Parazitul de la serviciu

Parazitul de la serviciu

Se bate cu pumnul în piept, îşi asumă realizări pentru care nu a muncit, vorbeşte tare şi mult... L-ai recunoscut? E colegul tău, angajatul-parazit.

Angajatorii nu-l doresc în companiile lor. Colegii nu-l plac, dar el există în toate firmele. De regulă, reuşeşte să urce în carieră rapid, şi atunci pe spinarea altora. Se asociază cu persoanele de pe urma cărora ar putea profita, îi denigrează şi îi tratează cu superioritate pe cei „inferiori“.

„Arogant şi plin de importanţă, va exagera mereu realizările, asumându-şi fără jenă meritele şi reuşitele celorlalţi colegi. De cele mai multe ori, preferă să-i umilească pe membrii echipei, mai ales pe cei mai tăcuţi, care-şi văd liniştiţi de treabă“, creionează Daniel Bichiş, specialist în inteligenţă emoţională, portretul angajatului-parazit.

În cazul în care este contrazis, completează specialistul, el devine agresiv verbal şi tinde să mintă, să deformeze realitatea. Joacă rolul de căţeluş fidel al şefului, susţinându-i orice idee, chiar dacă în realitate nu e de acord cu ea şi nu se va implica în proiect. Practic, se ghidează după principiul „zic ca tine, fac ca mine“. Avansează rapid în carieră, prin tehnica bătăii cu pumnul în piept. Ce e de făcut? Dacă ai un astfel de coleg, este foarte important să te autoanalizezi. Poate chiar tu permiţi comportamentul „parazitului“. Este exact ca în natură: paraziţii îşi caută gazdele adecvate, care să le permită să crească şi să evolueze profesional.

„Legea contrastului îl avantajează pe «parazit», nu pe angajatul competent şi modest, care aşteaptă ca alţii să-şi dea deama de valoarea lui. «Parazitul» iese în evidenţă şi doboară angajatul liniştit prin atitudinea impulsivă pe care o afişează“, explică Alina Oancea, trainer al companiei de recrutare Skill Team, specialist în psihologie organizaţională.

În această situaţie, pare tare greu să te faci vizibil. Momentele favorabile, spun specialiştii, sunt cele în care se află mulţi colegi în preajmă.

„Şedinţele sunt bune prilejuri de a demonstra şi a prezenta ce ai realizat, dacă ţi-ai atins obiectivele“, susţine Alina Oancea.

O altă abordare, propusă de business-coach-ul Mihai Stănescu, se referă la confruntarea cu parazitul, faţă-n faţă, ori de câte ori ai ocazia. „Strategiile de confruntare pot fi foarte variate, începând de la acţiuni de comunicare în forţă şi terminând cu glume bine ţintite“, adaugă el. Să te plângi şefului? În mod normal, orice şef ar trebui să observe că are în echipa sa un astfel de angajat şi să ia atitudine fără să fie tras de mânecă. Dacă superiorul nu a văzut acest lucru, iar pe tine te deranjează din ce în ce mai tare, poţi să semnalezi problema.

Atenţie însă la felul în care vorbeşti! În fond, nu vrei ca mesajul transmis să-ţi deterioreze relaţia cu şeful. Cel mai indicat ar fi să-i semnalizezi exact ce anume te deranjează şi care ar fi, în opinia ta, cele mai bune soluţii. RECOMANDĂRI Învaţă să-ţi înfrunţi colegul prefăcut > Menţine contactul vizual pe tot parcursul discuţiei; > Vorbeşte de la acelaşi nivel cu el; > Păstrează un ton neutru, care poate deveni prietenos dacă ajungi la o înţelegere; > Evită politeţurile şi fii direct; > Solicită părerea celorlalţi colegi atunci când îţi spui punctul de vedere şi lansezi propuneri.

Recomandările aparţin specialistului în inteligenţă emoţională, Daniel Bichiş.

Ne puteți urmări și pe Google News