Iniţiativa îi aparţine lui Kolozsi Jozsef, directorul general al SC Construcţii Căi Ferate Sibiu, care acum câţiva ani a închiriat linia de cale ferată Cisnădie – Şelimbăr.
Proiectul iniţial prevedea reabilitarea liniei de cale ferată, părăsită de mai mulţi ani, în vederea deschiderii ei pentru investitorii străini cu producţie industrială în jurul Cisnădiei.
Fără succes, proiectul a fost modificat, iar Kolozshi&Co a achiziţionat un automotor, pe care plănuieşte să îl pună în circulaţie pe cei 14 kilometri de cale ferată care leagă Cisnădia de centrul Sibiului.

O nouă companie

"Noi venim cu automotorul cumpărat până acum şi cu linia. Ne-am gândit la această subscripţie publică, pentru restul achiziţiilor necesare. Cine iubeşte Sibiul să vină alături de noi şi să contribuie. În prima jumătate de an, probabil, va funcţiona pe pierdere, dar apoi lucrurile se vor redresa. Cei care devenim fondatori ai acestei societăţi, ne vom strânge în prima adunare generală şi vom hotărî ce este de făcut. Cei care vor deveni ulterior asociaţi vor avea cotă parte la profit, dar nu vor avea şi drept de vot", spune Kolozsi Jozsef.
În funcţie de câţi bani se vor strânge prin această acţiune de subscripţie publică, vor fi decise şi strategiile viitoare: tipul de automotoare cumpărate, numărul de angajaţi etc.

Tarife mult mai mici

În prezent, un drum cu autobuzul pe ruta Sibiu – Cisnădie costă şapte lei. Pe calea ferată, un bilet pe această distanţă ar costa între 3,5 şi patru lei.
"Pentru a acoperi nevoile tuturor navetiştilor, a elevilor, a celorlalţi călători, ar fi nevoie de două garnituri pe traseu, plus una de rezervă", spune Lucian Popescu, gestionarul liniei de cale ferată închiriate.
Un drum Sibiu – Cisnădie ar urma să fie parcurs în aproximativ 25 de minute.

Proiect mai amplu, made in Germany

Planul lui Kolozsi a fost impulsionat şi de un proiect prezentat în 2008 de Clubul economic german: S-bahn, trenul interurban. Creatorul proiectului, Jens Kielhorn (cetăţean german stabilit la Sibiu) a identificat şase trasee care ar putea duce şi aduce călători pe liniile de cale ferată industrială, ce încă mai există prin Sibiu.
Aceste şase trasee ar urma să fie complementare transportului public cu autobuze, dar implementarea S-bahn este puţin probabilă. Investiţiile necesare au fost calculate (în 2007) la peste 15 milioane de euro.