Ce pericole ascunde planul Guvernului de a umbla la Pilonul II de pensii

Ce pericole ascunde planul Guvernului de a umbla la Pilonul II de pensii

În Guvern s-a „bătut în cuie” ca Pilonul II de pensii private să devină opțional. Verdictul specialiștilor este necruțător: măsura pune în pericol real toate pensiile pe care le vor primi românii peste 15-20 de ani.

Pilonul II de pensii private a fost introdus în România în anul 2007 și reprezintă o contribuție lunară pe care fiecare angajat cu vârsta de până la 35 de ani este obligat să o plătească din salariu, în plus față de contribuția obligatorie lunară care merge la Pilonul I de pensii (sistemul pensiei de stat). Astfel, atunci când iese la pensie, un angajat va încasa pensia de la stat și va primi în plus suma economisită în Pilonul II de pensii private. De la 1 ianuarie 2018, salariații sunt obligați să vireze lunar că- tre pilonul privat 3,75% din contribuția lunară la pensie, iar restul contribuției ajunge în bugetul statului.

 

Pașii

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a anunțat marți seară că este „bătut în cuie” ca Pilonul II de pensii private să devină opțional pentru toți angajații: salariații vor avea posibilitatea să aleagă dacă pe viitor cei 3,75% din contribuții vor merge în continuare în pilonul privat de pensii sau dacă își virează toate contribuțiile, inclusiv cei 3,75%, în bugetul de stat.

Schimbarea va avea loc în felul următor: în luna iulie, Guvernul intenționează să publice o analiză comparativă în care românii vor afla ce variantă le va aduce o pensie mai mare. Pasul doi va fi schimbarea legislației pentru a permite angajaților să aleagă dacă le este mai bine pentru pensia lor să vireze bani în Pilonul II sau să vireze toate economiile pentru pensii în sistemul public.

 

Controverse

Ministrul Muncii a declarat în luna martie că după 20 de ani de contribuție la Pilonul II de pensii, un român ar urma să primească o pensie lunară „foarte mică” în valoare de 47,5 lei, acesta fiind unul din motivele pentru care Guvernul vrea să schimbe legislația în domeniu.

Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al partidului de guvernământ ALDE, fostul ministru Varujan Vosganian, a declarat exact opusul: că este mai rentabil pentru români să economisească în Pilonul II de pensii.

„Deci pilonul I plus pilonul II este mai mare ca punct total de pensie decât pilonul I, din calculele noastre, cam cu 15 - 20%”, a declarat Vosganian.

 

Imposibila naționalizare

Guvernul a exclus posibilitatea desființării Pilonului II de pensii, precum și posibilitatea ca banii pe care românii i-au economisit până acum în Pilonul II să ajungă în Pilonul I. Explicația a oferit-o Vosganian: „Ideea aşazisei naţionalizări a banilor din Pilonul II este imposibilă (...) banii aceia sunt ai titularilor de cont, sunt ai cetăţenilor, deci ei nu pot fi în niciun chip luaţi de la cetăţeni, nicio lege nu ar permite aşa ceva (...) Preluarea banilor din pilonul II la pilonul I de pensii ar fi o fraudă la Constituţie, ar fi un abuz”, a adăugat el.

 

Politica fiscală, criticată de Bruxelles

Reducerea contribuției la fondurile de pensii administrate privat - la pachet cu politica fiscală dusă în România, catalogată drept „imprudentă” și nesustenabilă -, a făcut Comisia Europeană să trimită un raport Consiliului Europei prin care cere înăsprirea supravegherii țării noastre.

„Guvernul (de la București, n.r.) are în vedere o inversare ulterioară a reformei sistemice a sistemului de pensii din 2008, care a introdus Pilonul II de pensii. Autoritățile au redus deja, ca parte a bugetului din 2018, ponderea contribuțiilor sociale transferate în Pilonul II de pensii. Potrivit declarațiilor publice, guvernul intenționează să facă opțional Pilonul II de pensii și să ia o decizie până la sfârșitul lunii iunie 2018, după consultarea părților interesate. (...) O astfel de măsură ar reduce deficitul fiscal pe termen scurt (...) însă, câștigul fiscal ar dispărea pe termen lung, deoarece contribuțiile sociale deferite din Pilonul II de pensii ar fi însoțite de o obligație de a plăti, în viitor, pensiile pentru limită de vârstă. În plus, o astfel de inversare ar putea avea implicații negative asupra viabilității sistemului de pensii și asupra dezvoltării piețelor de capital. Transformarea celui de-al doilea Pilon de pensii în opțional ar lipsi România de posibilitatea de a invoca clauza sistematică de reformă a pensiilor”, se arată în document.

Două zile mai târziu, vicepreședintele executivului comunitar, Valdis Dombroviskis, arăta și că CE nu a fost notificată de autoritățile române privind vreo mutare a contribuțiilor de la Pilonul II la Pilonul I de pensii, variantă vehiculată la București.

 

Reacții, la București

Imediat, ministrul Finanțelor a reacționat. „România nu se confruntă cu riscuri de sutenabilitate fiscală pe termen scurt. Sunt contrazise știrile false și alarmiste privind capacitatea statului de a plăti pensiile și salariile”, a explicat Eugen Teodorovici.

I s-a alăturat și Ministerul Afacerilor Externe, care, într-o poziție oficială, nota că „Raportul de Țară 2018 încadrează România în categoria statelor membre fără dezechilibre macroeconomice, motiv pentru care acesta nu conține un bilanț aprofundat („indepth review“). (...) În perioada imediat următoare, propunerile de recomandări prezentate de Comisia Europeană vor face obiectul unei analize amănunțite la nivelul ministerelor responsabile de domeniile vizate de recomandări, astfel încât să fie identificate măsurile concrete de punere în aplicare”.

 

Avantajul ignorat

Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a explicat că unul din avantajele Pilonului II de pensii private este că în cazul decesului, banii strânși în cont vor rămâne urmașilor, lucru care nu se întâmplă la pensia de stat. „Mai este util Pilonul 2 de pensii pentru că (…) dacă persoana respectivă, din diferite motive decedează, sumele acumulate de el în Pilonul 2 de pensii nu se pierd, ci revin familiei, moştenitorilor, pe când pensia de stat, chiar dacă ai contribuit o viaţă întreagă, după ce ai încheiat socotelile cu cele lumeşti, nu mai plăteşte statul nimic moştenitorilor”, a explicat Tăriceanu.

 

Pensii mai mici de la stat pentru cei din Pilonul II

 

Pe 12 aprilie 2018, premierul Viorica Dăncilă spunea ferm că „ne vom asigura că nicio persoană nu va avea o pensie diminuată de la stat dacă contribuie la Pilonul II de pensii”. Pe 29 mai, însă, ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu a contrazice. Într-o emisiune la România TV, ministrul Muncii a spus clar că lucrurile stau exact invers: cotizanții la Pilonul II vor lua mai puțini bani de la stat. „Vom explica foarte clar tuturor acestor persoane care sunt cotizante la Pilonul II cât va fi pensia lor, pentru că oamenii au așteptări. Și că am constatat stând de vorbă cu foarte multe persoane care cred următorul lucru: că vor avea pensia de stat echivalentă cu a unor persoane care nu sunt la Pilonul II de pensii, la care suplimentar se va mai adăuga și această pensie. Nu! Se ia o parte din contribuția la Pilonul I de pensie ca să se asigure această pensie de la Pilonul II. Deci sunt foarte multe lucruri care va trebui să le explicăm oamenilor ca să le înțeleagă”, a spus Lia Olguța Vasilescu.

 

 

Guvernul pregătește credite fără dobândă pentru studii, sănătate, sport și locuințe

Tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 26 de ani vor putea să aplice pentru un credit pe 10 ani în valoare de 40.000 de lei și, dacă se angajează în perioada derulării programului, au posibilitatea să mai primească încă 20.000 de lei, potrivit unui proiect intitulat „Investeş- te în tine” și pe care Guvernul urmează să îl aprobe cel mai târziu săptămâ- na viitoare.

 

Care e miza

Creditul poate fi accesat de tineri doar dacă aceștia sunt în sistemul de învățământ sau dacă urmează cursuri de specializare autorizate de Ministerul Educației Naționale. Banii pot fi folosiți pentru decontarea unor cheltuieli pentru educație (cursuri de specializare/calificare/pregătire profesională, cărți, calculatoare, cazare în cămine), cultură (abonamente la cinema, teatru, operă, bibliotecă, muzee), sănătate (medicamente, analize, anumite operații), sport (echipamente, abonamente la activități sportive) și locuințe (o parte din construcția sau achiziția unei locuințe, modernizarea sau renovarea locuinței).

Guvernul speră că tinerii să investească în propria dezvoltare și să aibă, astfel, mai multe șanse să iasă din sărăcie, să-și termine studiile, să nu ajungă șomeri și să nu mai plece din țară.

 

Condiții

Creditul este fără dobândă, se acordă pe o perioadă de 10 ani cu posibilitatea ca cei care primesc creditul să nu plătească nicio rată în primii 5 ani dacă în această perioadă studiază. Scopul acestei perioade de graţie este de a permite tinerilor să-și finalizeze studiile pe care le urmează, iar apoi, după ce se angajează, să poată începe rambursarea creditului. Statul asigură 80% din credit, iar beneficiarii trebuie însoțiți de un co-debitor pentru diferența de 20%.

 

Seniori

Programul poate fi accesat și de persoane între 26 și 55 de ani dacă sunt în sistemul de învățământ sau dacă urmează cursuri de reconversie profesională. În cazul acestora, creditul este în valoare de 35.000 de lei și dacă se angajează în perioada derulării programului au posibilitatea să mai primească încă 20.000 de lei. Potrivit Guvernului, cu cât se apropie de vârsta de 55 de ani, cu atât persoanele au probleme mai mari să-și găsească un loc de muncă sau să- și schimbe profesia.

 

Avertismentele specialiștilor

Președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru (foto), a explicat, ieri, pentru EVZ, că îmbătrânirea populației României este un fapt cert și că, în acest context, pe termen mediu și lung, pensiile vor fi din ce în ce mai mici, pentru că numărul pensionarilor va crește, dar vor fi din ce în ce mai puțini salariați care să plătească contribuțiile care susțin bugetul pensiilor de stat din Pilonul I.

De aceea, a spus Ionuț Dumitru, a fost creat Pilonul II de pensii private, pentru a le oferii viitoarelor generații de pensionari un cont sigur de economii. „Ar fi o greșeală mare ca Pilonul II să devină opțional”, a concluzionat el.

Taxe mai mari

Aurel Dochia, profesor la ASE, a invocat același risc major: peste 15-20 de ani bugetul pensiilor de stat va fi confruntat cu problema demografică și Pilonul II de pensii era un colac de salvare pentru viitori pensionari. Potrivit lui Dochia, avantajul transformării Pilonului II de pensii în opțional este că actualul Guvern nu va mai avea emoții cu plata pensiilor curente. „Dacă Pilonul II de pensii devine opțional, principalul beneficiar este bugetul public pentru că va lua toți banii din contribuții și pe termen scurt vor dispărea tensiunile legate de plata pensiilor curente. Asta cred că este miza întregii discuții din Guvern. Dar e posibil să fie nevoie de o creștere a contribuțiilor angajaților pe termen lung”, a declarat acesta pentru EVZ.