Pentru tarife de până la 1.200 de euro, avioanele de mici dimensiuni şi elicopterele pot fi închiriate cu ora.
Oamenii de afaceri din România renunţă la deplasările în limuzine în favoarea zborurilor rapide cu elicopterul şi avioanele de mici dimensiuni. Atunci când vor să ajungă într-un loc în cel mai scurt timp posibil, ei apelează la aerotaxi, un serviciu lansat recent şi operat de câteva companii. Pentru o oră de zbor cu elicopterul, amatorii plătesc un tarif ce variază între 700 şi 1.200 de euro, în funcţie de firmă, scopul misiunii, destinaţie şi durată. Aparatele de zbor sunt foarte populare şi pentru echipe de filmare, şedinţe foto şi chiar pentru agrement - pasagerii pot admira frumuseţi de la înălţime, îşi pot face declaraţii de dragoste deasupra oraşului sau chiar se pot căsători în cadrul unei ceremonii oficiate de pilot. Reprezentanţii companiilor spun că afacerea nu aduce deocamdată un profit mai mare de 1%-5% din cifra de afaceri, dar numărul de cereri este în permanentă creştere. Zbor de business şi agrement
Cu elicopterul, Delta Dunării este doar la o oră distanţă de Aeroportul Băneasa, iar între Timişoara şi Cluj nu sunt mai mult de 70 de minute. Infrastructura rutieră deficitară rămâne doar un desen pe hartă. „Clienţii noştri sunt directori de companii, politicieni şi în special dezvoltatori imobiliari, care vor să inspecteze şantierele din diferite colţuri ale ţării“, spune Octavian Piţa, directorul Aero Services, firmă lansată în urmă cu o lună şi deţinută de proprietarii Blue Air.
Aceasta deţine, în prezent, un elicopter cu patru locuri şi un avion şi intenţionează să achiziţioneze alte două elicoptere. Până la încheierea sezonului estival, elicopterul se află la Mamaia, pentru zboruri de agrement. „Pentru 50 de euro de persoană, turiştii pot zbura 15 minute pe deasupra staţiunii“, spune Piţa. Acesta susţine că, în primul an, compania practică tarife promoţionale: o oră cu elicopterul costă 700 de euro, în timp ce pentru avion tariful este de 350 de euro, cu toate taxele incluse. Becali şi Copos, clienţi fideli
Şi Şcoala Superioară de Aviaţie îşi suplimentează veniturile oferind acest gen de servicii. Reprezentanţii Ministerelor Mediului, Transporturilor, dar şi persoane fizice, precum Becali şi Copos, sunt clienţi fideli. „Pentru că foarte mulţi clienţi îşi doresc să ajungă în zone unde nu există aeroport, 70% dintre aceste zboruri sunt efectuate cu elicopterul“, spune directorul Adrian Marinescu.
Unul dintre veteranii pe această piaţă este Romeo Dunca, proprietarul companiei Dunca Expediţii. Acesta operează de doi ani şi are un portofoliu de trei elicoptere. „Acum zburăm în jur de 35-40 de ore pe lună şi reuşim să ne acoperim costurile. Ca să avem profit, ar trebui să ajungem la 70 de ore“, explică Romeo Dunca. De-a lungul timpului, compania sa a prestat diferite servicii, de la transportul materialelor de construcţii pe munte la montarea releelor. „Un elicopter este închiriat acum unei firme din Cehia, care practică «heliskiul» (n.r. - schi cu lansare din elicopter) în Făgăraş“, spune Dunca.
Tariful pentru o oră de zbor variază între 800 şi 1.200 de euro plus TVA, în funcţie de scopul misiunii. În viitor, serviciul de aerotaxi ar putea deveni practic şi pentru deplasările de la aeroport în diferite zone din Capitală, în condiţiile în care multe centre de afaceri includ în proiect şi un heliport. În prezent, pentru a putea survola Bucureştiul, companiile au nevoie de semnătura ministrului apărării.
LA VECINI
Bani de la guvern pent
Şi aeroporturile din Ucraina intenţionează să dezvolte un serviciu performant de aerotaxi, potrivit lui Alexandr Davâdov, adjunctul ministrului transporturilor şi comunicaţiilor şi preşedintele Administraţiei aeroporturilor de stat din Ucraina. „Este un sistem foarte atractiv, care funcţionează în întreaga lume, şi consider că trebuie să-l creăm şi în Ucraina în perioada următoare“, a declarat oficialul, citat de agenţia ucraineană de ştiri Economiceskie novosti. Ideea a fost pusă deja pe hârtie şi face parte dintr-un program guvernamental ce urmăreşte reforma sistemului aviatic.
„Acest program este prevăzut în proiectul noului Cod aerian, care este analizat în prezent de Rada Supremă (cameră a Parlamentului Ucrainei - n.r.). Programul descrie toate procedurile necesare pentru înregistrarea curselor, precum şi regulile de zbor pentru aceste tipuri de avioane“, a precizat Davâdov, la sfârşitul săptămânii trecute. Proiectul serviciului ucrainean de aerotaxi se bazează pe standardele europene în domeniu. Potrivit reprezentantului Ministerului Transporturilor de la Kiev, zborurile pe aeroporturile ucrainene continuă să funcţioneze după regulile sovietice, fiind suprareglementate şi verificate, motiv pentru care nu se mai dezvoltă. Licenţa poate fi luată cu 4.500 de euro
„Ucraina are toate posibilităţile ca aerotaxiurile să vină, să înceapă să funcţioneze şi să-şi ofere serviciile clienţilor. Ne aşteptăm ca numărul companiilor implicate în aviaţia de business să crească“, estimează preşedintele Administraţiei aeroporturilor de stat. Pentru aceasta însă, în cadrul aeroporturilor urmează să fie amenajate hangare pentru întreţinerea aparatelor de zbor. Autorităţile ucrainene intenţionează să aloce suma de 10 miliarde de grivne (circa 1,27 miliarde de euro) pentru investiţiile necesare pregătirii aeroporturilor pentru finalul Euro 2012.
Licenţa pentru ca un avion cu greutate foarte mică, de până la 450 de kilograme, cu patru locuri, să poată funcţiona în regim de taxi va costa 7.000 de dolari (4.500 de euro). Documentul va putea fi obţinut în urma unor cursuri de şase-şapte săptămâni. Cheltuielile pentru întreţinerea acestor aparate de zbor se ridică la 2.000 de grivne (260 de euro) pe lună, la o funcţionare de 200 de ore pe an.