Snobismul românilor, neînvins de criză

Snobismul românilor, neînvins de criză

Foarte puţini conaţionali se gândesc să-şi adapteze cheltuielile la realităţile economice şi financiare actuale.

Majoritatea românilor nu şi-au ajustat stilul de viaţă la criza economică şi financiară, chiar dacă oamenii din toată lumea strâng cureaua.

  • Astfel, 83% dintre români intenţionează să cumpere aceleaşi mărci de produse ca şi până acum, în defavoarea unora mai ieftine, se arată într-un studiu realizat de firma de cercetare Synovate, în 18 ţări şi pe 11.500 de persoane. Dintre statele în care s-a realizat studiul amintim SUA, Marea Britanie, Rusia, Serbia, Taiwan, Olanda sau Danemarca.

  • Mai mult, numai 20% dintre români ar renunţa sau au renunţat deja la dispozitivele de ultimă generaţie şi numai 12% dintre conaţionali sunt dispuşi să renunţe la obiectele ce poartă mărci consacrate. Astfel, doar 5% dintre români au cumpărat produse lactate mai ieftine, doar 7% - băuturi răcoritoare cu preţmai mic şi 5% - detergenţi mai ieftini.

Lucrurile se explică într-o oarecare măsură prin faptul că mulţi români nu sunt interesaţi de economie.

  • Circa 38% dintre români consideră că economia este plictisitoare şi tocmai de aceea nu îi dau foarte multă atenţie. Prin comparaţie, numai 11% dintre americani şi 18% dintre britanici cred acest lucru.

Fără grija zilei de mâine

Dacă 33% dintre americani şi 37% dintre mexicani au început să-şi facă rezerve de alimente de teamă că acestea se vor scumpi în viitorul apropiat, numai 10% dintre români sunt interesaţi de o astfel de măsură sau au făcut deja ceva în acest sens.

  • De pierderea locului de muncă sunt îngrijoraţi circa o treime dintre români, în timp ce un sfert nu au nicio temere legată de situaţia actuală a economiei.

Totuşi, conaţionalii dau dovadă de optimism în ceea ce priveşte situaţia viitoare a economiei şi văd criza ca pe ceva trecător.

  • Astfel, un român din doi consideră că economia trece printr-o pasă mai proastă, dar îşi va reveni repede. De aceeaşi părere sunt şi jumătate dintre olandezi.

SFAT

Analiştii recomandă cumpătare Specialiştii în economie spun că cel mai bine este ca în astfel de momente oamenii să taie din cheltuielile cu consumul cât de mult pot, astfel încât să poată pune şi ceva deoparte, în eventualitatea unor vremuri mai grele.

„În momentele de criză, oamenii trebuie să acorde consumului o parte cât mai redusă din venitul disponibil“, ne-a declarat Laurian Lungu, analist la Grupul de Economie Aplicată.

Chiar dacă, poate împotriva voinţei lor, criza „a săpat“ şi în apetitul de consum al românilor, reiese din datele Synovate.

  • Circa 43% dintre respondenţi au declarat că au cheltuit mai puţin în ultimele şase luni, când problemele financiare s-au accentuat şi la noi. În alte ţări, populaţia a redus drastic cheltuielile cu consumul. Aproximativ 80% dintre turci, 78% dintre americani şi 75% dintre bulgari au tăiat din cheltuieli.

Ne puteți urmări și pe Google News