De la mijlocul acestei luni, timişorenii vor plăti mai mult pentru un bilet pe mijloacele de transport în comun, au decis majorarea tarifelor Regiei Autonome de Transport.
Preţurilor la biletele şi abonamentele pentru transportul în comun cresc cu aproximativ 20%, potrivit şefului Direcţiei de Drumuri şi Transporturi a municipalităţii, Culiţă Chiş.
Peste două săptămâni un bilet cu o călătorie va fi de 1,6 lei în loc de 1,3 lei, cel cu două călătorii se va majora de la 2,5 la 3 lei, iar o călătorie pe linia expres va costa 2 lei în loc de 1,6 lei.
Pentru o legitimaţie de o zi, călătorii vor plăti 7,5 lei, faţă de 6 lei cât plăteau până acum, iar un abonament lunar pe o linie va fi 53 de lei, cu 10 lei mai mult faţă de tariful actual. Pentru un abonament lunar pe două lunii tariful va creşte de la 60 la 74 de lei, iar un abonament pe toate liniile va costa 93 de lei, faţă de 76 de lei, cât costă acum.
Salarii întârziate
Propunerea de majorarea a tarifelor a apărut la câteva zile după ce conducerea RATT a anunţat că trimite acasă 250 de angajaţi, pentru a evita colapsul financiar.
„Datorită problemelor financiare cu care se confruntă RATT, conducerea a luat măsura trimiterii în şomaj tehnic a 20% din personalul de întreţinere şi de birouri. Cei aproximativ 250 de angajaţi vor rămâne acasă pe o perioadă de două luni, între 15 iulie - 15 septembrie, primind lunar 75% din salariul de bază. De la această măsură sunt exceptaţi şoferii, vatmanii şi controlorii”, a declarat Alexandru Potcoavă, reprezentant RATT.
Potrivit liderului de sindicat Ioan Lera, drepturile salariale ale angajaţilor au fost achitate abia ieri, cu o întârziere de o săptămână. „În acest moment sunt încă restante bonurile de masă aferente lunii mai. Încă nu spunem nimic de cele pe care le-ar fi primit angajaţii pentru iunie, acestea urmând să se plătească în prima săptămână a acestei luni”, a declarat Lera.
Angajaţii RATT câştigă lunar între 1.000 şi 2.000 de lei.
Un şir lung de afaceri păguboase
În primăvară, o anchetă a Curţii de Conturi a scos la iveală mai multe nereguli flagrante efectuate de conducerea RATT. Cea mai controversată afacere a RATT e legată de achiziţionarea a 50 de troleibuze de la Skoda Electric, cu 21,4 milioane de euro, în 2007. Numai că primăria a „uitat” să aplice contractul semnat cu cehii, care prevedea penalităţi de întârziere dacă autobuzele nu erau livrate la timp.
Astfel, deşi autobuzele au sosit cu 180 de zile întârziere penalităţile de 230.000 de euro nu au ajuns la bugetul local. În plus, autobuzele primite sunt mai grele cu o tonă decât prevedea comanda şi au şi mai puţine locuri.
O altă afacere păguboasă a regiei e cifrată la 4 milioane de euro, sumă achitată pentru GPS şi un sistem de ticketing, care mai mult nu funcţionează.
Pe lângă toate acestea, RATT a cumpărat în leasing Suv-uri de 24.000 de euro fiecare pentru staff-ul primărei, plus maşini pentru poliţia comunitară.
Mai mult, aceeaşi regie a cheltuit 90.000 de euro pe uniforme pentru angajaţii săi care s-au dovedit a fi, în parte, nepotrivite ca mărime, pe lângă faptul că mare parte din ei, în special controlorii, refuză să le poarte.