Ritmul de creştere a finanţărilor prin leasing la autovehicule va stagna din cauza noii taxe de poluare.
Maşinile cumpărate în leasing nu vor mai fi atractive pentru români în perioada următoare, mai ales că cea mai mare parte a autovehiculelor finanţate prin această metodă sunt noi. Reprezentanţii Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB România susţin că imediat după intrarea în vigoare a noii taxe auto, ritmul de finanţări prin leasing nu mai este la fel de alert. O altă problemă sesizată de instituţiile financiare este termenul în care Administraţiile Fiscale trebuie să calculeze valoarea taxei auto. „
Decizia de calcul pentru noua taxă de poluare trebuie trimisă de Administraţia Fiscală în termen de două zile pentru persoanele fizice şi juridice şi de cinci zile pentru companiile de leasing. Din start, se face o diferenţiere care ne dezavantajează, însă nu e singura problemă, pentru că acele cinci zile se transformă într-o perioadă de 11-15 zile, în cel mai bun caz“, a declarat Marian Niculescu, reprezentant al ALB România.
Din cauza întârzierilor de la administraţiile fiscale, foarte mulţi dintre cei care vor să-şi cumpere o maşină în leasing sunt obligaţi să aştepte săptămâni întregi până să-şi poată ridica autoturismul. „Dacă procedura e mai scurtă, clientul va alege sursa de finanţare care-i va da mai puţină bătaie de cap. De asemenea, există un impact şi pe volumul finanţărilor“, spune Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB. Maşinile ţin piaţa în spate
Piaţa naţională de leasing a înregistrat, în primul semestru, o creştere de 35,57%, la 2,942 miliarde de euro. Cea mai mare parte din piaţa leasingului o reprezintă cel auto. Acesta a ajuns, la finele lunii iunie, la o valoare de 2,1 miliarde de euro, în creştere cu 37% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Din totalul finanţărilor pentru acest segment, 94% au reprezentat autovehicule noi, restul revenind celor second-hand. În plus, cea mai mare parte a maşinilor finanţate prin leasing sunt de pe piaţa locală, doar 2% fiind aduse din afara spaţiului Uniunii Europene.
REZIDENŢIALELE IAU AVANS
Finanţiştii se luptă cu notarii
În prima parte a acestui an, leasingul imobiliar a înregistrat cea mai mare diminuare a avansului, ajungând la 23%, de la 17,8%, bunurile finanţate în acest sector însumând 192,512 milioane de euro. Dintre acestea, 23% au fost finanţări pentru construcţii rezidenţiale, faţă de doar 11% în perioada similară a anului trecut. Finanţiştii spun că vinovaţi pentru această stagnare sunt notarii care impun o dublă taxare pentru contractele de leasing.