Capacitatea alimentaţiei de a schimba bagajul genetic, accesul la alimente sofisticate, dar puternic procesate, creşterea timpului petrecut la muncă în detrimentul celui petrecut cu familia sunt tot atâtea transformări care reduc speranţa de viaţă a tinerei generaţii şi care îi predispune la "boli ale adulţilor", atenţionează nutriţioniştii.

Copii cu boli de adulţi

"Maturizarea" precoce care scade speranţa de viaţă a generaţiei actuale de copii este susţinută de statistici concludente. Este pentru prima oară în istoria omenirii când supraponderea depăşeşte subponderea.

"Epidemia de obezitate a fost recunoscută oficial de către OMS încă de la sfârşitul deceniului trecut. Există la nivel mondial peste 300 de milioane de obezi, dintre care 2% copii. Nicio ţară nu este imună. În SUA, deşi din 2003 rata obezităţii a stagnat, epidemia de obezitate la copii a continuat spectaculos. Adulţii obezi sunt un pericol pentru propriii copii, care au 40% risc de a deveni şi ei obezi şi chiar 80% dacă ambii părinţi sunt supraponderali", avertizează prof. dr. Nicolae Hâncu, Preşedinte de Onoare al Federaţiei Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice.

Deşi nu există date oficiale despre epidemia de obezitate din rândul copiilor români, specialiştii susţin că situaţia de la noi e comparabilă celei din America, având în vedere schimbările dramatice din ultimii 20 de ani.

Obezitatea face ca în momentul de faţă boli de care înainte sufereau exclusiv adulţii să afecteze şi copiii. E vorba de boli cronice ca diabetul de tip II, hipertensiunea arterială, bolile cardiovasculare, unele tipuri de cancer, probleme respiratorii (apneea în somn) şi articulare (artroza genunchiului). Acestora li se adugă problemele psihologice şi de identitate, sindromul dismorfiei corporale (copiii se percep ori prea slabi, ori prea graşi), precum şi tulburările de alimentaţie (anorexie, bulimie).

Şi bogaţii mănâncă greşit

Educaţia culinară pleacă din familie, iar modele greşite sunt atât în familiile înstărite, cât şi în cele sărace. "Oamenii înstăriţi au o minimă cultură nutriţională, consumă alimente scumpe, procesate, mezeluri, şuncă, carne roşie grasă, paneuri, pateuri fine de ficat, produse fine de brutărie, patiserie-cofetărie, fast-fooduri, brânzeturi, băuturi tari rafinate, dar cu sulfaţi, în general gastronomie fină şi mai puţine fructe şi legume crude, mâncăruri simple din leguminoase şi cereale integrale", detaliază prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, specialist în alimentaţie.

La polul opus, sărăcia îi determină pe oameni să aleagă alimente semipreparate, ieftine, dar "goale" nutritiv.

"Adulţii obezi sunt un pericol pentru propriii copii, care au 40% risc de a deveni şi ei obezi şi chiar 80% dacă ambii părinţi sunt supraponderali." PROF. DR. NICOLAE HÂNCU, Preşedinte de Onoare al Federaţiei Române de Diabet şi Nutriţie

REGULI

Sfaturi practice ca să aveţi un copil sănătos

Micuţii copiază obiceiurile adulţilor, motiv pentru care trebuie să aveţi mare grijă ce modele le oferiţi. Medicii au câteva sfaturi practice:

  • Nu vă lăsaţi atraşi de produse ieftine, precum mezeluri grase, parizer, margarină sau dulciuri ambalate. Optaţi pentru legume, fructe, leguminoase, carne slabă de pui sau de vită. Gătiţi-le acasă.
  • Evitaţi "sofisticăria" gastronomică, care e indigestă. Optaţi pentru felurile simple de mâncare, gătite acasă prin fierbere sau sotare.
  • Renunţati la micul-dejun de tip croissant, patiserie sau snacksuri. Înlocuiţi-le cu cereale integrale, lactate sau omletă cu legume.
  • Organizaţi mese în familie, iar dacă timpul nu permite, rezervaţi sfârşitul de săptămână pentru asta. Nu organizaţi aniversările copiilor în restaurante fast-food.
  • Insuflaţi-le şi copiilor pasiunea pentru sport. Activităţile sportive sunt preferabile ieşirilor la restaurant. Înscrieţi-i la înot sau alte sporturi, încurajaţi excursiile în natură.
  • Nu obligaţi copiii să mănânce tot din farfurie. Gras nu înseamnă sănătos.

Citiţi şi:

  • Cum îi scoateţi din cap copilului snackurile şi hamburgerii
  • Numărul de copii obezi s-a dublat în zece ani
  • Top zece idei greşite despre alimentaţia de fiecare zi