Fondul Monetar Internațional (FMI), Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), Economist Intelligence Unit și marele grup de marketing IHS au descris indicatorii macroeconomici ai Bulgariei în primul an al pandemiei, stimulentele fiscale raportate de guvern și avantajele – precum o monedă stabilă, politica fiscală restrânsă și comerț liber.

Dar o parte dintre aceștia au avertizat că unele măsuri populare printre cei de la putere – în special creșterea salariilor din sectorul public și a pensiilor, precum și procedurile de alocare de fonduri pentru achiziții publice – vor avea nevoie apoi de o revizuire completă. Iată câteva dintre accentele din publicațiile de la începutul lunii februarie ale acestor institute și instituții:

Economist Intelligence Unit

Reforme lente, tensiuni politice și un nou parlament fragmentat, care va forma foarte greu o coaliție de guvernământ. Prin urmare, redresarea economică va fi mai lentă, monitorizarea Comisiei Europene pe corupției și stat de drept va fi menținută cel puțin până în 2022 (și acest lucru este legat de admiterea în Schengen), iar intrarea în zona euro este puțin probabil să se întâmple înainte de 2026.

Fondul Monetar Internațional

Discrepanța între venituri a crescut în ultimii 10 ani. Dezvoltarea unei creșteri a veniturilor care să fie puternică și să includă toată societatea va necesita o mai bună funcționare a pieței muncii, a educație și guvernării. Pe termen mediu, reformele structurale sunt, de asemenea, importante pentru realizarea veniturilor partenerilor mai avansați din UE. Creșterea salariilor și pensiilor din sectorul public, care sunt de altfel un stimul în declinul cauzat de pandemie, necesită o revizuire cuprinzătoare în viitor, se arată într-o declarație a conducerii Fondului.

Alvaro Pereira, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică

Ani separă Bulgaria de calitatea de membru cu drepturi depline a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a declarat pentru Bloomberg TV Bulgaria directorul pentru „studii de țară” din cadrul Departamentului Economic al organizației. Cererea guvernului de aderare la acest club al celor mai bogate economii va fi examinată marți, dar de zece zile se știe că nu există un consens cu privire la aceasta.

Potrivit acestuia, Bulgaria trebuie să lupte împotriva birocrației și pentru o reglementare mai mare, iar cu privire la implementarea legilor vor fi făcute recomandări în următoarele luni. “Corupția afectează toate nivelurile și reformele în această direcție trebuie să continue. Vom monitoriza acest lucru în următorii câțiva ani”, a spus Pereira.

IHS Global Insight

Este probabil ca guvernul să întreprindă inițiative anticorupție în ajunul alegerilor din 4 aprilie 2021, pentru a liniști protestele împotriva guvernului și pentru a sprijini dorința cabinetului ca Bulgaria să adere la OCDE, potrivit unei declarații a acestei părți a grupului IHS Markit, care analizează și prognozează evoluțiile economiilor pentru mii de clienți privați din întreaga lume. Dar dacă protestele se intensifică, încrederea în guvern scade și GERB nu reușește să conducă următorul guvern, va crește probabilitatea unei revizuiri a contractelor și sistarea licitațiilor criticate, în special în transporturi, construcții, turism și energie.

Dar nu sunt de așteptat progrese semnificative în lupta împotriva corupției în 2021, deoarece următorul guvern va acorda prioritate redresării economice. Cu toate acestea, dacă eforturile de aderare la OCDE continuă, acestea ar putea avea efectul negocierilor de aderare la UE și ar putea îmbunătăți procedurile de achiziții publice din țară. Prognoza EIU – cu precizarea unei mari incertitudini din cauza pandemiei – pentru acest an este că economia bulgară va reveni la o creștere de aproximativ 3,7% din PIB.

Vaccinarea treptată a populației va contribui la creșterea încrederii în afaceri și a investitorilor, dar nu mai devreme de jumătatea anului. Apoi, în perioada 2022-2025, creșterea va avea în medie 3% din PIB – „relativ lentă” din cauza scăderii populației, a creșterii slabe a productivității (și a creșterii salariilor), a barierelor în calea investițiilor din cauza infrastructurii slabe și a mediului instituțional.

Previziuni pentru Bulgaria: Fără reforme serioase și rapide, în afara zonei euro până în 2026

Inflația – o cerință esențială pentru admiterea în zona euro – va fi în medie de 2,4% în următorii doi ani și 2,6% în perioada 2023-2025, potrivit The Economist Intelligence Unit. Motivul va fi redresarea economică și creșterea preconizată a prețurilor la petrol la nivel mondial în 2021-2023. Dar dacă prognoza EIU se va împlini, asta înseamnă, de asemenea, că până la mijlocul deceniului Bulgaria nu va atinge ținta de inflație a Băncii Centrale Europene de „inflație sub, dar aproape de 2%”.

FMI, care a numit un nou șef al misiunii pentru Bulgaria, Jean-François Dauphin (el continuă să conducă și misiunea pentru Ungaria), reamintește că trebuie să existe o luptă împotriva corupției, îmbunătățirea climatului de afaceri și a guvernării. Cheia tranziției țării către o economie mai ecologică și digitală este de a avea o capacitate instituțională mai mare pentru a absorbi fondurile UE. De asemenea, statul trebuie să își colecteze veniturile mai bine și să gestioneze mai eficient cheltuielile publice.

Alvaro Pereira din OCDE reiterează ceea ce au spus și alte organizații – provocări în educație și sănătate din cauza îmbătrânirii populației și a emigrației, necesitatea independenței instituțiilor privind combaterea corupției și a criminalității organizate, productivitate sporită.

https://www.dnevnik.bg/sviat/2021/02/08/4171112_prognozi_za_bulgariia_bez_burzi_seriozni_reformi_izvun/