Prea saraci pentru masini ieftine

Prea saraci pentru masini ieftine

Producatorii de automobile premium estimeaza vanzari-record in Romania in urmatorii ani.

Cei mai mari jucatori de pe segmentul de masini premium au raportat in primul semestru al acestui an vanzari care depasesc totalul de unitati vandute pe tot parcursul anului trecut.

Acesta este si motivul pentru care pana si producatorii populari au adus in acest an la SIAB modele-vedeta al caror pret depaseste 20.000 de euro. Companiile deja consacrate pe segmentul premium au anuntat in cadrul evenimentelor de la SIAB ca mizeaza pe dublarea vanzarilor pe piata din Romania.

Daca BMW estimeaza ca piata masinilor premium va creste cu 300a in urmatorii cinci ani, producatorii populari si-au trecut in spatele standurilor masinile low-cost care dominau piata anul trecut.

Renault si-a pus pe podium noul model Laguna, al carui pret trece de 22.000 de euro, iar vedeta Toyota de la SIAB 2007 este modelul Auris, al carui pret ajunge la 20.000 de euro.

Potrivit datelor oferite de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, in primul semestru al acestui an, romanii au preferat masinile al caror pret trece de 15.000 de euro, iar modelele populare de 10.000 de euro au inregistrat stagnari in vanzari comparativ cu anul trecut.

BMW si Audi vin cu modele scumpe

Cele mai importante marci premium de pe piata romaneasca prezente la SIAB mizeaza in acest an chiar si pe vanzarea unor modele de top. Mercedes, BMW sau Audi au vandut deja in sase luni cat  in toate cele 12 luni ale anului trecut.

Reprezentantii BMW ne-au declarat ca isi vor extinde operatiunile in Romania, mai ales ca piata este in crestere, in timp ce presedintele Volvo pentru Europa Centrala si de Est, Bernhard Bauer, ne-a declarat ca se asteapa la vanzari in crestere cu 60a in 2007 fata de anul trecut.

Anul acesta, BMW a adus la SIAB modelul 650i, al carui pret ajunge la 76.000 de euro, in timp ce Audi a prezentat noul model A4, care costa peste 22.000 de euro, si modelul A6, al carui pret poate ajunge la 70.000 de euro.

Si Volvo mizeaza pe cresterea vanzarilor pentru unele modele precum XC70 sau XC90, masini pentru care trebuie sa scoti din buzunar peste 50.000 de euro. Salonul Auto de la Bucuresti este inca o ocazie pentru producatori pentru a-si creste vanzarile: anul trecut, acestea au crescut cu peste 10a in perioada Salonului.

De lux

Editia Salonului de anul acesta  a adus si in Romania o serie de masini de lux, cu preturi de peste 100.000 de euro. Daca modelele Porsche Carrera sunt deja celebre chiar si la noi, pentru prima data romanii pot admira la SIAB limuzina Lexus LS600h, cu sistem de propulsie electric-benzina si cu un pret de peste 118.000 de euro.

In plus, ieri, in prima zi a Salonului, vizitatorii s-au imbulzit la standurile Jaguar sau Maserati. La modelele Bentley, expuse chiar langa standul Porsche, ajung doar cei cu bani. DaimlerChrysler Automotive Romania a prezentat ieri limuzina de lux blindata Mercedes S600-Guard, disponibila la un pret de 383.000 de euro, fara TVA. In  primul semestru al lui 2007, marci de lux precum Cadillac, Dodge sau Jaguar au reusit sa vanda cateva zeci de exemplare, aproape cat au vandut anul trecut in total.

Proportii „SIAB nu se poate compara cu „mondialul” de la Paris” Presedintele AMC Promotion, Thiery Hesse, organizatorul SIAB si al „Mondialului Automobilistic” din capitala Frantei, a identificat unul dintre motivele pentru care evenimentul autohton are de suferit: Salonul de la Frankfurt.

EVZ: De ce se organizeaza SIAB la Otopeni? Thierry Hesse: Nu am mai putut sa ramanem la Romaero pentru ca aeroportul trebuie sa isi desfasoare activitatea cotidiana. Am discutat cu cei de la Romexpo, dar spatiul nu e bine compartimentat.

S-ar fi creat tensiuni intre expozanti. E foarte bine aici datorita apropierii de aeroport si de celebrul DN 1. Ceea ce ne bucura e ca avem suficient spatiu pentru toti invitatii si ca ii gazduim si pe membrii grupului Tiriac Auto.   Cati bani au fost investiti anul acesta in organizarea SIAB?  E o cifra confidentiala, dar va pot spune ca investitia actuala difera de cea precedenta. Data trecuta a trebuit sa platim chiria pentru spatiul de la Romaero. Acum nu a trebuit sa facem acest lucru.

Am construit acest cort, dar asta nu inseamna niste bani mai putini. Tocmai din cauza asta speram sa avem un spatiu adecvat pentru editia din 2009. Romexpo e singura varianta, dar e prea mic in raport cu cerintele.

Din postura de organizator al Salonului Auto de la Paris si a celui de la Bucuresti, puteti face o paralela intre cele doua evenimente?  Singurul lucru pe care il au in comun este organizatorul. Altfel, exista foarte multe diferente. La Paris au fost prezenti un milion si jumatate de vizitatori. Sincer, nu exista termen de comparatie.

Un adversar al SIAB e cel de la Budapesta. A fost chiar „o disputa” intre cele doua evenimente. Cum a castigat SIAB-ul?A fost „o lupta” stransa. Am avut foarte multe si foarte dificile discutii cu ungurii. Pana la urma ei au fost nevoiti sa isi amane expozitia. Cel mai mult cred ca a contat ca noi organizam in 2008 si Paris Motor Show si ne-ar fi fost imposibil sa avem cele doua evenimente in acelasi an. Le-am explicat ca avem un calendar strict si nu devansam SIAB-ul. Cei de la Budapesta s-au conformat. Au existat foarte multe presiuni, dar Bucurestiul a triumfat.

Exista un mare absent - Peugeot. De ce au refuzat SIAB-ul?Asta ar trebui sa ne spuna ei. Inteleg ca au luat o decizie pe plan local, dar sper ca data viitoare sa ne onoreze cu prezenta. Cred ca pierd prin aceasta absenta, dar e decizia companiei si o respectam. Dar o consider o mutare gresita pentru ei.

La editia aceasta avem parte de foarte multe lansari in premiera nationala, dar de niciuna de nivel mondial? De ce?Trebuie sa tinem cont si de Salonul Auto de la Frankfurt. Puterea industriei auto germane si notorietatea evenimentului i-au facut pe multi producatori sa isi lanseze noile modele, in premiera mondiala, acolo, nu aici. (Liviana Rotaru)

De ce au scazut vanzarile Dacia

Masinile de peste 10.000 de euro, in topul preferintelor Francois Fourmont, managerul care a adus constructorul autohton pentru prima oara pe profit, va gestiona, din 2008, fabricatia a cel putin cinci modele de autoturisme: berlina, break, utilitara, pick-up si un derivat al Sandero.

EVZ: In 2008 veti atinge capacitatea maxima de productie la Dacia, de 60-63 de unitati pe ora. Intentionati sa mai cresteti capacitatea de productie? Francois Fourmont: Investim 100 de milioane de euro pentru a creste capacitatea de productie. Am refacut complet vopsitoria, care este acum un atelier mult mai mare si unde se lucreaza ecologic, cu vopsea pe baza de apa.

Am crescut, de asemenea, marimea atelierului de asamblare, care aproape ca si-a dublat suprafata. Spre deosebire de exemplul pe care mi l-ati dat cu Ford, noi am ales sa trecem de la o linie care producea 45 de vehicule pe ora la una mult mai mare, care poate produce 60 de vehicule pe ora, astfel ca aproape am dublat capacitatea de productie.

Cate persoane vor fi angajate la Dacia Mioveni pentru a ajunge la o capacitate de productie de 60 de unitati pe ora? In 2006 am trecut de la 30-35 de vehicule pe ora la 45 de vehicule pe ora. In acest an am dezvoltat si segmentul de fabricare de piese de schimb si cel de motoare. Astfel, in total, vom angaja in acest an mai mult de 2.000 de persoane, iar in 2008, alte 500 de persoane.

Masina de 3.000 de dolari nu e „de actualitate”

Este fezabila masina de 3.000 de dolari in Romania? Care este principalul competitor al Dacia Mioveni pentru acest proiect?Este un subiect care ne intereseaza. Insa, mai important pentru noi este ca nu reusim sa producem la fel de mult pe cat ne cer clientii. Pe de alta parte, este un proiect al grupului Renault, despre care presedintele Ghosn a spus ca va fi facut public intr-un an.

Pentru a produce o astfel de masina nu trebuie doar capacitate de productie, ci si un concept de masina de 3.000 de dolari. Astazi nu e un subiect de actualitate la noi.

Vanzarile de autoturisme au crescut cu peste 20%, insa Dacia a pierdut la jumatate de an circa 4%. Ce s-a intamplat si cum intentionati sa contracarati cresterea exploziva a importurilor? In primul rand, piata a crescut foarte mult. Segmentul din care face  insa parte Loganul, unde se mai afla Kalos sau Albea, a scazut putin. Logan detine o cota de piata de 74% pe acest segment, context in care cresterea este mai greoaie.

Altfel spus, nu am scazut, dar cand esti pe un segment in scadere, in care ai aproape trei sferturi din vanzari, este dificil sa cresti. Automobilele care s-au vandut mai bine in primul semestru al acestui an au fost cele mai scumpe de 10.000 de euro, or noi suntem preponderent sub 10.000 de euro, ceea ce inseamna ca romanii s-au imbogatit. (Adelina Vlad)

AGLOMERAT

Prima zi, mii de vizitatori

Prima zi a Salonului a adus la standurile producatorilor cateva mii de vizitatori, iar organizatorii estimeaza ca in weekend locul va deveni neincapator. Peste 300.000 de vizitatori sunt asteptati pana pe 14 octombrie la cel mai mare eveniment auto anual din Romania. Ieri, la ora 11.00, o coada de peste 20 de masini era chiar in fata intrarii in zona SIAB, peste drum de Aeroportul Otopeni.

Anul acesta, peste 200 de expozanti si-au inchiriat standuri la SIAB. Pe langa marcile cu traditie la SIAB, precum Alfa Romeo, Audi, Bentley, BMW, Chevrolet, Citro‘n, Dacia, Daewoo, Fiat, Honda, Kia, Lamborghini, Maserati, MINI, Nissan, Opel, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Ssang Yong, Subaru, Suzuki, Toyota, Volvo, bani grei au platit pentru un stand de cativa metri si producatori care nu au fost prezenti la editiile anterioare: Chrysler, Dodge, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Mazda, Mitsubishi, Smart, Lexus sau Saab.

Ne puteți urmări și pe Google News