Mii de taximetrişti bucureşteni circulă, în acest moment, fără licenţe şi încasează, zilnic, amenzi de la Poliţia Rutieră. Asta pentru că, invocând miile de cereri cu care au fost asaltaţi încă din luna februarie, dar şi birocraţia, edilii Capitalei se codesc să le elibereze autorizaţiile necesare.

Pentru a rezolva problema avizelor, subordonaţii primarului general, Sorin Oprescu, au întocmit şi un proiect de hotărâre de consiliu prin care intenţionează să elimine o serie de acte necesare obţinerii licenţei de taxi şi să le înlocuiască cu declaraţii pe propria răspundere.

Autorizaţii, pe principiul „jur pe roşu”

Concret, proiectul – care aştepta, aseară, un aviz din partea Consiliului General al Capitalei – prevede că şoferii care vor dori o nouă autorizaţie pentru practicarea taximetriei vor trebui să prezinte municipalităţii mai multe declaraţii pe propria răspundere.

„Din prima declaraţie ar trebui să reiasă că documentele în baza cărora au obţinut licenţa cu cinci ani în urmă nu s-au modificat. În acelaşi timp, într-o altă declaraţie pe propria răspundere, reprezentantul firmei de taxi ar trebui să menţioneze: intervalele în care a avut interdicţii de a executa servicii de transport şi motivul acestor interdicţii; baza pe care o deţine sau o închiriază pentru a asigura parcarea tuturor vehiculelor şi faptul că nu face obiectul unei proceduri de reorganizare judiciară (lichidare sau faliment)”, se arată în proiectul avizat şi de Oprescu.

Pe lângă declaraţiile pe propria răspundere, care înlocuiesc cele mai importante documente din dosar, taximetriştii ar trebui să mai depună câte un certificat fiscal şi copii după: cartea de identitate a maşinii, certificatul RAR, certificatul de înmatriculare şi dovada că sunt afiliaţi unui dispecerat.

În plus, proiectul de hotărâre prevede şi posibilitatea prelungirii termenului de eliberare a unor noi licenţe în cazul celor aproximativ 8.000 de şoferi de taxi care circulă acum ilegal, deoarece aşteaptă în zadar, încă din februarie, avizul municipalităţii.

„Având în vedere imposibilitatea respectării termenului de depunere a documentelor fiscale şi faptul că lipsa acestora conduce la imposibilitatea desfăşurării în mod legal a activităţii de transport în regim de taxi de către un număr mare de transportatori autorizaţi, dar şi influenţele negative asupra angajării forţei de muncă şi a bugetului de stat şi local, considerăm că este necesară prelungirea termenului de eliberare a autorizaţiilor”, se precizează în raportul care stă la baza proiectului de hotărâre.

„Nu puteam aviza 10.000 de autorizaţii într-o zi”

Până la o decizie a consiliului însă, mare parte dintre taxi metrişti se plâng că sunt amendaţi de poliţie, pentru că „municipalitatea a încălcat legea şi a refuzat să le reînnoiască licenţele expirate”.

„Suntem amendaţi de poliţişti, după ce mai-marii primăriei ne-au pus pe documente o ştampilă care spune că ni s-ar fi prelungit dreptul de a circula cu licenţa expirată până în august. Conform legii taximetriei însă, aşa ceva nu se poate, iar poliţia are dreptate”, a explicat Florin Matei, secretarul general al Asociaţiei pentru drepturile taximetriştilor independenţi.

Potrivit acestuia, primăria era obligată să le elibereze noi licenţe fără prea multe „analize”. „Legea taximetriei prevede că o autorizaţie se va prelungi, la cerere, o singură dată, pentru cinci ani, cu menţinerea obligatorie a numărului de ordine, dacă autoturismul nu depăşeşte vechimea de 10 ani de la data fabricaţiei şi sunt îndeplinite toate cerinţele legii privind prima atribuire”, a conchis Matei.

„Deoarece au fost eliberate în februarie 2005, licenţele au expirat acum toate odată şi nu treptat, cum ar fi fost normal. În plus, mulţi taximetrişti nu au venit din timp la avizare. Nu aveam cum să avizăm 10.000 de autorizaţii într-o zi. E greu şi să tragi 10.000 de linii pe o hârtie într-o zi, darămite să analizezi atâtea dosare”, s-a scuzat însă Mădălin Dumitru, directorul general al Direcţiei de Infrastructură din cadrul Primăriei Capitalei.

Acesta a precizat că, din februarie şi până acum, au fost analizate 4.000 de dosare depuse de taximetrişti. „Au fost validate aproximativ 1.000 de licenţe noi, urmează să se şi tipărească”, a conchis Dumitru.

CONDIŢII NOI

Asigurare pentru pasager şi bagaje

Deşi scapă de obligaţia de a prezenta o serie întreagă de acte pentru obţinerea licenţei, orice persoană sau firmă care va dori să practice taximetria în Capitală va trebui să deţină un contract de asigurare care să acopere daunele ce ar putea fi provocate, în caz de accident, clienţilor pe care îi transportă şi bagajelor acestora.

Mai mult, atât staţiile de taxi, cât şi maşinile pe care şoferii le vor folosi vor trebui să aibă mai puţin de 10 ani vechime. În plus, autoturismele vor putea circula doar echipate cu airbag şi pentru pasagerul care ocupă locul din dreapta şoferului.