Recepţionerul, chelnerul şi barmanul sunt cei care intră primii în contact cu clientul. De modul în care este tratat depinde dacă acesta revine sau nu în restautantul sau hotelul respectiv. Barmanul are “meseria cu cel mai important rol în promovarea vânzării serviciilor ospitaliere”, deoarece un adevărat profesionist “are timp să se împrietenească cu clientul şi să-i prezinte avantajele unităţii”, spun reprezentanţii THR, companie specializată în formare profesională în domeniul ospitalităţii.
Cursurile de acest tip durează, în medie, jumătate de an. Cele mai reduse ca durată sunt cele de cameristă. După trei luni de pregătire, cursantul poate dobândi diploma de absolvire. Cea mai lungă perioadă de specializare este necesară în cazul recepţionerului, care trebuie să urmeze cursuri timp de aproximativ 8 luni. Tarifele încep de la aproximativ 500 de lei şi urcă la aproape 1.300 de lei, în funcţie de durata şi complexitatea cursului.

Norocul ajută în carieră
Achitarea acestor sume se justifică, spune Adrian, care, după un curs de specializare, a devenit din chelner barman. Ulterior, s-a angajat pe un vas de croazieră.
“Am început să lucrez ca ospătar într-un pub. Apoi a plecat barmanul şi m-au “avansat”. La vremea aceea credeam că fac bani frumoşi din bacşişuri, însă am aflat că se poate câştiga mai bine dacă plec în străinătate. Aşa că m-am apucat de cursuri şi am avut noroc. Am ajuns să văd locuri pe care mulţi le văd doar la televizor”, mărturişeşte tânărul în vârstă de 29 de ani. 
Aranjatul patului, o activitate pentru femei
Numărul de cursanţi care se înscriu pentru fiecare specializare este determinat şi de înclinaţia unuia dintre sexe către o anumită ocupaţie.
“La cameriste, cu foarte mici excepţii (de fapt, cu o singură excepţie în existenţa de până acum a THR-ului), cererea angajatorilor şi, deci a cursanţilor este alcătuită din femei, iar la ospătari şi la bucătari, mai mult din bărbaţi”, ne-au precizat reprezentanţii THR.
Pentru a avea succes într-o meserie care implică lucrul cu oameni veniţi să se distreze şi să cheltuiască bani, angajaţii trebuie să respecte cinci reguli de bază:

  • Să aibă o atitudine plină de atenţie şi solicitudine (customer care)
  • Să zâmbească
  • Să respecte formulele de salut
  • Să nu uite de formulele de mulţumire
  • Să respecte tehnicile de lucru specifice