Revizuirea strategiei hibride a Rusiei contra Chișinăului: discreditare, dezorientare și/sau destabilizare

Revizuirea strategiei hibride a Rusiei contra Chișinăului: discreditare, dezorientare și/sau destabilizare Denis Cenusa / sursa foto: Twitter

Odată cu lansarea Blocului politic „Pobeda” (Victoria), pe 21 Aprilie, sub conducerea fugarului Ilan Șor, ies la iveală tehnicile revizuite care vor fi utilizate de Rusia pentru a influența procesele politice din Republica Moldova.

Mobilizarea forțelor pro-Putin

Alinierea a cinci partide politice moldovenești, dintre care unul interzis și altul cu restricții electorale în 2023, într-un bloc unic, cu un centru operațional condus de Șor, mutat de la Tel-Aviv la Moscova, demonstrează o mobilizare a unei părți a forțelor pro-ruse.

Înființarea acestui bloc reprezintă o coordonare strânsă și complet deschisă între un grup politic-infracțional moldovenesc, cercetat pentru corupție și finanțare ilegală, și factorii decizionali rusești.

Acest pas facilitează accesul lui Șor la resurse politice, financiare și informaționale din Rusia, inclusiv la datele serviciilor secrete ruse. Folosind interfața publică a lui Șor și canalele sale de comunicare către electoratul social-vulnerabil, Rusia nu va renunța la oportunitatea de a exploata sărăcia din Republica Moldova pentru a zădărnici (re)alegerea Președintei Maiei Sandu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Mobilizarea votului din grupurile socio-economice sensibile la corupția electorală, din cauza gradului accelerat de pauperizare din ultimii ani, provocat de război și ineficiența în actul de guvernare, poate fi folosită și pentru a spori votul negativ în cadrul referendumului pentru integrare europeană.

Uneltele lui Putin în Republica Moldova

Inaugurarea blocului „Pobeda” dezvăluie principalii actori politici care vor fi folosiți de Rusia pentru a influența agenda alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional din această toamnă.

Deocamdată sunt implicate direct cinci formațiuni, dar numărul acestora poate crește pe măsură ce se apropie ziua alegerilor. Niciodată până acum Rusia nu a acționat atât de hotărât în încercarea sa de a interveni în treburile interne ale Republicii Moldova, iar acest interes masiv poate fi direct legat de situația din Ucraina, unde Rusia vrea să impună asupra Kievului o pace confortabilă.

Situația economică nefastă (creștere economică de 1,5% în 2023) din Republica Moldova și preocuparea populației pentru domeniile social-economice (salarii, locuri de muncă etc.), sporesc sensibilitatea publicului față de populism, cu accent pe scepticismul politic față de actuala guvernare și cel geopolitic în raport cu vectorul european.

Implicarea cetățenilor (inclusiv pensionarilor) în transportarea de surse financiare ilegale din Moscova (20 milioane de lei moldovenești sau circa un milion de euro) denotă o aversiune scăzută la risc față de implicarea în activități infracționale și, respectiv, un grad ridicat de oportunism, cauzat preponderent de sărăcie.

Prin urmare, instrumentele hibride la care recurge Şor, cu sprijinul Rusiei, combină trei elemente majore - instrumentalizarea sărăciei, dezinformare cu narative geopolitice populiste (bazată pe euroscepticism) şi corupţia electorală.

Calculele lui Șor și miza Moscovei

Pe de o parte, prezența lui Șor la Moscova îi oferă protecția Rusiei și îl transformă într-un actor pro-rus pe termen mediu și lung. Totodată, aceasta elimină riscul extrădării acestuia în urma posibilelor presiuni ale SUA asupra Israelului, de unde gruparea Şor a coordonat acțiunile politice în Republica Moldova în perioada 2019-2023.

Pe de altă parte, Șor poate folosi platformele oficiale de interacțiune cu factorii de decizie ruși pentru a-și mări capitalul politic în rândul publicului moldovenesc, unde aproximativ 30-35% optează pentru aderarea la Uniunea Economică Eurasiatică și doar 40% consideră Rusia drept amenințare.

După ce Curtea Constituțională de la Chișinău a declarat neconstituțional Partidul Șor (19 iunie 2023), aprobând lichidarea formațiunii, Șor s-a reorientat spre alte „vehicule politice”, pregătite din timp pentru a facilita implicarea sa în politică în caz de urgență.

Astfel, partidele „Șansa”, „Renașterea”, „Victoria” și „Forța Alternativă și de Salvare a Moldovei” sunt principalele instrumente politice de care dispune Şor și indirect Moscova.

Scoaterea în afara legii a acestor partide într-un an electoral poate șifona parțial imaginea guvernului, dar neadoptarea acestei măsuri poate prezenta un semn de slăbiciune în ochii populației și ai partenerilor externi. În orice caz, rețelele pe care aceste forțe politice le-au creat nu vor dispărea, ci vor fi mai degrabă reciclate și atașate altor partide cooptate de Șor, în special înainte de alegerile parlamentare din 2025.

Condamnatul fugar Ilan Șor se victimizează

În procesul de combatere a ingerinței grupului infracțional (deja internațional) Şor, autorităţile aplică măsuri restrictive în baza cărora Şor se victimizează şi, în acelaşi timp, este alimentată nemulţumirea “victimelor colaterale”.

Acestea sunt reprezentate de pensionari și alte grupuri care întrețin relații clientelare cu grupul Șor. Moscova este conștientă de limitele obiective pe care le comportă exploatarea problemei transnistrene, din cauza vulnerabilităților regimului separatist în raport cu Chișinău. De aceea, calculele Rusiei se îndreaptă spre Găgăuzia, unde, prin gruparea lui Șor, se încearcă să se provoace anumite tensiuni cu autoritățile centrale, exploatând fobiile din anii 90, care dominau în Chișinău și Comrat.

Miza strategică a Rusiei este că, prin intermediul lui Şor, va putea contribui la aducerea forțelor politice cu abordări geopolitice inhibate pe partea relației cu Estul, dacă nu deschis pro-ruse, în următoarea legislatură din 2025, iar alegerile prezidențiale şi referendumul din acest an vor testa capacităţile guvernul de la Chișinău să reziste instrumentelor hibride.

Scenariile de evoluție a situației în jurul Blocului „Pobeda” și utilizarea lui Șor vor reieși din obiectivele selectate de Rusia pentru a-și atinge scopul, dar și limitele pe care le va impune Chișinăul, inclusiv cu ajutorul Occidentului. Acțiunile lui Șor pot urmări să discrediteze guvernarea moldoveană, să o dezorienteze și/sau să pună în aplicare acțiuni de destabilizare, prin intermediul protestelor.

Scenariul 1.

Discreditarea masivă a guvernului de la Chișinău poate fi un scenariu minim, dar totuși eficient și realist, pe care Șor și Moscova îl pot implementa în acest an.

Ca urmare a multiplelor constrângeri care sunt adoptate de autoritățile moldovenești, Șor ar putea să fie nevoit să se concentreze pe intensificarea și diversificarea acțiunilor de manipulare a populației în vederea recrutării alegătorilor anti-Sandu și anti-referendum prin oferirea de sprijin rusesc (adăugări de pensii etc. ). În același timp, orice încercare a guvernului de a opri aceste inițiative va fi prezentată publicului ca măsuri îndreptate împotriva segmentelor sărace ale populației.

Scenariul 2.

Dezorientarea Chișinăului prin multiplicarea percepțiilor de risc cu ajutorul intensificării interacțiunilor dintre Șor și factorii de decizie de la Moscova.

Menținerea în alertă a instituțiilor statului și a publicului în raport cu reprezentanții grupului lui Şor poate fi o modalitate de a distrage atenția guvernului de la alte partide politice cu o agendă politică comodă pentru Rusia, dar care nu fac parte din cercul lui Şor.

Isteria publică din jurul lui Șor poate reduce vigilența față de Igor Dodon și alți candidați politici asociați cu Moscova, moderându-le profilul politic și făcându-i mai atractivi pentru alegători. Acest scenariu este deja în proces de implementare și poate avea loc în paralel cu primul sau separat de acesta.

Scenariul 3.

Destabilizarea ordinii publice prin orchestrarea protestelor cu implicarea finanțării ilegale este cel mai improbabil scenariu, deoarece poate afecta obiectivele politice ale Moscovei.

Grupul Șor demonstrează continuu că are capacitățile de a aduce bani în Republica Moldova prin mijloace ilegale și de a-i folosi pentru activități politice. Cu toate acestea, autoritățile moldovene limitează capacitățile lui Şor de a organiza proteste masive. În mod teoretic, acestea pot avea loc numai, dar numai dacă va exista un interes politic de a lăsa ca aceste riscuri să se materializeze.

Este mai probabil ca Moscova să-l descurajeze pe Shor să organizeze proteste în masă, dacă acestea vor alimenta conversația despre încercările Rusiei de a înlătura violent guvernul și vor mobiliza votul pro-Sandu (din diasporă). Un astfel de scenariu ar favoriza victoria Maiei Sandu din primul tur, ceea ce este contrar interesului strategic al Rusiei și inclusiv celui al grupării lui Șor.