Primăria din Iaşi a cheltuit aproape 750.000 de lei, fără TVA, pentru a transforma un trotuar într-o pistă pentru biciclişti.
Bicicliştii din Iaşi au aşteptat ani întregi să aibă o pistă a lor, pe care în prezent nu prea o pot folosi. Asta pentru că pista, care a costat 744.634 de lei, fără TVA, este împărţită cu pietonii, iar în unele locuri trece prin spatele unei staţii de autobuz.
Ocupă tot trotuarul
Primăria a desfiinţat trotuarul de pe traseul Tudor Vladimirescu - Splai-Bahlui - Podul de Piatră şi a făcut cu bani europeni o pistă pentru biciclişti. În Tudor pista pentru biciclete a fost "confiscată" de pietoni, iar pe porţiunea de pistă de pe Splai Bahlui studenţii fac jogging.
Sătui să facă slalom printre obstacole vii, bicicliştii se avântă pe carosabil, printre maşini. Sunt nemulţumiţi şi de soluţiile tehnice alese pentru pistă, dar şi de traseu.
"Mergea făcută pe Copou, acolo trotuarele sunt mai largi decât în Tudor sau pe Splai. Pietonii pe unde să mai meargă dacă pista ocupă tot trotuarul?", întreabă retoric Gabriela Iordache (26 de ani).
Nemulţumirea ei este împărtăşită şi de ieşenii mai în vârstă. "Mă bucur că este încurajat mersul pe bicicletă, dar ar fi trebuit să se gândească şi la pietoni. E ridicol ce au făcut, au lăsat lângă pistă o fâşie îngustă de trei palme care nici măcar nu e la acelaşi nivel. Nu ştiu ce a fost în mintea lor", spune pensionarul Constantin Budeanu.
"A fost singura soluţie"
"Trotuarul va fi refăcut printr-un proiect al DRDP, ei administrează acel tronson care face parte din DN 24", spune Beatrice Fotache, managerul de proiect.
Proiectantul susţine că a renunţat la trotuare pentru că nu a avut de ales. "Pe Splai Bahlui bicicliştii au o porţiune de pistă lată de 2,5 m. S-a renunţat la trotuar fiindcă ar fi ieşit aiurea să facem pista de 1,6 m lăţime, un trotuar de 60 de centimetri şi să ne rămână pe mijloc un spaţiu. Acolo mai sunt şi nişte guri de canal, e mai complicat. Pietonii pot folosi trotuarul de pe partea dreaptă, n-au de ce să meargă pe pistă. În Tudor pista are 1,6 m lăţime şi a mai rămas lângă ea o porţiune de 20-30 de metri care va fi prinsă, probabil, în proiectele DRDP. A fost singura soluţie pe care am putut-o adopta, fiindcă nu puteam intra pe spaţiul verde pentru a face pista. Nu ne lăsau cei de la Mediu", explică Ştefan Zaharia, proiectantul firmei RJR International SRL Iaşi.
Drumarii sunt puşi în dificultate de "soluţia" desfiinţării trotuarelor găsită de proiectant de comun acord cu primăria.
"În mod normal, pista trebuie să fie lângă carosabil şi apoi vine trotuarul. Nu cred că se va putea face trotuar, ar însemna să mai luăm din stradă, iar acolo sunt şi stâlpi de susţinere a liniei de tramvai şi copaci. Nu ştiu cum şi-au luat cei de la primărie cotele, pe noi nu ne-au consultat. Avem pe acel tronson un proiect de reabilitare, dar nu putem începe, pri măria trebuie mai întâi să refacă drumul de rulare a tramvaielor şi va mai dura cel puţin un an, iar pietonii vor merge tot pe pistă", spune Vlad Cercel, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Iaşi.
Amenzi de zeci de lei
Între timp, atât pietonii, cât şi bicicliştii care nu respectă regulile de circulaţie riscă amenzi de câteva zeci de lei.
"Dacă există o pistă pentru biciclete semnalizată ca atare, bicicliştii sunt obligaţi să circule pe ea, în caz contrar riscă să fie sancţionaţi cu 6-8 puncte amendă (60 de lei punctul). Pietonii care circulă pe o pistă semnalizată riscă să fie sancţionaţi cu 2-3 puncte amendă. Dacă în zonă nu există trotuar, e problema administratorului drumului, vom vedea după ce va fi semnalizată corespunzător. Ideea pistei e foarte bună", afirmă comisar Sorin Catană, şeful Biroului pentru Siguranţa Circulaţiei în Mediul Urban.
REACŢIA BICICLIŞTILOR
"Îţi clănţăne dinţii din cauza pavelelor"
Auditorii Bicycle Policy Audit (BYPAD), specializaţi în politicile de utilizare a bicicletei, tocmai au inspectat pista de biciclete. "Au fost două audituri şi a ieşit totul bine. Cel din iulie a fost pe partea tehnică, iar cel din august a fost făcut de auditori cehi, care au fost foarte încântaţi de pistă", susţine managerul de proiect Beatrice Fotache.
În schimb, bicicliştii ieşeni au nenumărate nemulţumiri. "Dacă mergi cu o bicicletă de viteză îţi clănţăne dinţii în gură din cauza pavelelor. La cea mai mică ploaie cauciucurile alunecă", spune Sever Bălu, membru al clubului "Iaşi Bike", unde sunt înscrişi 500 din cei aproximativ 2.000 de biciclişti din Iaşi.
"Mi-aş dori ca pistele să fie asfaltate, cum am văzut în Germania şi în Italia. Ar trebui să avem şi parcări speciale, m-aş duce la universitate cu bicicleta dacă aş avea unde să o las", spune studenta Irina Vaida.
În replică, reprezentanţii constructorului SC Com Beton SA insistă că pavelele sunt mai bune ca asfaltul: "Sunt mai uşor de scos şi de pus la loc în caz că apare o avarie, nu au cum să se lase şi să apară denivelări. Lucrarea e bine făcută", zic ei.
"O greşeală de montaj" Staţia RATP montată chiar pe pistă, ţăruşul de fier uitat în mijlocul ei şi lipsa trotuarelor sunt doar câteva dintre "neajunsurile" proiectului.
"A fost o greşeală de montaj cu staţia RATP, e un caz singular, nu trebuie făcut aşa mare caz. A fost mutată mai în faţă, iar pista deviată prin spate. Mai avem de construit o porţiune de 50 de metri, în dreptul Podului Cantemir, şi 50 de metri în Podul de Piatră. Pista va fi inaugurată oficial pe 22 septembrie", spune Cosmin Coman, şeful Direcţiei de Programe şi Servicii pentru Comunitate a Primăriei Iaşi.
COSTURI
610.000 de lei pentru promovare
- Pista din pavele, în lungime de 5,5 kilometri pe sensul de mers, a fost realizată prin proiectul Arhimedes (în valoare de 4,7 milioane de euro), 50% din fonduri fiind finanţare nerambursabilă de la Comisia Europeană.
- Constructorul SC Com Beton a cerut pe lucrare 689.759 de lei fără TVA, iar proiectantul RJR International Iaşi a încasat suma de 54.875 de lei fără TVA.
- În următoarele şase luni, primăria va cheltui 610.502 lei pentru promovarea mersului pe bicicletă şi mizează pe creşterea cu 5% a numărului de biciclişti, grupul-ţintă fiind elevii şi studenţii. Banii merg la firma “AB Plus Events", care va distribui în jur de 50.000 de flyere, 5.000 de tricouri, 1.000 de bidoane de apă pentru biciclişti, 1.000 de rucsacuri şi va realiza 10 afişe pentru panourile publicitare şi diverse alte materiale de promovare în opt şcoli şi patru universităţi.