Acuzațiile nu vin de la cine știe ce grupuri așa-zis neo-naziste, ci de la un ONG cunoscut pentru valorile lui progresiste.

Conform ziarului online Nyheter Idag, șeful Reporters Without Borders, Erik Halkjaer a declarat că reportajele unor posturi publice precum Sveriges Radio și Sveriges Television fac pur și simplu propagandă și nu mai răspund rigorilor deontologice ale jurnalimului independent pentru că mistifică realitatea.

Publicația Nyheter Idag susține că Halkjaer nu exagerează deloc și afirmă că cel mai potrivit exemplu este un reportaj al postului public SVT din 2015, în care se susținea că mulți dintre solicitanții de azil care au intrat în țară în timpul crizei imigranților sunt persoane cu studii serioase.

Articolul cu pricina, publicat în iunie 2015, afirma răspicat că: „Mai mult de jumătate dintre refugiații sirieni au profesii solicitate în Suedia. Fiecare al treilea sirian care vine în Suedia a absolvit o formă de învățământ postliceal”. Mai mult, susțineau jurnaliștii, mulți dintre sirieni sunt profesioniști în meserii pentru care în Suedia există o cerere foarte mare.

Realitatea a început, însă, să iasă treptat la lumină. La începutul acestui an, au început să apară informații clare că mulți dintre imigranți au o educație precară, unii dintre ei fiind chiar considerați analfabeți. De altfel, multe dintre municipalitățile care și-au asumat găzduirea unui număr mare de solicitanți de azil spun că se confruntă astăzi cu o criză financiară de proporții.

Asta pentru că mulți dintre solicitanții de azil nu sunt capabili să găsească vreun loc de muncă, deși au trecut ani buni de când s-au stabilit în Suedia. Municipalitatea Hässleholm, de pildă, susține că 80% dintre solicitanții de
azil pe care îi găzduiește nu au nici acum un loc de muncă și rămân și acum (după patru ani) dependenți de  ajutoarele primite de la stat.

Bengtsfors, o altă municipalitate care a luat mulți migranți, a solicitat guvernului suedez ajutor financiar afirmând că e în pragul falimentului.

În declarațiile sale, poate pentru a mai îndulci pilula, Halkjaer arată că și în alte țări europene există guverne care controlează conținutul jurnalistic. „În Polonia și, de asemenea, în Ungaria, am observat o politizare a serviciilor publice. Partidul guvernamental controlează pur și simplu conținutul (editorial n.r.) ”, a spus el, adăugând că se constată o ostilitate din ce în ce mai mare față de jurnaliști, precum și o creștere alarmantă în ceea ce privește
amenințările.

Din ce știu eu, situația din Polonia și Ungaria nu prea poate fi comparată cu ceea ce se întâmplă în progresista
Suedie. Deși e mare amatoare să scoată în evidență toate neregulile din cele două țări est-europene, presa internațională n-a reușit să producă dovezi privind încălcarea dreptului la liberă exprimare în Ungaria sau Polonia.

Cu totul alta e situația în Suedia, unde oameni obișnuiți au fost aduși în fața justiției pentru postări ofensatoare la adresa imigranților.

Te-ar putea interesa și: