Sistem de tracţiune integrală unic în categoria premium
- Adam Popescu
- 27 octombrie 2008, 02:00
O gamă mai largă de performanţe de la Saab XWD.
Soluţia mult aşteptată a sosit de la Saab. Marca suedeză a completat senzaţia fără pereche a conducerii oferite de modelele sale 9-3 SportSedan şi 9-3 SportCombi cu cel mai modern sistem de tracţiune integrală, Saab XWD, care constituie deja un etalon în categoria premium.
Producătorul suedez de maşini a fost faimos şi până acum prin faptul că perfecţionează armonia delicată dintre performanţă, siguranţă şi confort în segmentul maşinilor premium. Cerinţele crescânde şi mai izolate din secolui XXI şi puterea crescută a motoarelor i-au îndemnat să introducă un nou sistem de tracţiune, care oferă mai multă siguranţă şi confort : XWD.
Saab XWD este un sistem de tracţiune integrală activ, inteligent, care optimizează încontinuu distribuţia cuplului motor între punţi, asigurând manevrabilitate, stabilitate şi aderenţă excelente în orice condiţii – inclusiv în ploaie şi în cele mai strânse curbe.
Soluţii inteligente
În maşinile dotate cu XWD, motorul este amplasat în continuare în faţă, transversal, dar există şi un ax cardanic care conduce cuplul la roţile din spate. Acolo, la puntea spate, un cuplaj Haldex decide cât cuplu motor va fi transmis la puntea spate şi cât la puntea faţă. Multe alte maşini sunt dotate cu astfel de sisteme de tracţiune integrală, însă XWD de la Saab mai conţine două trucuri inteligente, care fac din acesta un sistem mai sofisticat.
Indiferent dacă roţile din faţă alunecă sau nu, cuplajul Haldex din XWD este întotdeauna activ. În practică, acest lucru înseamnă că la deplasarea în linie dreaptă pe teren plat, 90-95% din cuplul motor este transmis roţilor din faţă, pentru că astfel se obţine consumul minim de combustibil. Însă în funcţie de viteză, poziţia pedalei de acceleraţie, unghiul volanului şi mulţi alţi parametri, XWD poate transfera roţilor din spate o mare parte din performanţă.
În timpul accelerării sau pe carosabil alunecos, această valoare poate să atingă chiar şi 80%. De asemenea, o cantitate generoasă din forţa propulsiei este transmisă roţilor din spate în curbe, contribuind la stabilitatea maşinii.
Al doilea truc al Saab XWD, mult mai complex : diferenţialul din spate poate fi controlat electronic de un dispozitiv, amplasat transversal, eLSD. În curbe, un astfel de Saab nu numai că transferă cuplul motor la roţile din spate, dar în plus, poate transmite mai mult cuplu roţii exterioare.
Sistemul Saab XWD funcţionează în armonie cu motorul, schimbătorul de viteze şi cu modulele ABS/ESC. În fiecare secundă primeşte 100 de semnale de la cei peste 20 de senzori ai maşinii, inclusiv sistemele ABS şi ESC. Prin prelucrarea datelor obţine informaţii esenţiale, cum ar fi viteza, mişcarea roţilor, poziţia pedalei de acceleraţie, gradul de patinare sau chiar unghiul de rotire al roţii.
Instalarea Saab XWD pe modelele 9-3 cuprinde montarea unui cadru special de completare, respectiv modificarea suspensiei, care astfel devine autonivelantă, iar toleranţa la unghiul de cădere a roţilor creşte la 50%. Alte modificări cuprind recalibrarea arcurilor şi amortizoarelor, precum şi creşterea sensibilităţii direcţiei.
Reglarea mecanismului de rulare al gamei 9-3 şi sistemul de operare laudă munca inginerilor de dezvoltare din Trollhättan, Suedia, centrul Saab. În vederea perfecţionării sistemului XWD echipa de testare a parcurs peste 1 milion de kilometri în cele mai variate condiţii meteorologice şi de drum peste tot în Europa, respectiv pe pista Nurburgring în Germania şi pe piste de testare din Italia şi Spania.
Acum testele practice vă aşteaptă pe Dumneavoastră - la orice reprezentanţă Saab din România. Iar in luna Octombrie caravana Saab Turbo Gene va trece pe la fiecare reprezentanţă Saab din ţară oferind doritorilor posibilitatea testării unei game foarte largi de modele Saab.
Înscrie-te la un tesdrive, acum.
Vizitaţi site-ul SAAB pentru mai multe detalii.