Obişnuinţa de a plăti cu bani gheaţă, absenţa unui dispozitiv de plată electronic (POS) în magazine şi neîncrederea în tranzacţiile cu cardul sunt printre cele mai răspândite motive pentru care românii evită să utilizeze cardul atunci când fac cumpărături din magazine specializate sau supermarketuri. Potrivit unei analize a GfK România, între 16 şi 20% dintre românii posesori de carduri amintesc aceste motive atunci când sunt întrebaţi de ce nu le folosesc pentru a plăti direct în magazin.

Alte bariere sunt refuzul de a folosi cardul la magazine, faptul că nu îşi ţin banii pe card sau consideră că este mai uşor să achite cu banii jos. Sunt însă şi români care nu plătesc cumpărăturile cu cardul de frica unor comisioane sau pentru că pur şi simplu nu ştiu să îl folosească.

Trebuie precizat că opinia destul de răspândită potrivit căreia clientul trebuie să achite un comision atunci când plăteşte cu cardul la comercianţi este greşită. În acest caz nu se plăteşte niciun comision, spre deosebire de scoaterea banilor de la un bancomat, care, în majoritatea cazurilor, costă un procent mic din suma retrasă.

Metoda oamenilor cu mulţi bani

Cu toate acestea, plata cu cardul la cumpărături este încă percepută la noi ca fiind o metodă rezervată oamenilor cu bani, care nu au nevoie să-şi monitorizeze bugetul şi să-şi controleze cheltuielile foarte strict, arată studiul citat.

Percepţia generală a majorităţii conaţionalilor noştri referitoare la carduri este că acestea se folosesc doar în situaţii excepţionale şi pentru achiziţii mai scumpe. În plus, o mare parte dintre români simt că nu îşi controlează la fel de bine bugetul dacă nu ţin bancnotele şi monedele în mână, arată un studiu al companiei de cercetare de piaţă, dat recent publicităţii.

Rezolvarea vine de la bănci

Analistul financiar Bogdan Baltazar este de părere că românii au obiceiul de a plăti cu bani peşin, „iar cardurile câştigă teren destul de greu deoarece nici băncile nu au făcut suficient de mult pentru a le promova”.

Pentru a rezolva problema, el spune că băncile trebuie să mai reducă din comisioanele pe care le suportă magazinele care au POS-uri, dar şi să informeze cetăţenii despre posibilitatea de a plăti cu cardul.

Reprezentanţii GfK susţin că populaţia trebuie educată şi informată în privinţa plăţii cu cardul şi a faptului că este o procedură simplă. Acordarea de recompense pentru cei care folosesc această metodă este o altă soluţie, alături de prezentarea avantajelor. Acestea sunt rapiditatea, siguranţa, e uşor de folosit, nu trebuie să poarte banii în portofel, nu există comision de retragere şi ai întotdeauna banii la tine.

"Băncile sunt cele care trebuie să educe cetăţenii să utilizeze cardurile, prin reclame, prin campanii de marketing sau chiar la ghişee, prezentându-le ofertele de carduri."Bogdan Baltazar, analist financiar

RETICENŢĂ

Doar un sfert dintre românii cu carduri plătesc cu ele

Peste o treime dintre românii cu vârstă mai mare de 15 ani (36%) foloseau, la finele anului trecut, un card bancar. Dintre aceştia, 28%, adică ceva mai mult de un sfert, le utilizează şi pentru a-şi plăti cumpărăturile pe care le fac în magazine, potrivit studiilor făcute de GfK România. Numărul posesorilor de carduri care apelează la această metodă rămâne redus chiar şi în categoriile de populaţie cu studii universitare (44%) sau mai deschise la nou, în vârstă de 20-29 de ani (46%). În Bulgaria, 20% dintre cei care au carduri plătesc cu ele la magazin şi 46% în Cehia.