Termopanele, o afacere profitabilă pe spinarea clienţilor nemulţumiţi
- Adam Popescu
- 21 octombrie 2008, 16:25
Toamna, când cei mai mulţi români îşi pun termopane pentru a-şi pregăti apartamentele pentru sezonul rece, unele firmele lucrează neglijent, riscând să fie reclamate pentru calitatea serviciilor prestate.
Firmele care s-au specializat pe montarea de geamuri termopan înregistrează toamna, de câţiva ani, câştigurile cele mai mari din tot anul. Explicaţia: românii îşi înlocuiesc geamurile vechi cu unele cu profile PVC şi geamuri termopan, mai ales înainte de venirea anotimpului rece.
Confortul termic şi fonic sporit este calitatea cea mai apreciată la acest tip de geam şi pe bună dreptate. Dacă şi montajul este profesionist, atunci poţi să stai liniştit mulţi ani.
Ce te faci, însă, dacă după montarea tâmplăriei şi a geamului termopan, observi primele semne ale defecţiunii lucrării? Normal, te interesezi care ar putea fi cauza şi suni la firma care ţi-a făcut lucrarea ca să remedieze problemele apărute cât mai curând. În plus, lucrarea este în garanţie, deci nu-ţi faci probleme pentru eventuale costuri suplimentare. Surpriză! În acest sezon, firmele au programate lucrările cu câteva săptămâni înainte, ceea ce face imposibilă detaşarea rapidă a unei echipe pentru lucrări ulterioare, la acelaşi client.
Firmele evită să îşi respecte obligaţiile contractuale
În acest caz, tot ce poţi face este să te aşezi la coadă, bazându-te pe promisiunea unei secretare că te-a trecut pe o listă de aşteptare. Dacă, totuşi, ţi-ai amintit de vorba „promisiunile sunt făcute ca să fie încălcate”, poţi să-ţi iei minime măsuri de precauţie: depui o reclamaţie la sediul firmei, cerând un număr de ordine, explici de ce eşti nemulţumit şi aştepţi din nou.
Din experienţa mai multor „păţiţi”, firmele sunt mai „conştiincioase” odată cu depunerea reclamaţiei scrise. În plus, ai o dovadă la mână, iar o vizită la sediul firmei sporeşte şansele să te întâlneşti şi să vorbeşti cu persoanele direct implicate.
Dacă problemele nu se rezolvă nici după un timp considerat rezonabil de reclamant, se poate depune o plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), singura instituţie abilitată să se sesizeze în astfel de situaţii. Procedura durează cel puţin 30 de zile, potrivit legii, dar dacă ai noroc, şi mai ales, dacă ai dreptate, firma care ţi-a montat termopanele va fi obligată să se achite de prevederile contractuale, după expertiza unui specialist. În cazul defectelor de montaj „se dispune corectarea lor şi, de regulă, firmele fac acest lucru, nu avem refuzuri de reparaţie în perioada de garanţie”, au declarat reprezentanţii ANPC. . Din ce în ce mai multe reclamaţii
Reprezentanţii firmelor de termopane nu sunt speriaţi nici de clienţii nemulţumiţi, nici de autoritatea ANPC-ului. Au atâtea comenzi, încât faptul că pierd câteva, nu îi afectează. În plus, din cauză că procedurile sunt complexe, cerând timp şi nervi tari, mulţi clienţi renunţă la a ideea de a depune reclamaţie.
Chiar şi aşa, potrivit datelor furnizate de ANPC, de la începutul anului au fost depuse în Bucureşti 415 reclamaţii pe segmentul profile PVC şi montare tâmplărie termopan, din care 145 au fost întemeiate, 102 au fost neîntemeiate dar soluţionate pe cale amiabilă în favoarea consumatorilor, iar 168 au fost neîntemeiate.
În ultimii trei ani se observă o tendinţă de creştere a numărului de reclamaţii depuse la ANPC: în 2005 au fost 620 de reclamaţii, dintre care 52% au fost întemeiate, în 2006 s-au depus 967 de reclamaţii, dintre care aproximativ 35% au fost întemeiate, iar în 2007 s-au depus 1.126 de reclamaţii, dintre care aproape 40% au fost întemeiate.
Clienţii nemulţumiţi reclamă, de obicei, „întârzierea montării geamurilor şi a finalizării lucrărilor, greşelile de montaj (precum spaţiul prea mare între tâmplăria PVC şi zid, „motiv pentru care trebuie să umple cu spumă”, sau probleme la închiderea geamurilor), sau apariţia condensului, potrivit ANPC.
Câteva explicaţii posibile pentru care apar defecţiuni de montaj sunt: modul în care se lucrează din criză de timp, numărul mare de clienţi, pregătirea slabă a specialiştilor, precum şi profitul bun înregistrat de firmă.
Reprezentanţii ANPC nu ne-au pus la dispoziţie „lista neagră” a firmelor din Bucureşti cu cele mai multe reclamaţii pe motiv că multe dintre acestea au fost contestate şi că urmează să fie soluţionate în instanţă.
Date despre piaţă
Piaţa tâmplăriei termoizolante din România, reprezentată de peste 6.000 de firme, este în creştere, potrivit specialiştilor în domeniu. Se preconizează că până în 2011 vânzările anuale de tâmplărie termoizolantă se vor tripla şi ar putea depăşi o cifră de afaceri de trei miliarde de euro. Anul trecut s-a observat o creştere de aproximativ 30% a activităţilor firmelor din industria de profil.
Totodată, o analiză realizată de revista „Fereastra” remarcă faptul că, anul trecut, un bucureştean a investit pentru achiziţia de tâmplărie modernă aproape 300 de lei, cei mai mulţi optând, în principal, pentru achiziţia de ferestre şi uşi din PVC (circa 60%), numai 30% preferând aluminiul.
Ce trebuie să faceţi pentru a depune o reclamaţie la ANPC
Copii xerox după documentele probatorii (contract, factură, chitanţă), care trebuie anexate reclamaţiei depuse la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor pe raza căruia funcţionează firma reclamată.
Sunaţi la numărul gratuit 0800 080 999, pentru a primi îndrumări cu privire la modul de întocmire a reclamaţiei.
Reclamaţia poate fi depusă la sediul ANPC, sau pe site-ul www.anpc.ro, unde trebuie completat formularul electronic şi anexate copiile documentelor probatorii.
Pentru ca reclamaţia să fie înregistrată trebuie să conţină datele de identificare ale persoanei reclamante.
CITIŢI ŞI: "Biciclete stricate de închiriat"!
CE DREPTURI AVEŢI: "Am cumpărat un aspirator care nu funcţionează"