasile Ernu nu-l tenteaza o cariera in stilul acestora. Autori ca Vladimir Sorokin, Victor Pelevin si Victor Erofeev, desi au avut succes in intreaga lume, s-au vazut vanati mereu in propria tara. Pe Ernu il atrage mai mult o cariera cum are Philip Roth, cel mai premiat autor american contemporan.

Prima sa carte de succes, publicata in 1969 sub titlul „Portnoy’s Complaint” si tradusa „Complexul lui Portnoy”, de Polirom, in 2005, porneste de la confesiunile intime ale unui barbat catre psihanalistul sau. Catalogata drept pornografica de multi americani, cartea i-a asigurat succesul comercial lui Roth. Banii castigati astfel i-au permis apoi sa traiasca si sa scrie linistit, lucru pe care si Ernu si-l doreste.

Cartarescu, admirat

„Eu am trecut printr-o saracie cumplita, cand n-aveam bani sa-mi cumpar pantofi”, povesteste Dan Sociu, acum popular printre colegii sai scriitori. „Daca am darul acesta, de a scrie, de ce sa nu-l folosesc si in castigul meu, desi am si alte lucruri la inima mea”, admite el. Tanarul autor si-l ia drept model pe Mircea Cartarescu, pentru „vitalitatea” cu care poate scrie foarte elevat, ca in „Levantul”, dar si pentru publicul larg, ca in „De ce iubim femeile”.

Prozatorul Augustin Cupsa lucreaza ca medic rezident in psihiatrie. El prefera modelul portughezului Antonio Lobo Antunes, scriitor si psihiatru. Bani a facut cu scenariul de scurtmetraj premiat de HBO cu 1.000 de dolari, in 2006, la TIFF.

Pe Serban Axinte, poet, publicist si de profesie cercetator pentru Academia Romana, il atrage modelul: „Umberto Eco, pentru ca el reprezinta intruchiparea visurilor mele: a fi in acelasi timp teoretician, autor de literatura si publicist”.

Dan Lungu nu-si asuma un model de cariera, insa schema lui este simpla si, din cate a dovedit-o pana acum, aplicabila. „Sper ca, atunci cand public o carte in Romania sa apara in scurt timp si in Franta, Germania sau Italia, iar asta sa nu fie un lucru exceptional”, explica prozatorul, care s-a vazut deja tradus de o editura franceza.

Cum sa cuceresti publicul

Vasile Ernu, desi declara ca nu e dispus sa devina foarte comercial ca sa se vanda, tine cont de perceptia publicului. „Publicul pe care-l vizez eu este foarte inteligent, asa ca asteapta de la mine lucruri care intriga, care starnesc discutii. N-as fi dispus sa fac ceva socant”, explica scriitorul.

Poetul Dan Sociu insa, care-si pregateste primul roman la Polirom, se declara dispus sa faca orice, atat timp cat ramane profesionist. „De ce iubim femeile”, de Cartarescu, vanduta pana acum in peste 130.000 de exemplare, adica 26 de tiraje, a dovedit ca o carte buna poate fi si vandabila.