Tragedie în România. A murit un erou național. Anunțul trist al zilei

Tragedie în România. A murit un erou național. Anunțul trist al zilei Sursa: flickr.com

Ioan Mănucu era un angajat al Căilor Ferate Române atunci când a încercat oprirea trenurilor pline de mineri care anunțau o desfășurare violentă de forțe în București. Din dorința de a împiedica un dezastru și pentru că ocupa poziția de șef al Instalațiilor Electrice din gara Craiova, Ioan Mănucu a dat ordine de stopare a alimentării locomotivelor care plecau spre Capitală.

Conform ordinului lui Mănucu, între Lainici și Valea Sadului, instalația electrică a căii ferate a fost decuplată, fapt pentru care trenurile care circulau pe direcția Petroșani-Craiova- București au rămas fără curent electric.

După ordinul dat de Mănucu, conducerea CFR decidea atunci ca acestuia să îi fie anulat contractul de muncă, pe motiv de abatere disciplinară gravă de la instrucțiunile de serviciu.

Declarații despre Mineriada din 1990

”Vreau să scot în evidentă faptul că la calea ferată trenurile circulă regulamentar sau nu circulă, nu există noţiunea de circulaţie spontană a trenurilor. Deci chestiunea voluntară – că noi am plecat şi nu ştiu ce, nu există. În legătură cu trenurile respective am încercat să vedem dacă putem să punem la dispoziţie garniturile de tren, cele trei garnituri de tren din Petroşani pentru Bucureşti", spunea curajosul om.

Ne puteți urmări și pe Google News

"Am reuşit să compunem trenurile dar nu erau cu numărul de vagoane care au circulat spre Bucureşti, deci cu alte cuvinte trenurile au fast pregătite din timp pentru venirea la Bucureşti. Deci este o chestiune intenţionată şi nu spontană”, relata Mănucu la dezbaterea ”13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmată de Mineriadă – Clarificări pentru Istorie şi Justiţie,” organizată în 2016 de către Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia 21 Decembrie 1989.

În urmă cu șapte ani, Mănucu afirma că dinspre Craiova, sosirea minerilor în București ar fi putut fi evitată.

”Tot personalul Căii Ferate era tratat după un regulament care se numea Statutul disciplinar din transporturi şi telecomunicaţii care spunea: Este interzisă orice organizare cu caracter antisocial şi asta este de natură disciplinară. M-am dus la Gară, m-am interesat despre ce e vorba şi le-am spus: nu mai circulaţi la Bucureşti că nu e tensiune, prin ordinul meu" , a declarat Ion Mănucu pentru Digi 24.

Trenurile cu mineri, pregătite din timp

Trenurile care i-au adus pe mineri au fost pregătite din timp, povestea inginerul CFR Ioan Mănucu, omul care în iunie 1990 a reuşit să întârzie la Craiova, pentru două ore, plecarea ortacilor spre Bucureşti, chiar cu prețul carierei sale.

La acea vreme, Regionala Craiova era condusă de Gheorghe Dobre, cel care mai târziu avea să devină ministru al Transporturilor în guvernul lui Călin Popescu Tăriceanu.