SENATUL EVZ: Intre smecheria locala si abuzul central

SENATUL EVZ: Intre smecheria locala si abuzul central

Sorin Ionita: "Daca autoritatile locale decid sa puna taxe de acces, iar votantii lor sunt de acord si platesc si ei, nu vad de ce ne-am amesteca in politica locala. Noi, sau guvernul".

Acum vreo doi ani, aflat la un seminar la Bruxelles, mi se vaita o colega bul-garoaica din Ruse ce obositoare va fi intoarcerea ei acasa, cu avionul pana la Sofia si apoi mai bine de 300 km cu microbuzul de-a curmezisul Bulgariei.

Am intrebat-o de ce nu zboara la Bucuresti, aflat la doar 60 km. Mi-a spus ca ar face-o cu draga inima daca n-ar trebui sa stea in vama si sa plateasca taxe de trecere in Romania mai mari decat pretul drumului Sofia-Ruse.

Am realizat atunci ce aberatie am creat noi la granite, prin contributia nepretuita a autoritatilor centrale si locale. In loc ca Bucurestiul sa devina pol de atractie pentru un milion si ceva de locuitori din Ruse, Silistra si tot nordul Bulgariei, care abia asteapta sa vina aici la o cafea, la cumparaturi sau la aeroport, ca alta metropola mai apropiata n-au, noi le-am pus ani intregi bete in roate. Si apoi platim consultanti sa dreaga imaginea Romaniei in lume.

Deci consider bine-venit scandalul de saptamana trecuta: in calitate de cetatean european voi apela si eu la comisareasa Kuneva cand va fi cazul, sa-mi apere drepturile de consumator.

Dar ma tem ca nu cumva, la presiunea presei, autoritatile romane sa se repeada sa traga con-cluzia gresita din aceasta patanie. Pentru ca situatia la Giurgiu nu e simpla, iar solutia pe termen lung nu trebuie sa fie una pompieristica.

Problematicele taxe sunt legale, deci municipiul nu poate fi acuzat de vreo frauda. Dar legale fiind, sunt ele si justificate? Nu cred. Aia cu "ecologizarea in vami" e o mare gainarie si va disparea oricum. Ce mare ecologizare sa facem, Bulgaria nu e tot in UE? Mai bine Primaria Giurgiu si-ar ecologiza WC-urile din gara si zona portului, ca-ti muta nasul.

Cealalta taxa, de fapt una de drum, e mult mai interesanta. Prefectul de Giur-giu ne povestea zilele trecute ce a vazut el la Florenta, unde intrarea in centrul istoric se plateste. Ar fi putut sa puna si Londra pe lista.

Sau si mai bine sa taca din gura, ca e functionar public si nu trebuie sa discute oportunitatea politicilor locale, ci doar legalitatea lor. Cel care trebuie sa se explice e colegul sau PNL-ist, primarul.

Or, comparatia cu taxele urbane de congestie nu tine. In primul rand, drumul catre vama nu trece prin oras, ci printr-o periferie pustie. Iar daca vii dinspre Zimnicea sau Alexandria nu platesti nimic, deci nu exista vreo politica consistenta, ci doar o mica ciupeala. In al doilea rand, Florenta si Londra au rute ocolitoare, deci numai cine doreste intra in oras.

Nu e cazul la Giurgiu, unde lumea tranziteaza, nu da buzna sa admire frumusetile municipiului. Daca fiecare localitate aflata pe un drum national si lipsita de centura (adica majoritatea) ar pune bariere cu taxa, Romania ar arata ca principatele din Evul Mediu timpuriu: taxa la Brasov, Sibiu, Pitesti sau, de ce nu, la trecerea prin Calugareni si Afumatii Copaceni, intre Giurgiu si Bucuresti, ca si ele suporta acelasi trafic, nu?

Dar si guvernul ar face o mare prostie daca, urmand obiceiul pamantului de a da cu barda inainte de a gandi, doar ca sa arate publicului ca are muschi, ar interzice complet taxele locale de tranzit, cand pe de alta parte cere primariilor sa-si creasca veniturile proprii.

Bucurestiul si alte municipii trebuie sa fie libere sa introduca tarif pentru circulatia in zona centrala daca vor (cum ar si trebui). Iar Primaria Rucar sa puna taxa in Cheile Dambovicioarei, obiectiv turistic aflat pe un drum local infundat. Cine vrea acolo cu masina plateste, cine nu, viziteaza pe jos sau deloc.

Doar doua conditii simple trebuie prevazute in lege pentru ca asemenea taxe locale sa fie acceptabile, iar asta se putea face oricand in ultimii zece ani daca guvernele noastre erau mai putin superficiale. In primul rand, sa se permita introducerea lor peste tot, cu exceptia portiunilor de drumuri nationale sau judetene care traverseaza localitati si la care nu exista alternativa ocolitoare.

Cu asta rezolvam elegant cazuri ca Giurgiu. In al doilea rand, sa nu se permita scutirea de la plata decat, eventual, a celor care locuiesc strict in zona inchisa cu bariere.

Deci nu a tuturor masinilor de Constanta, cum abuziv face primarul Mazare in Mamaia, aruncand sarcina fiscala in afara comunitatii si creand astfel impozitare fara reprezentare.

Daca, in aceste conditii, consilierii locali decid sa puna totusi taxe de acces pe unele strazi sau portiuni de localitate, iar votantii lor sunt de acord si platesc si ei, chiar nu vad de ce ne-am amesteca in politica locala. Noi sau guvernul.

Ne puteți urmări și pe Google News