Legea bugetului amână până în 2011 ordonanţa creditelor

Legea bugetului amână până în 2011 ordonanţa creditelor

OUG nr. 50/2010 privind creditele populaţiei va trece de Comisia pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor abia peste câteva săptămâni, iar aprobarea ei în plen ar putea avea loc abia anul viitor, a declarat, într-un interviu acordat EVZ, deputatul UDMR Petru Lakatos, membru în cadrul comisiei.

Ordonanţa de urgenţă privind creditarea populaţiei a dat săptămâna trecută multe bătăi de cap autorităţilor, după ce şeful delegaţiei FMI la Bucureşti, Jeffrey Franks, a cerut modificarea acesteia, condiţie impusă pentru eliberarea următoarei tranşe de împrumut, în valoare de peste 870 milioane de euro. Ulterior, atât Franks, cât şi autorităţile române au explicat că OUG 50 va trebui modificată, dar nu mai este o condiţie în eliberarea tranşei. 

"Va mai dura câteva săptămâni până va trece Ordonanţa prin Comisia de buget, iar apoi va ajunge în Camera Deputaţilor. Ţinând cont că trebuie discutat şi bugetul şi Legea Salarizării şi Legea Pensiilor, s-ar putea întâmpla ca votul final să aibă loc numai în luna februarie", a declarat Petru Lakatos. Potrivit acestuia, mai sunt nişte semne de întrebare, iar în trimestrul 1 va intra în vigoare legea. Atunci vom avea reglementate şi acele contracte tip şi acele reclamă "înşelătoare".

"Avem şanse să iasă o lege chibzuită, care pe de o parte să elimine practicile de până acum, în care clientul neavizat ar fi putut cădea într-o capcană. Prin nominalizarea comisioanelor şi prin adoptarea unui formular care să cuprindă uniform şi comparabil informaţiile de la bănci, ajungem la o chestiune utilă", a mai afirmat Lakatos.

Mai trebuie lucrat la Ordonanţă Din luna februarie a anului viitor, băncile ar putea avea noile contracte standardizate prin care toate dobânzile şi comisioanele vor fi la vedere în aşa fel încât clienţii să poată face o comparaţie cât mai corectă între ofertele de credit, a explicat deputatul.  El consideră că Ordonanţa trebuie completată din mai multe puncte de vedere. "Pe de o parte, trebuie făcute precizări în aşa fel încât să nu existe o aplicare neuniformă. Apoi trebuie analizată partea care excede Directiva 48/2010 pentru a nu exista probleme", a mai spus reprezentantul UDMR.

Cu toate acestea chiar în directivă sunt câteva excepţii care spun că se pot aplica anumite paragrafe retroactiv, dar sunt unii jurişti care spun că dacă un contract s-a încheiat între o bancă şi un client, anumite modificări se pot face numai după expirarea acestuia, adică la următorul contract. Acest lucru nu este avantajos deloc, pentru că în unele cazuri, dacă vor mai fi contracte între bancă şi client acestea vor fi peste 10, 20 sau 25 de ani. Dezavantajul este evident, Ordonanţa 50 nu-şi va atinge scopul decât atunci.

EVZ: Cum vi s-a părut implicarea FMI în Ordoanaţa 50? Petru Lakatos: Mi-a părut foarte rău pentru că în alte ţări n-au avut curaj să facă acest lucru. Nu a fost corect. Ordonanţa era în dezbatere la Comisia pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor. După ce s-au manifestat şi şi-au dat seama că nu prea au făcut bine, au mers la preşedintele comisiei, au discutat şi şi-au mai nuanţat declaraţiile.

Puteau să spună în discuţiile de la guvern sau de la Comisia din Camera Deputaţilor, că Directiva ar trebui să meargă în "direcţia cutare". Prin declaraţiile pe care le-au făcut şi-au creat o imagine, care dovedeşte că s-au amestecat în procesul legislativ.

Dar plecarea colegilor dumneavoastră din ultima şedinţă în care s-a discutat Ordonanţa? Chiar zilele trecute l-am întrebat pe colegul meu Nicolăescu (n.r. - deputatul PNL Eugen Nicolăescu) de ce a făcut gestul. Mi-a dat o explicaţie interesantă, dar care nu m-a convins. Pe de o parte are dreptate, că şedinţa nu fusese aprobată pentru a fi discutată marţi (n.r. - 26 octombrie), ci miercuri ( n.r. - 27 octombrie). După regulamentul Comisiei are dreptate.

Care ar fi fost procedura corecta? Eu aş fi făcut altfel. Aş fi spus colegilor din comisie că n-au procedat corect. Suntem de acord să discutăm până la ora X, mai ales că sunt şi atâţia oameni aici care au venit să ne vadă, dar nu vom da votul final pentru a nu exista nici un dubiu că vreţi să treceţi repede prin comisie această Ordonanţă.

Se observă vreo diferenţă, înainte şi după aplicarea OUG 50? Deja se observă că, între bănci concurenţa funcţionează mai bine. Dacă acum o lună jumătate existau bănci care aveau credite ipotecare la dobândă de 9,95% la euro, au trecut la 6,35% pentru că alţii aveau 6,5%. STUDIU

România a anticipat intenţiile Comisie Europene

Comisia Europeană intenţionează ea însăşi să reglementeze creditele imobiliare, deci România nu a făcut decât să preceadă o tendinţă europeană, cum au făcut şi alte state membre (Germania, Ungaria, Finlanda), se arată într-un studiu realizat de Centrul Român de Politici Europene.

"Autorităţile române ar trebui să aducă acest argument la Bruxelles. Art. 13, 14 şi 17 din directivă elimină comisioanele mari de rambursare anticipată (stabilit la maxim 1%) şi oferă consumatorilor dreptul de a se retrage anticipat dintr-un contract de credit în cazul în care se simt dezavantajaţi.", spune Claudiua Silaghi, autoarea studiului.

Ne puteți urmări și pe Google News