Puiu ataca "dinozaurii"

Puiu ataca "dinozaurii"

Tanarul regizor roman contesta juriul CNC, care i-a refuzat proiectele de scenarii.

Celui mai premiat regizor roman, Cristi Puiu, i-a fost respinsa la Centrul National al Cinematografiei (CNC), la sfarsitul anului trecut, finantarea a doua scenarii de dezvoltare din seria „Sase povesti la marginea Bucurestiului”, proiecte notate cu 5,50 si 5,75. In schimb, „nemuritorul” Sergiu Nicolaescu a primit 1,8 milioane lei (600.000 de euro) pentru un comisar Moldovan „reloaded”.

Cristi Puiu denunta incompetenta juriului si „obisnuintele comuniste” ale CNC  in a gestiona banii publici. Dezamagit, regizorul sustine azi o conferinta de presa.

EVZ: Unii dintre tinerii cineasti, ca Radu Muntean sau Cristi Mungiu, au trecut de juriul CNC. De ce nu si Cristi Puiu? Cristi Puiu: E o chestie care ma depaseste. Sau pur si simplu pe ei i-a depasit proiectul meu. Disproportia intre ce a realizat „Moartea domnului Lazarescu” si ce face juriul CNC este atat de mare incat comentariile sunt inutile. Inconfortabil pentru mine este ca sunt pus in pozitia de avocat al propriei mele cauze, si nu vreau sa fac asta.

V-a surprins judecata CNC sau v-ati asteptat sa se repete istoria cu „Moartea domnului Lazarescu”? Pe mine nu ma surprinde faptul ca acest juriu, precizez, acest juriu, a notat cu atat proiectele. Ma surprinde constituirea unui asemenea juriu. Nu stiu cum a fost posibila. E format din niste domni care nu au dovedit ca au capacitatea sa citeasca scenarii si sa dea note. Probabil ca nu este altceva decat un reflex balcanic, de a ne baga in chestiuni la care nu ne pricepem. Cine crede ca statutul de operator de film, cum este Constantin Chelba, implica capacitatea de a judeca scenarii este cel putin un diletant.

El este totusi cel mai apropiat de cinematografie pentru ca mai era George Balaita, scriitor, Marin Vladimir, care, din cate stiu, era un functionar pe la Romaniafilm, si un domn de care nu am auzit niciodata, Radu Nicolae, actor. E o lipsa totala de criterii. Conteaza mai putin ca ii cheama Sergiu Nicolaescu, Adrian Popovici sau Marius Barna. Ceea ce conteaza este ca, in trecut, ei si-au dovedit incapacitatea.

S-a spus in CNC ca s-a creat o „moda Cristi Puiu” cu scenarii care vor sa dea un sens banalului.  Nu inteleg ce legatura are banalul cu „Lazarescu” si ce legatura am eu cu criteriile lor de jurizare pentru ca un juriu profesionist ar trebui sa judece calitatea proiectelor, si nu filiatia in care se inscriu. Eu personal nu stiu exact care este stilul meu si incerc sa-mi configurez o viziune proprie. Cred ca este si trist, si grav in acelasi timp. Ce sa inteleg din asta? Ca si-au fixat un obiectiv din a elimina toate proiectele ce aduc cu „Moartea domnului Lazarescu”? Este totusi cel mai premiat film din istoria cinematografiei romanesti.

Toate acestea n-au „miscat” insa juriul CNC. De ce? Singurul efect a fost o opozitie la tot ceea ce seamana cu „Moartea domnului Lazarescu”. Nu cred ca proiectele care aduc cu un presupus stil Cristi Puiu ar trebui aruncate la gunoi. Daca sunt proaste, da. Dar nu cred ca, in sine, asemanarea poate fi un criteriu. Interesant este ca printre proiectele care seamana cu Cristi Puiu erau si ale mele, care au fost aruncate la lada de gunoi. Erau doua sinopsisuri din seria „Sase povesti la marginea Bucurestiului”, cu titluri provizorii: „Tanti Geta” si „Dupa blocuri”. Ambele au fost notate cum a crezut juriul de cuviinta, unul cu 5,50 si altul cu 5,75.

Ce se poate face concret, ca situatia sa nu se repete?Decizia de a schimba ceva ii apartine directorului general al CNC, Eugen Serbanescu. Altfel, banii se vor duce tot pe proiecte perdante. Si regizorii buni, care si-au dovedit profesionalismul, ar trebui sa se solidarizeze si sa zica nu CNC-ului. Ar trebui sa spuna „nu” vechilor obisnuinte comuniste de a da bani dintr-un sac fara fund si de a face filme proaste cu gramada. E importanta finantarea CNC-ului pentru ca aduce alte finantari. Daca va uitati pe genericul filmelor europene, veti descoperi ca aproape toti regizorii sunt finantati de CNC-ul lor. Cert este ca asemenea cazuri, in care regizori de succes nu sunt finantati la ei acasa, sunt inexistente.

DAT IN BARA

Respins de CNC a doua oara

Nu e pentru intaia data cand Cristi Puiu isi vede scenariile respinse de juriul CNC. „Moartea domnului Lazarescu”, nominalizat de criticii americani printre cele mai bune pelicule ale anului trecut, a avut parte de acelasi scenariu. Cu toate ca, in 2004, regizorul obtinuse Ursul de Aur la Berlin cu „Un cartus de Kent si un pachet de cafea”, proiectul sau, „Moartea domnului Lazarescu”, n-a trecut de CNC. Abia dupa ce regizorul s-a adresat ministrului culturii, filmul a fost finantat. Din 2005, cand a castigat premiul sectiunii „Un Certain Regard” la Cannes, „Moartea domnului Lazarescu” si-a adjudecat zeci de premii, la festivaluri de prestigiu.

Desi unul dintre criteriile invocate de CNC in jurizarea unui proiect il reprezinta si premiile obtinute de regizor, cele doua noi proiecte de dezvoltare de scenariu ale sale, „Tanti Geta” si „Dupa blocuri”, n-au primit bani. Regizorul este decis sa nu mai participe la o alta etapa a concursului.

„Directorul CNC, in discursul sau, a recurs la argumente cel putin discutabile. Vorbeste despre doza de subiectivism in a judeca proiectele. Ceea ce este adevarat. Dar ce te faci atunci cand poti cadea in pericolul de a judeca doar dupa gusturile proprii? Trebuie sa recurgi la criterii obiective, te obliga deontologia. Riscul ca un regizor care de fiecare data cand a recurs la bani publici a facut filme de succes sa faca unul prost este mult mai mic decat in cazul unuia care in ultimii ani a facut numai filme indigeste”, a spus Puiu. 

Ne puteți urmări și pe Google News